• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Helle76
    Snutten skrev 2010-05-24 20:21:20 följande:
    Citronsyra är ett kroppseget ämne som man i allmänhet inte är allergisk mot. Det är itne samma sak som citronsaft eller dyligt
    Då borde den inte göra att man kissar mer med andra ord heller.
  • Miralicia

Åhhh skrev ett långt inlägg men datorn åt upp det {#lang_emotions_demon}

Helle: väldigt kort så går mina funderingar mot E200 - sorbinsyra/E202 - kaliumsorbat.

Dotters tydligaste reaktion på det är att kissa på sig - ibland rätt många gånger (5-6-7-8 gånger) samma dag och även nån enstaka nattkiss i sängen ibland trots att hon varit torr dygnet runt i två år snart om hon fått i sig E202/E200.

det får/kan förekomma i alla typer av livsmedel som får innehålla konserveringsmedel.

Några exempel:
    - all cider som jag hittat
    - alla mildas mjölkfria margarin & carlshamns med 40% fetthalt (ljusblå) är med E202, Carlshamns med 80% fetthalt, i papper & flytande är utan
    - nästan alla marinader/grilloljor som man köper färdiga i flaska/påse
    - en del bröd innehåller E200
    - nästan all icke-eko-köpesylt (från de stora märkena i varje fall) innehåller E202 (de få som inte gör det innehåller sojasläktingar)
    - nästan all köpesaft innehåller E202 - finns fåtal sorter utan
    - så gott som alla sorters inlagd gurka och rödbetor och flera andra typer av inlagda grönsaker (ej plåtkonserver) - Björnekulla har alldeles nyligen kommit med en gurka och en rödbetsburk som är helt utan konserveringsmedel är enda jag hittat som är utan E202
    - Leverpastej med gurka är med E202
    - torkad frukt kan många icke-eko innehålla E202
    - Festis innehåller E202, Mer gör det inte
    - läsk kan många gånger innehålla E202 (Cocca-cola, sprite, Pepsi, Champis, Trocadero, Icas Hallonsoda är några jag på rak arm kommer på som är utan)

Några exempel som jag kommer på just nu, men som kan bli i rätt mycket lite här och där om man inte skulle tåla det.

PS. Mildas mjölkfria innehåller sojalecitin om de inte ändrat på allra senaste tiden

• zitis81

ojojoj vad mycket som innehåller saker man inte tänker på. Å att barnen kan kissa ner sig som en reaktion på allergi det visste jag inte Varför får man inte reda på sådant här hos läkare. Ja nu har vi ju en idot till läkare men ändå. Saga kissar ner sig till o från men oftast är det pga förstoppning. Alltså när hon kissar ner sig vet jag att förstoppning är på g. Sen gör hon det även när hon blir väldigt trött i kroppen eller har mycket värk. Har dock inte haft i åtanke att det jan ha samband med något hon ätit. Får ta å tänka på det med nästa gång.

Idag ska min sambo prata med Sagas läkare på telefon. Ska be om att få allt hon säger på papper med hennes underskrift. Tex vilka mediciner vi ska ge dagligen och vilka samt hur mycket mm vi ska ge vid behov. Sen även vilken mat hon säger att vi ska ge. Hon ska även få skriva att hon inte vill att man ringer sjukvårdsrådgivningen eller barnmotagningens rådgivning för att få råd om hur man ska medicinera och när man ska åka in mm. Vi får la se om hon kan stå för vad hon säger eller inte.

En kompis till mig fick också denna läkare till sin son som är allergisk mot ägg. Denna kompis har även en hund och därav blev en helt naturlig fråga till läkaren. -Är det risk att han blir allergisk mot hund nu också? Varpå läkaren svarar: - I så fall får du väll adoptera bort honom.  Detta på samma gång som hon pekar och tittar på hennes son. Hon menade alltså att hon skulle adoptera bort barnet om det blev allergiskt mot hunden. Det fanns inga tvivel i att hon menade just barnet. När sedan min kompis säger detta på BVC, utan att nämna namnet på läkeren, namnger BVC sköterskan direkt vilken läkare det måste varit.
    Ja det säger ju endel om hur denna läkare är. Varför får sådana läkare jobba?

Sagas eksem har gått tillbaka igen, hon har ätit samma i stort sett, det enda är att hon inte ätit harsyra. Men men vi får la se om hon får ekasem igen om hon äter det igen. Själv är jag allergisk mot bla rabarber å det är tydligen samma syra i det som i harsyra. Dock inte samma i citrus. Hon tål dock inte citrus heller, men det är mer en korsallergi med pollen.

Nä nu ska jag göra mig å Saga för att åka till örondoktorn å kolla hur det är med rören för hennes del. Sen hoppas jag att de gör hörselprov också då hon hör betydligt sämre igen.

Oj nä nu får jag sluta skriva innan det blir en hel roman

Ha det bra Rosita

• Helle76
    Miralicia skrev 2010-05-24 23:33:21 följande:
    Åhhh skrev ett långt inlägg men datorn åt upp det Helle: väldigt kort så går mina funderingar mot E200 - sorbinsyra/E202 - kaliumsorbat. Dotters tydligaste reaktion på det är att kissa på sig - ibland rätt många gånger (5-6-7-8 gånger) samma dag och även nån enstaka nattkiss i sängen ibland trots att hon varit torr dygnet runt i två år snart om hon fått i sig E202/E200. det får/kan förekomma i alla typer av livsmedel som får innehålla konserveringsmedel. Några exempel: - all cider som jag hittat - alla mildas mjölkfria margarin & carlshamns med 40% fetthalt (ljusblå) är med E202, Carlshamns med 80% fetthalt, i papper & flytande är utan - nästan alla marinader/grilloljor som man köper färdiga i flaska/påse - en del bröd innehåller E200 - nästan all icke-eko-köpesylt (från de stora märkena i varje fall) innehåller E202 (de få som inte gör det innehåller sojasläktingar) - nästan all köpesaft innehåller E202 - finns fåtal sorter utan - så gott som alla sorters inlagd gurka och rödbetor och flera andra typer av inlagda grönsaker (ej plåtkonserver) - Björnekulla har alldeles nyligen kommit med en gurka och en rödbetsburk som är helt utan konserveringsmedel är enda jag hittat som är utan E202 - Leverpastej med gurka är med E202 - torkad frukt kan många icke-eko innehålla E202 - Festis innehåller E202, Mer gör det inte - läsk kan många gånger innehålla E202 (Cocca-cola, sprite, Pepsi, Champis, Trocadero, Icas Hallonsoda är några jag på rak arm kommer på som är utan) Några exempel som jag kommer på just nu, men som kan bli i rätt mycket lite här och där om man inte skulle tåla det. PS. Mildas mjölkfria innehåller sojalecitin om de inte ändrat på allra senaste tiden
    I natt så kissade hon inte alls på sig. Men vi ska köra att de skriver upp vad hon får för att se om det går att se något samband med intag och kisseriet.
  • Miralicia
    Helle76 skrev 2010-05-25 07:20:38 följande:
    Kan ju vara en mängdfråga också, oavsett vad det handlar om. Att lite går bra, och lite till går också bra, men sen finns det en gräns när det rinner över - jmf ett glas som fylls med en skvätt i taget och till slut blir fullt.
    Det är ju sånt som är mkt krångligare att komma på vad det handlar om som orsakar det än om det är klara reaktioner - nu fick hon i sig det och nu kom reaktionen.

Så en detaljerad matdagbok är nästan enda sättet att kunna börja nysta i de situationerna - att man kan se ett mönster mellan dagar med mycket av ngt och en reaktion av något slag och dagar med mindre och ingen reaktion, och sen när man fått ngt att rikta misstankarna mot kan testa med att eliminera och provocera med en misstänkt sak i taget.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • EL I

Ni som har större barn som går på dagis. Hur är deras ork? Är de ofta trötta eller funkar det bra? Har ni märkt skillnad om de får i sig nåt de inte tål  eller om de mår dåligt på annat sätt, blir det stor skillnad då?

Vår stora son har ju besvärats av förstoppning från att han var ca 1 vecka gammal och nu är han snart 4 år. Han får movicol ca varannan, var tredje dag nu. Vi försöker fasa ut den enligt läkarens inrådan.
    Han bajsar oftast inte varje dag nu när han får movicol mer sällan, ibland kommer små kluttar, ibland ingenting. Han klagar dock inte på nåt ont i magen eller på annat sätt verkar må dåligt.

Vi har dock fått stora problem på dagis. Han är sååååååååååååå trött!!! Han vill inte vara ute på dagis längre och många gånger "skyller" han på att han är trött. Vi vet inte om det verkligen är så eller om det är nåt annat som hänt som gör att han inte vill vara ute, för inne går bra att vara.

Han sover 11-12 timmar på natten, som i natt 19:30-07.30. Ibland blir det mindre men oftast ca denna tid. Han sover inte på dagen och han somnar bara om han åker bil på em eller så, annars somnar han inte. I perioder har han dock somnat så fort han satt sig i soffan när han kommer hem från dagis. Han ber ofta själv om att få lägga sig vid 19-tiden.

Tycker sååå synd om honom. Någon som känner igen detta?

• Helle76
    Miralicia skrev 2010-05-25 08:16:15 följande:
    Kan ju vara en mängdfråga också, oavsett vad det handlar om. Att lite går bra, och lite till går också bra, men sen finns det en gräns när det rinner över - jmf ett glas som fylls med en skvätt i taget och till slut blir fullt. Det är ju sånt som är mkt krångligare att komma på vad det handlar om som orsakar det än om det är klara reaktioner - nu fick hon i sig det och nu kom reaktionen. Så en detaljerad matdagbok är nästan enda sättet att kunna börja nysta i de situationerna - att man kan se ett mönster mellan dagar med mycket av ngt och en reaktion av något slag och dagar med mindre och ingen reaktion, och sen när man fått ngt att rikta misstankarna mot kan testa med att eliminera och provocera med en misstänkt sak i taget.
    Ja, jag tror ju precis som du att mängden spelar roll. Tycker detta är så svårt när man inte riktigt vet vad som är problemet.
  • Helle76

EL I: Stora tjejen är 4,5 år och hon är väldigt trött och gnäller mycket. Vet inte vad det beror på för tillfället utan håller på att luska. Men vet att hon blir tröttare och gnälligare om hon får i sig något hon inte klarar av.

• Tibell

Nu har jag ringt vc angående mina egna problem. Och hon var rätt säker på att det var magkatarr!! Men jag fick en tid i juni så ska vi ta lite prover och se. Hon kunde dock inte svara på om den enorma tröttheten/orkeslösheten samt förstoppningen kunde bero på katarren men hon trodde det hängde ihop på något vänster. Så det var ju lätt fixat med lite tabletter förhoppningsvis!
    men sen har jag alltid för mig at man ska må bättre när man ätit om man har magkatarr men jag mår snarare sämre med illåemdet. Men att jag ömmar i över delen av magen stämmer ju klockrent med magkatarr! Är hur som helst stolt över mig själv att jag ringde =)

• EL I
    Tibell skrev 2010-05-25 10:49:18 följande:
    Nu har jag ringt vc angående mina egna problem. Och hon var rätt säker på att det var magkatarr!! Men jag fick en tid i juni så ska vi ta lite prover och se. Hon kunde dock inte svara på om den enorma tröttheten/orkeslösheten samt förstoppningen kunde bero på katarren men hon trodde det hängde ihop på något vänster. Så det var ju lätt fixat med lite tabletter förhoppningsvis! men sen har jag alltid för mig at man ska må bättre när man ätit om man har magkatarr men jag mår snarare sämre med illåemdet. Men att jag ömmar i över delen av magen stämmer ju klockrent med magkatarr! Är hur som helst stolt över mig själv att jag ringde =)
    nä ofta mår du sämre när du ätit om du fått magkatarr...ibland får man sura uppstötningar eller illamående av magkatarr. Ont i trakten vid magsäcken är också väldigt vanligt.
    dock vet jag inte om svårigheter att gå upp i vikt, trötthet och förstoppning har med magkatarr att göra direkt
Svar på tråden Allergitråden