• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma
    EL I skrev 2010-05-24 13:55:35 följande:
    Jag är rätt säker på att sonen fått i sig nåt o att det inte är magsjuka. Ingen annan har blivit sjuk, han mår bra i övrigt ( alltså inte feber eller liknande) sover lite sämre, sov bara 20 min i går o vaknat ofta på natten dock inte gallskrikit som vid mjölkintag. Å andra sidan de ggr han fått i sig mjölk har han fått rätt mkt. Vet inte vad jag ska tro. Kan man skicka till dagis??? Blä blir galen!!!
    Ja man kan skicka med till dagis. Jag tar med ALLT utom just risdrycken som jag dock beställer men dom betalar och lagrar. Med allt menar jag ALLT som dottern stoppar i munnen!
  • EL I
    Angel Gbg skrev 2010-05-24 17:51:18 följande:
    Ja man kan skicka med till dagis. Jag tar med ALLT utom just risdrycken som jag dock beställer men dom betalar och lagrar. Med allt menar jag ALLT som dottern stoppar i munnen!
    ja men jag  menade skicka HONOM till dagis i morgon men det löste ju sig själv eftersom han har feber nu

De är väldigt duktiga på dagis och jag får vara med o bestämma vad de har till honom.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-24 17:31:43 följande:
    Hmm håller nog på att bli tokig. Jag MÅSTE verkligen sluta analysera allt. Blir ju tokig! Var helt säker på att sonen fått i sig nåt han inte tålde eftersom ingen annan blivit sjuk och han mådde bra i övrigt, men i dag har han inte ätit NÅT alls och han har 39-40 graders feber så det är nog vanlig sjukdom ändå.Frågade på dagis och han har inte fått i sig nån mjölk eller soja så det KAN inte vara det, för hemma har han inte fått i sig nåt. Han är väl bara känsligare än oss andra antar jag...Man blir ju helt GALEN av detta!älsklingen: har du inte haft i åtanke att du kunnat vara allergisk innan dina barn blev det? eller har dessa tankar kommit nu i och med att du upptäckt dina barns allergier? Låter ju onekligen som om det är nåt "fuffens" även för dig. Hoppas du hittar vad det är!MEN SOM SAGT ta INTE bort gluten innan du tagit prover!!
    Stora tösen hade magsjuka för någon månad sedan och ingen av oss andra blev smittade.
    Men visst är det jobbigt att överanalysera all. Vi kommer nog bli knäppa hela högen här tillslut =)

Alltså symptomen har jag ju haft i flera år. Men det är först nu släkten tjatar på mig att söka hjälp. Jag är en sådan person som sätter alla andra före mig själv, tyvärr. Så jag har helt enkelt gått med min sjukt enorma trötthet, illamående,viktminskningen, lite förstoppad ( om det nu kan ha med saken att göra ), samt orkeslösheten utan att egentligen bry mig. Visst har det varit jobbigt att aldrig orka leka med barnen som alla andra. Och nog är det jobbigt att köra bil eftersom jag nästan somnar vid ratten. Och nog är det jobbigt att gå med öm mage samt illåemde till och från hela tiden. Men på något sätt har jag vant mig ( låter hemskt jag vet ) men sån är jag tyvärr.
    Men när jag nu knappt orkar prata med folk vissa dagar känner till och med jag att detta kan inte vara normalt. Förr var jag en person med enorm energi och hade alltid massa lust och ork att göra saker. Det gör jag absolut inte nu. Har jag städat hemma en dag eller kanske rensat landen orkar jag ingenting mer den dagen.
    Så nu är det kanske läga att ta tag i det här en gång för alla!!!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-24 18:09:27 följande:
    Stora tösen hade magsjuka för någon månad sedan och ingen av oss andra blev smittade. Men visst är det jobbigt att överanalysera all. Vi kommer nog bli knäppa hela högen här tillslut =) Alltså symptomen har jag ju haft i flera år. Men det är först nu släkten tjatar på mig att söka hjälp. Jag är en sådan person som sätter alla andra före mig själv, tyvärr. Så jag har helt enkelt gått med min sjukt enorma trötthet, illamående,viktminskningen, lite förstoppad ( om det nu kan ha med saken att göra ), samt orkeslösheten utan att egentligen bry mig. Visst har det varit jobbigt att aldrig orka leka med barnen som alla andra. Och nog är det jobbigt att köra bil eftersom jag nästan somnar vid ratten. Och nog är det jobbigt att gå med öm mage samt illåemde till och från hela tiden. Men på något sätt har jag vant mig ( låter hemskt jag vet ) men sån är jag tyvärr. Men när jag nu knappt orkar prata med folk vissa dagar känner till och med jag att detta kan inte vara normalt. Förr var jag en person med enorm energi och hade alltid massa lust och ork att göra saker. Det gör jag absolut inte nu. Har jag städat hemma en dag eller kanske rensat landen orkar jag ingenting mer den dagen. Så nu är det kanske läga att ta tag i det här en gång för alla!!!
    ja detta är andra  eller tredje gången sonen har magsjuka utan att vi andra har det så vi börjar ju vänja oss
    Det är lite den känslan jag haft hela tiden och som jag också skrivit här flera gånger. Han känns "bara" känslig rent allmänt. Han har ju inte allergier enligt hans läkare heller utan är "överkänslig" och så verkar det ju vara mycket mycket hos honom.

Låter som om det är dags att ta tag i att få ordning på din kropp! Jag är också sån att jag tagit hand om andra före mig själv men har nu insett att om jag ska kunna vara en bra person för andra så måste jag ta hand om!! Så ring verkligen i morgon och skriv som sagt matdagbok. Kanske lättare att se mönster då.
  • Allrona
    Hej

Min dotter har haft eksem ända sedan hon var några veckor. Slutade då med mjölkprotein och nästan alla eksem försvann. Efter några månader provade vi mjölkprotein igen och då var det inga problem.
    Hon har alltid haft lite eksem, knäveck, armveck, mage, lår. Nu är hon 15 månader och har fått mer eksem och även i ansiktet och på halsen. Vi har upptäckt att hon reagerar kraftigt mot curry och har uteslutit det. Men jag misstänker att hon reagerar på fler saker och söker därför tips på andra födoämnen de som reagerar på curry brukar reagera på.
  • saffe
    Allrona skrev 2010-05-24 18:52:22 följande:
    HejMin dotter har haft eksem ända sedan hon var några veckor. Slutade då med mjölkprotein och nästan alla eksem försvann. Efter några månader provade vi mjölkprotein igen och då var det inga problem. Hon har alltid haft lite eksem, knäveck, armveck, mage, lår. Nu är hon 15 månader och har fått mer eksem och även i ansiktet och på halsen. Vi har upptäckt att hon reagerar kraftigt mot curry och har uteslutit det. Men jag misstänker att hon reagerar på fler saker och söker därför tips på andra födoämnen de som reagerar på curry brukar reagera på.
    Curry brukar ju innehålla bockhornsklöver, som är en soja-släkting. Så hon kanske reagerar på soja då om ni brukar ge såna produkter? Eller ärtor, bönor, osv...
  • Allrona
    saffe skrev 2010-05-24 18:58:04 följande:
    Curry brukar ju innehålla bockhornsklöver, som är en soja-släkting. Så hon kanske reagerar på soja då om ni brukar ge såna produkter? Eller ärtor, bönor, osv...
    Ärtor äter hon ju ganska ofta. Har inte märkt att hon reagerar på det men det kan ju dröja olika länge innan reaktion om jag har förstått det rätt. Soja vet jag inte om hon har fått, eller iof finns det väl sojaprotein i ganska mycket.
    Tack, jag ska försöka vara uppmärksam på de produkterna. Finns bockhornsklöver i några fler produkter?
  • slangen

Hej, jag hoppar in här, fick svar på dotterns prover i dag oba det visade på gluten, läkaren skulle skicka remiss så hon ska få göra en gastroskopi.... o få träffa en dietist... känner mig lite vilsen i det här, men är ändå glad att få svar!! hon har haft jättemycket problem med sin lilla mage, hon är 2,5 år...  gör ont i mig att hon har gått så länge o mått dåligt!!  o nu måste vi fortsätta med "vanlig" mat tills dom har gjort gastropin?? (kanske felstavat).. finns det andra föräldrar här som har barn med gluten allergi??
    har ni några bra tips? eller något..?
    vad måste man tänka på? förutom att undvika gluten =)
    kan man laga mat i samma kastruller, eller måste hon ha egna?? frågorna är många just nu....

• Helle76

Idag fick jag hem vad Alida har ätit idag och det första jag ser är att de ger Milda mer 60 % och vad jag kan läsa på deras hemsida så innehåller den lecitin men står inte vad för sort. Ska man be dem ta bort denna eller?

Sen upptäckte jag att de ger havremjölk som inte är berikad så det ska jag säga till om att de tar hem.
    Bad de skriva upp vad hon äter i några dagar för att se någon samband med kisseriet. Men det var mycket som innehåller citronsyra. Någon som reagerar på det?
  • Snutten
    Helle76 skrev 2010-05-24 19:53:15 följande:
    Idag fick jag hem vad Alida har ätit idag och det första jag ser är att de ger Milda mer 60 % och vad jag kan läsa på deras hemsida så innehåller den lecitin men står inte vad för sort. Ska man be dem ta bort denna eller? Sen upptäckte jag att de ger havremjölk som inte är berikad så det ska jag säga till om att de tar hem. Bad de skriva upp vad hon äter i några dagar för att se någon samband med kisseriet. Men det var mycket som innehåller citronsyra. Någon som reagerar på det?
    Citronsyra är ett kroppseget ämne som man i allmänhet inte är allergisk mot. Det är itne samma sak som citronsaft eller dyligt
Svar på tråden Allergitråden