• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-23 08:00:57 följande:
    men det kan ta tid innan magen kommer "i lag" igen. Min son blev bättre i magen efter några dagar gällande diarréen men det tog ca 1½-2 månader innan han slutade kräkas. En del märks det väldigt snabbt på, andra tar det längre tid för. Att hon är på bättre humör är ju ett plus i alla fall. Vår lille plutt är nog magsjuk, men jag vet inte, känns så konstigt. Han bajsade bara 2 ggr i går men det var jättelöst. I morse låg han och pratade i sitt rum, vi tänkte inte mer på det, det brukar han göra, sen blev det tyst så då tänkte jag att han somnade om men efter ca 20 min började han bli missnöjd igen så då gick jag in till honom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det var bajs ÖVERALLT!!!!!!!!!!!!! Verkligen ÖVERALLT Han är på hur bra humör som helst så han verkar inte sjuk. Fattar ingenting. Det enda han blir lös i magen av är mjölk och för att bli så lös i magen så måste han fått i sig MASSOR Det måste vara magsjuka ändå trots att det verkar lite konstigt. Vi spritar överallt nu och hoppas vi andra klarar oss
    Men hum, ska inte överanalysera, men blir man svullen om magen vid magsjuka? Jag har aldrig tänkt på det för det kommer ju ut åt båda håll rätt fort...

Fast vi hade någon magsjuka sist när vi bara spydde, så nog kan man bara ha åt ena hållet.

Jobbigt. Stackarn.. Hoppas han blir bra snart.
  • Kavat
    zitis81 skrev 2010-05-22 22:59:48 följande:
    Hej måste bara fråga er. Kan man vara allergisk mot Harsyra? Saga var nämligen i stort sett helt bra från sin eksem men nu på eftermiddagen kom det tillbaka framförallt i båda armvecken. Hon har inte ätit något av de ämnena hon brukar reagera på. Dock kom vi på att hon åt ganska mycket Harsyra i skogen tidigare under dagen. Blir bara så förvirrad hon brukar aldrig få eksem om hon inte äter saker vi vet att hon inte tål. I alla fall har hon inte gjort det de senaste typ 2½  åren. Ja jag tänkte att det inte kan skada att fråga. Kanske någon har något förslag. Ha det bra Rosita
    Oj, ja, man bör väl kunna reagera mot allt vad jag vet. Även vatten...
    Sen kan ju en allergi komma plötsligt, eller om de ändrar i innehåll som ni inte vet om. Bara en sak som glukossirap vet man aldrig vad de är gjort av, så de där innehållsförteckningarna brukar de hålla rätt öppna för ändringar om det kan.
    Men om det är något nytt så låter det ju troligt. Tål hon citrus och annat surt annars? Och grönsaker?
  • Kavat
    Helle76 skrev 2010-05-23 09:15:46 följande:
    Då kissade stora tjejen på sig inatt igen och det enda som hon åt igår som hon inte brukar är några godissorter, drack cider, nyponsoppa och marinerad fläskfilé. 
    Spontant tänker jag surt, vad det vinäger i fläskifilén? Och nypon är ju mycket c-vitamin. Funderar på om det är c-vitamin i citrusen som gör att mina kissat på sig? Eller bara att det är "surt". Cider är ju också lite surt, ibland... Nej, du jag vet inte.
  • Kavat
    Wonderchild2009 skrev 2010-05-22 22:16:17 följande:
    Hej! Blev tipsad om denna tråd i ett desperat försök på hjälp.. Vår dotter som börjar närma sig året har ett bra tag haft problem med maten, hon matvägrar är dålig i magen och går inte upp i vikt som hon ska. Vi har innan trött att detta bara är ett försök att testa oss men nu har det pågått så pass länge och hon visar fysiska symtom.. På senaste kontrollen så hade hon endast gått upp 5 gram på en och en halv månad! En bekant till oss berättade här om dan om sin son som hade en mjölkallergi när han var liten och han hade precis samma symtom som vår lilla tjej. Från BVC känner jag att vi inte får någon hjälp och dom verkar inte ta mina misstankar på allvar så nu känner jag att vi nått till den punkten då jag testar vad som helst! Så nu ett tag framöver så ska vi endast ge henne mjölkfri mat och se vart det leder men jag undrar lite över det här med exempelvis mjölk och andra produkter. Hon har som sagt gått upp dåligt i vikt, hon matvägrar, hon har varit jättelös i magen, haft dåligt humör o.s.v. Vad har ni för erfarenheter kring det här med mjölkallergi och har ni några tips? Hur ställer man förresten en "diagnos" på en mjölkallergiker?
    Diagnos ställer man precis som EL I skrev, genom att ta bort ALLT mjölkprotein ur kosten under MINST 2 veckor för att sedan provocera. Var försiktig vid provocerandet. Kanske inte en matvägran går över så fort, men om diarrén beror på det så kan ju t.ex den bli bättre.
    Kolla gärna i mjölktrådarna som är länkat i trådstarten så finns där mer info om vad som kan innehålla mjölk mm. Lätt att missa vissa saker annars.
    Hoppas hon blir bättre!
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-23 09:19:00 följande:
    Men hum, ska inte överanalysera, men blir man svullen om magen vid magsjuka? Jag har aldrig tänkt på det för det kommer ju ut åt båda håll rätt fort... Fast vi hade någon magsjuka sist när vi bara spydde, så nog kan man bara ha åt ena hållet. Jobbigt. Stackarn.. Hoppas han blir bra snart.
    i morse var han inte svullen om magen men i går var han det. Det som är märkligt OM det är magsjuka är att han inte kräkts nåt. Oftast så börjar de ju med att kräkas och sedan går edt över till diarré men inte en enda gång har han kräkts. Inte heller någon annan har varit eller känner av någon magsjuka, men han har ju en känslig mage så han kanske tål mindre?!

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro längre. Han blir tjurigare och tjurigare för varje dag känns det som. Han har ju sina goa perioder men resten är ju bara skit. visst kan han vara allergisk mot fler saker men det som gör att jag tvivlar är ju att han inte varit speciellt känslig mot varken mjölk eller soja. Råg verkar ju också gå bra. Det är ju "bara" vete han verkar så känslig mot.
    Känns som om man ska vara så multiallergisk som han isf är, så borde han ha kraftigare symtom men innerst inne vet jag ju att det inte är så men bara sååå less just nu. USCH USCH USCH!
  • Cs mamma

Jag har sk känslig allergimage och jag kan bli magsjuk utan att kräkas utan bara få diarré och jag blir svullen över magen och det kör. För mig är det så "illa" att jag nog kan räkna upp dom gånger jag kräkts dom sista 10åren, sååååå sällan är det!

• Kavat
    Kavat skrev 2010-05-23 09:23:43 följande:
    Spontant tänker jag surt, vad det vinäger i fläskifilén? Och nypon är ju mycket c-vitamin. Funderar på om det är c-vitamin i citrusen som gör att mina kissat på sig? Eller bara att det är "surt". Cider är ju också lite surt, ibland... Nej, du jag vet inte.
    Fnissar åt mig själv. Hoppas du fattade att jag inte tänkte surt, utan på sura saker.
  • EL I
    Angel Gbg skrev 2010-05-23 10:02:11 följande:
    Jag har sk känslig allergimage och jag kan bli magsjuk utan att kräkas utan bara få diarré och jag blir svullen över magen och det kör. För mig är det så "illa" att jag nog kan räkna upp dom gånger jag kräkts dom sista 10åren, sååååå sällan är det!
    Ja det är så jag känner. Det är nästan alltid lille sonen som blir magsjuk. Vi andra klarar oss nästan jämt fast man torkar både det ena och det andra och är nära och pussar på honom mm. Han är säkert så känslig i sin mage att han lättare blir magsjuk.

Nu somnade han i soffan, det är ett stort bevis för att han INTE mår bra för det har han inte gjort sedan han var typ 6 månader, han har inte ro till det annars. Bara att bita ihop och hoppas det tar slut snart så vi kan få lite lugn och ro.
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-05-23 10:02:11 följande:
    Kan det ha något att göra med att du ofta fuskar och magen aldrig får lugn och ro? *duckar för ruttna ägg*
  • Cs mamma
    Kavat skrev 2010-05-23 10:20:17 följande:
    Kan det ha något att göra med att du ofta fuskar och magen aldrig får lugn och ro? *duckar för ruttna ägg*
    **ignorerar Kavat** Ja jag sköter mig inte perfekt men det jag vill säga är att allergimagar ofta reagerar lite annorlunda jämnfört med andra vid magsjuka samt om man missköter sig lättare får magsjuka. Därför planerar jag tex som nu, vi åker utomlands till släkten om 8dagar och även om jag vet att hygienen inte är eftersatt där som tex Egypten så är allt liiiiite liiiiite annorlunda så jag måste sköta min mage från nu typ för att inte rasa
Svar på tråden Allergitråden