• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-19 09:16:54 följande:
    I dag är sonen på ett HEMSKT humör han skulle INTE äta frukost han som alltid är så matglad. Han har skrikit vad man än gjort med honom i  dag!!! Blir galen. Han vaknade en gång i natt men alltså en bra natt ändå. I går var han JÄTTELÖS i magen. På dagis sa de att han hade haft number two över hela sig Hmm undrar vad det NU är??!?! Hoppas bara det är tänderna i alla fall för nu orkar jag inte mer Såååå trist på ett sätt att han skulle få tänder precis nu för vi skulle behövt lite lugn och ro men det är ju så med barn i denna ålder. Händer alltid något. Jag funderar på denna ev provocering om 1-2 veckor. har inte bestämt mig hur jag ska göra än men OM jag ska provocera hur skulle ni göra då? Dietisten pratade om att göra sås som man reder av med vetemjöl. Jag funderar på en liiiiten mängd i nutran. Eller bör man göra på annat sätt??
    Min erfarenhet säger att det är något mer knas än bara tänder. Riktigt så illa blir de väl inte? Har du provat att ge alvedon/panodil eller liknande och se om han blir bättre och äter. Gör de ont i tänderna så är det ju jobbigt, men riktigt sånt racerbajs brukar det väl inte bli av bara tänder, även om det blir löst? Så klart olika från olika barn men en tanke är att om han får tänder så kanske han biter på saker för det kliar och fått i sig något han inte tål.

Hoppas han blir bättre snabbt!
  • Kavat

EL I, provocering eller inte är det bara du som kan avgöra. 
    Ta gärna något som kokas eller tillagas, men det räcker ju med pyttelite i gröten, potatismoset eller i ja, vad som helst. Det är nog mer mängden som är avgörande än vad du ger det i. Jag hade inte gett mer än högst 1/4 kryddmått (OM jag gett), om ens det. Men jag vet ju att min son är superkänslig, fast det verkar ju även in vara.

• Kavat
    Glittrax skrev 2010-05-19 09:39:03 följande:
    tack för ditt svar! jag tror nog med att man vänjer sig fort, men just nu känns det lite svårt. Det som var lite positvit så innehåller inte makaronerna vi har hemma inte ägg.. och dottern älskar ju det..
    Vanlig pasta brukar vara ok, men "finare" sorter kan innehålla spår av ägg, så läs alltid. Färsk pasta har nog alltid ägg i sig, men inte torr alltså.
  • zitis81

Vi bor i Munkedal och går på barnmottagningen i Uddevalla.

Nä det funkar inte med en läkare som inte lyssnar och som tror att om det  inte visar på porverna så finns det inte.

Ska läsa igenom mer noga i tråden senare. Tack för svaren i alla fall Det är guld värt att någon lyssnar och förstår när man känner sig helt hjälplös.

Ha det bra Kram

• Glittrax
    Kavat skrev 2010-05-19 10:18:52 följande:
    Vanlig pasta brukar vara ok, men "finare" sorter kan innehålla spår av ägg, så läs alltid. Färsk pasta har nog alltid ägg i sig, men inte torr alltså.
    tack för infon, ja färsk pasta innehåller nog alltid ägg
  • Rasmus päron
    Kavat skrev 2010-05-19 09:43:37 följande:
    Skönt att ni har läkaren på er sida. Angående havre, så är du medveten om risken för kontaminering med vete hoppas jag. Upp till 5% andra sädeslag kan det finnas i havre utan att det behöver märkas. Nu är det väl aldrig de mängderna, men min son som i och för sig är jätte känslig reagerar på Saltå Kvarns majsmjöl som inte är SÄRNÄR märkt. Vi vågar bara använda Risentas och GoGreens mjöler här hemma. Så ska ni använda havre så är det nog bra att använda REN havre för att hålla sig på den säkra sidan. Bovete är annars ett bra alternativ till havre tycker jag. Använder vi i chokladbollar, bröd mm och går att göra gröt på också och har inget med vanligt vete att göra för det är en ört.  Sen är risken att få/utveckla en allergi till de andra sädesslagen när till hands eftersom de är såpass lika (angående släktskap mellan frukter, grönsaker) så ta det lugnt med havren och försök att inte överdosera utan att ge andra alternativ också. Så bra att ha det i bakhuvudet om ni tycker han blir sämre. Vi ersätter grädde/mjölk i mat med kokosmjölk eller/och Carlshmans risdryck. smaksätts det med chili, vitlök mm och kokas/ugn så funkar det riktigt bra.
    Mm, du har en klok poäng i att inte överdosera havre! ska sakta men säkert introducera bovete och gå över till det som gröt. Men eftersom gröten är älskad, sonen är finar i huden än nånsin tidigare och mår bra i magen så känns det som vi kan låta det ta en stund...

Har du el nån annan här koll på quinoa? brukar det funka för allergiker?

Jag tyckte spontant när jag smakade på rismjölken att den smakar rätt mycket som vanlig mjölk. Lite stärkelserikt kanske men ändå som vanlig mjölk i smaken, sen dricker jag iofs inte själv mjölk men det vore inte så dumt om Rasmus fick i sig lite mer kalcium än jag fick som barn kanske.... Nu är han ju för liten för att dricka mjölk till maten än men när han blir lite större så!
  • Glittrax
    Kavat skrev 2010-05-19 09:59:52 följande:
    Välkommen till äggallergitråden, där finns lite mer tips i trådstarten! Saknar du sedan något så hojta till i tråden! www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.htmlSonen visade sig vara allergisk mot ägg och när vi testade dottern så var hon det också. Så vi tog bort ägg helt ur huset och använder fortfarande inte ägg i vår matlagning. Dock äter jag och maken såser och annat färdigt med ägg i ibland. Men vi lagar helt äggfritt till hela familjen. Det är jobbigt i början oavsett vad man tar bort men man brukar hitta ersättningar och så rätt snabbt. Ägg är ändå rätt lätt att utesluta tycker jag. Dock är kombinationen gluten och äggfritt lite jobbigare. Om läkaren säger att ni inte ska ge ägg tills utredningen är klar så gör inte det! Äggallergi är en av de allergierna som kan ge andnöd, och bara för att de funkade första gången behöver det inte gå lika bra nästa gång. Vill inte skrämma dig, men ta det försiktigt tills ni utrett klart. Varor i affärer har jag dålig koll på eftersom vi i stort sett måste laga allt från grunden pga kombinationer av allergier. Men lithell och scan har mycket äggfritt (men läs alltid). Kakor mm så har Göteborgs Kex en helt suverän hemsida med allergiinfo och det mesta (allt?) äggfritt, liksom Findus frysta kanelbullar är mjölk och äggfria.
    Tack för välkomnandet! känns jätteskönt att denna tråden finns!

Nej jag vågar inte ge dottern nånting med ägg, just som du säger så är jag rädd för en allvarlig reaktion, första gången hon reagerade på rått ägg så blev hon påverkad i andningen
  • Glittrax

aha, det finns en äggallergitråd, tyckte den gått ut, tack för länken

• Tibell

Är det någon som vet om det finns något slags ämne i tvättlappar ( inte vårtservetter ) som ett känsligt barn kan reagera på ?!
    Dottern får ALLTID prickar runt mun/näsa samt under hakan när hon torkas med dessa, både som våta och som torra. Begriper ingenting!

• Tozza

Hallå...igen! Jag hängde i den här tråden för nått år sen, då min dotter var allergisk mot en hel del. Nu är min lillgrabb (9mån) konstaterad allergisk mot: VETE, MJÖLK, RÅG, ÄGG och SOJA. Dottern hade allt utan soja, så det är nytt för oss. Finns det soja i mkt?

MEN nu misstänker vi annat då han fortfarande kaskadkräks ibland (men av vad??) och ekesmet blossar då och då?

Det vi funderar på (men har absolut ingen aning) kan det vara: ärtor? Majskrokar? kyckling? lök? tomat? Nån som vet om korsallergier eller om man kan vara allergisk mott nått av ovan (ärtor och tomat vet jag, då jag själv var det när jkag var liten).

Dietisten sa åt oss att YOSA yoghurt var okej - även sempers mjölkfria gröt/vällning, så det får han som lite mellis/frukost/kvällsmat.

Det är svårt, även om vi säkert har det lättare än andra då vi redan varit inne i tänker ängång (dotterns ALLA allergier försvann när hon var 3år).

Alizia - AIK - Ab imo pectore
Svar på tråden Allergitråden