• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    Mela78 skrev 2010-05-20 21:20:41 följande:
    Vad har ni ställt för krav och önskemål när era börjat på förskolan? Jag skulle helst vilja att förskolan såg till att det är en extra personal vid måltider när dottern är där, extra städ när maten innehåller ägg, att det inte serveras kokt ägg och att bara ordinariepersonal hjälper dottern med/vid måltider.Är jag helt ute och cyklar om jag framställer dessa önskemål? Har redan tagit upp att jag inte tror att det kommer att fungera att servera kokt ägg till mellis längre, men då började rektorn prata om att söka plats på allergiförskola som inte finns i vår kommun... Vill och tror att det ska gå att lösa så att dottern kan gå på den förskola där vi nu fått plats, vill verkligen inte behöva åka en mil eller mer till närmsta allergiförskola utan att försökt att få det att fungera här.
    Vi har det så. Alltså de serverar inte kokt ägg som pålägg och det är en städerska efter VARJE måltid som Siri är där. Men jag har verkligen fått kämpa för att få igneom det.
  • Tibell

Usch prata inte ens om dagis.. jag får redan ångest =( Nu är inte min dotter så känslig som många utav era barn är med andnöd osv. Men hon får eksem över hela kroppen,diarré, matvägran, gasig, väldigt gnällig av endast spår av mjölk på händer/leksaker mm.
    Hon får även eksem via kontakt
    Nu är det iofs drygt 8 månader tills hon ska börja dagis så jag hoppas onekligen hon hinner bli bra mycket bättre i sina allergier innan hon börjar där.
    Problemet är att dagiset hon ska gå på har INGA som helst erfarenheter av allergier. Så när jag berättade att hon har både mjölk och soja bröt de nästan ihop. Tänk då om hon också har vete och havre som vi misstänker. Och kanske även ägg som är rätt så vanligt och som gav liiite utslag på hemmapatchet. De kommer aldrig klara av det. Och någon resurs finns absolut inte. De har inte ens resurs till det barn med downs syndrom som går där.
    Närmsta allergi dagis kanske ligger 5-6 mil bort enkel resa så det känns inte heller som ett alternativ.
    Som tur var reagerar hon som sagt inte med andnöd ( vad vi vet i allafall ) men hur roligt är det om hon ska behöva gå fullt med eksem varje dag =(
    Hoppas verkligen att det här har växt bort tills dess!!!

• Kavat
    Mela78 skrev 2010-05-20 21:20:41 följande:
    Vad har ni ställt för krav och önskemål när era börjat på förskolan? Jag skulle helst vilja att förskolan såg till att det är en extra personal vid måltider när dottern är där, extra städ när maten innehåller ägg, att det inte serveras kokt ägg och att bara ordinariepersonal hjälper dottern med/vid måltider. Är jag helt ute och cyklar om jag framställer dessa önskemål? Har redan tagit upp att jag inte tror att det kommer att fungera att servera kokt ägg till mellis längre, men då började rektorn prata om att söka plats på allergiförskola som inte finns i vår kommun... Vill och tror att det ska gå att lösa så att dottern kan gå på den förskola där vi nu fått plats, vill verkligen inte behöva åka en mil eller mer till närmsta allergiförskola utan att försökt att få det att fungera här.
    Jag har sagt till om extra städ. Fick reda på vilken avdelning sonen ska gå på igår och det är en stängd avdelning där de äter där de leker. {#lang_emotions_undecided} Har ännu inte hört något hur det blir med städandet. Så det återstår att se...
    Han ska ju bara gå 15 timmar, men de äter ju frukost, lunch med smörgås osv vid "lekborden".. Ägg har de tagit bort tidigare åtminstonde för en kille som var luftburet allergisk och för deras skull och sonens skull så underlättar det om de inte har 20 andra barn under 3 år som äter ägg när han är där... Hur de väljer att göra med vete, havre återstår att se. Det känns som att jag inte kan kräva att de tar bort det när han är där, även om jag skulle önska för det blir så mycket lättare för alla, men de behöver ju ha någon som ser till att de andra inte vidrör honom eller hans mat, spiller osv. Han reagerar ju på kontakt med vete och havre.. Så det går ju inte att den som sitter brevid honom hjälper de andra med maten och får t.ex vete på sig om hon sen hjälper sonen. Det räcker ju att man får "damm" på sig som inte syns och tar i honom så reagerar han...

Vi har allergidagis nära, men vi har katter här hemma och en massa djur i vår närhet så allergidagis är inget alternativ för honom. Och vad de sa när jag ringde runt var att de brukar ha bättre städ och brukar ha bättre "koll" på allergiska reaktioner samt att de inte har t.ex ägg och fisk i lokalerna alls på allergidagiset. Men sädesslag har de.. Och i och med att de har så många barn med olika allergier så är ju jag tveksam
  • EL I

Vi har inget allergidagis i vår kommun. Sonen har ju än så länge ingen kontaktallergi. De enda krav vi har i dagsläget är specialkost med mjölk, soja och sädesslagsfritt. De har själv bestämt att han och två andra barn sitter själva med en fröken vid ett bord. De andra två har också mjölkallergi men inget mer. Då är det lättare för dem att kolla så sonen inte får tag i något från någon annan.

De har inte extra städ - än, men om det visar sig att sonen är så känslig som vi tror så kanske vi får börja framföra viss städning efteråt också eftersom de också äter i samma lokal som de leker.

De är väldigt öppna och bra på sonens dagis. De har aldrig haft någon med sädesslagsallergi förut men mjölk har de i stort sätt hela tiden någon men de är noga och frågar så mycket som möjligt och när jag kommer med något förslag så är de alltid öppna för förändringar. Jag är helnöjd.

• Tozza
    Kavat skrev 2010-05-19 20:29:05 följande:
    TOZZA, läste du inte länken om soja? Lägger in igen: Om sojaallergi kan du läsa mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.htmlOtäckt med en sådan reaktion! Vad åt han innan han reagerade?
    Nu har jag läst länken, lite virrig, missade den sist. Min fråga är nu VAD kan man äta egentligen som mjölk, soja, ägg, vete, råg allergisk? Blir det ris/havre baserade drycker mm?

Det är ju så jäkla svårt att veta VAD det är under dagen han regaerat på, nu häromdagen fick jag reda på att farmor get honom pure med jordgubb och att det var det han reagerade på (kräks man av sånt, trodde bara man fick utslag mm av frukter).

Sen är det svårt som igår, han är 9mån och kräktes ca 8ggr under dagen, inga jätte kaskader, men frågan är ju om det är vanliga "bebiskräks" eller "allergikräks" - han är fin i huden nu iaf.

Han har fått göra prick och lapptest på div saker, bla havre som inte visade nått, och de gånger han provat havremjölk (icas) så har det gått bra, vad vi tror iaf.. (haha, varför tror man hela tiden)

miralicia: Dietisten heter Katarina.

Har ni nån mjölkersättning, tex nutramigen, som är "utan allt" - vi hade nutramigen men då vi tyckte han kräktes av den så tog vi bort den och kör med sempers mjölkfria välling, och tror det blivit bättre (han har inte kräkts nångång i sängen sen dess iaf)
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • pojkarnasmamma

Hej,

Hoppar in här med en fråga jag behöver hjälp med. Har en son på 7 år som tidigare, sen födseln, varit allergisk mot ägg, mjölk, fisk, soja samt sädesslagen. Detta växte bort och allt funkade bra tills för ca 1,5 år sedan då han började få ont i magen och kräkas utan att vi visste varför. Efter diverse prover så kom vi isamråd med hans allergiläkare fram till att det är sädesslagsallergin som är tillbaka. Han har mått bra om vi undvikit detta, men nu verkar det ha börjat om igen...Han säger att han har mest ont efter frukost varje dag, och därför börjar jag misstänka mjölken. Han äter nämnligen youghurt och macka till frukost. Har även sett ett samband mellan ägg och ont i magen, tex kokt ägg, mycket pannkakor mm.

Min fråga är egentligen att jag behöver tips på vad jag kan ge honom till frukost som är fritt från sädesslag, ägg och mjölk.

//Mimmi

• Olivia3mars

Hej!

Jag vill tipsa om en alldeles underbar kokbok som jag köpte häromdagen. Det är en bok som egentligen inte riktar sig till allergiker, men som innehåller recept helt utan ägg- och mjölkprodukter. Recepten är veganska.

I den här boken har man samlat personer som verkligen brinner för matlagning och brinner för att komma på nya goda saker utan ägg och mjölk. Här finns cupcakes, tårtor, glass och annat smarrigt som sällan finns med bland allergirecepten.

Och inte är boken dyr heller. 159 kr inkl porto, för 162 sidor. Massor av fina foton också.

Du hittar den här: www.djurrattsalliansen.se/inrikes/lyxiga-recept-i-nya-kokboken-vego-deluxe.html

• Snutten

Städ på dagis har vi fåt igenom EFTER Siri har börjat och de sett hur dålig hon blir. Hon plockar upp varenda bacill, hon blir extremt trött, får mer eksem, matvägrar, går ner i vikt, astma hosta och kräver MASSOR med mediciner. De tog bort städet i höstas för att se om det fungerade men det tog ca 2 veckor så hade hon rasat. läkaren skrev ett intyg på att det behövdes och fröknarna som kände henne såg att hon blev dålig.

• EL I
    pojkarnasmamma skrev 2010-05-21 10:50:23 följande:
    Hej, Hoppar in här med en fråga jag behöver hjälp med. Har en son på 7 år som tidigare, sen födseln, varit allergisk mot ägg, mjölk, fisk, soja samt sädesslagen. Detta växte bort och allt funkade bra tills för ca 1,5 år sedan då han började få ont i magen och kräkas utan att vi visste varför. Efter diverse prover så kom vi isamråd med hans allergiläkare fram till att det är sädesslagsallergin som är tillbaka. Han har mått bra om vi undvikit detta, men nu verkar det ha börjat om igen...Han säger att han har mest ont efter frukost varje dag, och därför börjar jag misstänka mjölken. Han äter nämnligen youghurt och macka till frukost. Har även sett ett samband mellan ägg och ont i magen, tex kokt ägg, mycket pannkakor mm. Min fråga är egentligen att jag behöver tips på vad jag kan ge honom till frukost som är fritt från sädesslag, ägg och mjölk. //Mimmi
    nu är min son bara 1½ år men jag ger mackor (gjort på naturligt glutenfritt mjöl), rismjölk (med o'boy ibland), kräm, gröt (risgrynsgröt eller sagogryns gröt, polentagröt), "risifrutti" (gjord på kall sagogrynsgröt och sylt), fruktsallad.

sonen reagerade inte på den typ 2x2 cm stora macka med löite
Svar på tråden Allergitråden