• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Helle76
    JPL skrev 2010-05-23 21:18:11 följande:
    G tål, av det du radar upp, inte godis, cider (äppe i juiceform) och nypon ... kissningsvis, för honom, är nog äpple det sämsta på den listan.
    Tack för svaret. Inatt kissade hon oxå i sängen. Hon fick ju nyponsoppa, blåbärssoppa igår. Tycker det är så svårt att veta vad hon reagerar på. Får nog skriva upp vad hon får att äta och be dagis med göra det.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-23 21:48:22 följande:
    Är det bara jag som upplever att man blir lite smått hypokondrisk som allergimamma ?!? Känns som att man övertolkar allt ;) Men nu har jag en fråga till er kunniga. Kan viktnedgång ( och väldiga svårigheter att öka igen ), enorm trötthet samt illmående vara tecken på allergi/intollerans mot något som vuxen ?!
    Håller med Miralicia och Blå Myran om gluten. Men även allergier kan ju orsaka problem, som du vet.

Jag mådde illa typ jämt. Gick dock inte ner i vikt, utan tvärtom, svullnar upp av gluten. Idag räcker det att jag får i mig minsta lilla så blir jag svullen överallt.

Enorm trötthet, ja. Visst är man trött som småbarnsföräldrar och jag försökte länge skylla allt på det, men nej, nu märker jag ju hur bra jag mår och blir arg när jag tänker på hur dåligt jag mådde utan att fatta något eller söka hjälp. Jo, jag sökte i och för sig hjälp, men blev friskförklarad för läkaren misstänkte inte allergi/intolerans. Och jag sökte hjälp för 15 år sedan för illamående, kräkningar, ont i magen osv och fick en kraftig magkatarr diagnos. Så när jag bliit sämre i perioder så har jag tänkt att ja, jag har ju kass mage, det är magkatarren som spökar... Kan ju ha varit, men nu i efterhand så misstänker jag ju helt klart gluten även då. Men det kommer jag ju aldrig att få reda på om det var.

Det är toppen om du skriver upp vad du äter ett tag. Men beställ tid och be dem kolla både gluten och allergier. Och för allt i världen, ta inte bort gluten ur din kost innan du varit och testat dig och ev. även gjort gastro!
  • Ellisizza
    trållmor skrev 2010-05-23 21:40:13 följande:
    Hej! Har kommit på plats i huset nu *äntligen* Skitdietisten skrev bara ut 8 burkar Neocate, så imorgon ska jag ringa bvc här och höra vart jag vänder mig för att få ut en ny hänvisning. Känns ganska trist att behöva ta tag i det direkt, men hon äter ju bara mer och mer nu så Sen tänkte jag höra med er. Vi hade inte tänkt ge någonting till Neelah (förutom Neocate då) förrän hon är helt bra i magen och huden, men nu har hon haft sprutdiaree i 1½ vecka. Jag slutade amma henne för 2½ vecka sedan och hon har inte fått någonting annat än Neocate. Hennes rumpa är helt knallröd och även om vi byter direkt så hinner bajset "bränna" bort huden Jag tror INTE att det är tänder, för första tänderna fick hon redan för 1½ månad sen. Törs jag ge majs i förstoppade syfte? Det känns som att vi redan har väntat så länge på att hennes bajserier ska ge med sig, men efter 1½ vecka så känns det som att hon måste få lite hjälp att få tarmarna att lugna ner sig. Har ni något tips? Majs eller nåt annat att ge i stoppande syfte, och som funkar för mjölk-, soja-, ägg-, havre och vetefritt? Är det här något ni känner igen som har gett Neocate? Vi tänkte att det kunde vara hennes kropp som vill göra sig av med alla gifterna från min amning, men borde inte det ha gett med sig vid det här laget. Hon har ju blivit bra på en vecka förut nämligen....
    När jag slutade amma och började ge Neocate istället blev sonen bra i magen nästan omgående. Huden tog dock längre tid men nu efter någon månad är alla eksem i princip borta.

Sonen har aldrig haft lös avföring av Neocate utan blev förstoppad nästan omgående när han började få det. Det är väldigt vanligt att bli förstoppad av Neocate så jag känner inte alls igen det där med lös avföring. Tror inte du ska försöka ge något stoppande utan försöka lista ut varför hon blir så lös i magen. Kanske reagerar på något i Neocate?
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-05-23 21:40:13 följande:
    Hej! Har kommit på plats i huset nu *äntligen* Skitdietisten skrev bara ut 8 burkar Neocate, så imorgon ska jag ringa bvc här och höra vart jag vänder mig för att få ut en ny hänvisning. Känns ganska trist att behöva ta tag i det direkt, men hon äter ju bara mer och mer nu så Sen tänkte jag höra med er. Vi hade inte tänkt ge någonting till Neelah (förutom Neocate då) förrän hon är helt bra i magen och huden, men nu har hon haft sprutdiaree i 1½ vecka. Jag slutade amma henne för 2½ vecka sedan och hon har inte fått någonting annat än Neocate. Hennes rumpa är helt knallröd och även om vi byter direkt så hinner bajset "bränna" bort huden Jag tror INTE att det är tänder, för första tänderna fick hon redan för 1½ månad sen. Törs jag ge majs i förstoppade syfte? Det känns som att vi redan har väntat så länge på att hennes bajserier ska ge med sig, men efter 1½ vecka så känns det som att hon måste få lite hjälp att få tarmarna att lugna ner sig. Har ni något tips? Majs eller nåt annat att ge i stoppande syfte, och som funkar för mjölk-, soja-, ägg-, havre och vetefritt? Är det här något ni känner igen som har gett Neocate? Vi tänkte att det kunde vara hennes kropp som vill göra sig av med alla gifterna från min amning, men borde inte det ha gett med sig vid det här laget. Hon har ju blivit bra på en vecka förut nämligen....
    Hej, hoppas ni kommer att trivas där uppe!

Hm, låter lurigt med diarrén. Neocate är väl gjort på majs vill jag minnas??? Men då är det om ni nu ska försöka ge något bättre att ge ris tänker jag? Ris är ju lika snällt som majs. Visst kan man vara allergisk mot både ock, men det är ju sällsynt.

En annan sak som sonen fick lite mindre diarré av var Sempers magdroppar om ni inte ger det. Men OM ni testar med det så var jätte försiktigt med lite och öka sakta, de kan ställa till det mer också. Man vet ju aldrig. Men jag upplevde att magen blev lite mer stabil på dem.

Annars ja, vad är stoppande. Det sägs ju att majs är stoppande men vår kille blir lös av majs, så man vet ju aldrig innan man testat.
    "Hård", gröngul banan kan ju vara stoppande också (och det brukar ju de flesta tåla) medans omogen brunprickig banan kan vara lösande. Men det där kan ju variera också.
    Blåbär är stoppande sägs det också. Båda mina tål blåbär, men det är ju "starkt för en liten mage kanske"...

Hoppas hon blir bättre snabbt!
  • Snutten

Jag upptäckte i förra veckan att den rismjölk de serverar på dotterns dagis inte är kalciumberikad! Så nu tar vi med "mjölk" till henne tills de har fixat det. Jag blir SÅ trött. Har ju liksom förutsatt att det är kalcium i. Det värsta är att kokerskan, som jag egentligen gillar, såg ut som ett frågetecken.

• lillasysteryster

Jag måste höra med er vad ni tror! Vi funderar fortfarande över Lukas (äldsta sonen) och en eventuell laktosintolerans. Allergiproverna visade ju inget men vi provade ju laktosfritt under en månad och under den månaden bajsade han på sig  (får lite i kalsongen) 3 ggr och nu när han äter som vanligt har han bajsat i kalsongen 4ggr på 10 dgr. Det började så tydligt med att han bajsade ner sig två dagar i rad de två första dagarna men sedan har det även gått bra flera dagar och han verkar känna när det är dax. Det är lite svår tolkat men det lutar nog mot att vi tar bort laktosen igen? Vad tror ni ?

• EL I

Jag är rätt säker på att sonen fått i sig nåt o att det inte är magsjuka. Ingen annan har blivit sjuk, han mår bra i övrigt ( alltså inte feber eller liknande) sover lite sämre, sov bara 20 min i går o vaknat ofta på natten dock inte gallskrikit som vid mjölkintag. Å andra sidan de ggr han fått i sig mjölk har han fått rätt mkt. Vet inte vad jag ska tro. Kan man skicka till dagis??? Blä blir galen!!!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-05-24 10:09:50 följande:
    Håller med Miralicia och Blå Myran om gluten. Men även allergier kan ju orsaka problem, som du vet. Jag mådde illa typ jämt. Gick dock inte ner i vikt, utan tvärtom, svullnar upp av gluten. Idag räcker det att jag får i mig minsta lilla så blir jag svullen överallt. Enorm trötthet, ja. Visst är man trött som småbarnsföräldrar och jag försökte länge skylla allt på det, men nej, nu märker jag ju hur bra jag mår och blir arg när jag tänker på hur dåligt jag mådde utan att fatta något eller söka hjälp. Jo, jag sökte i och för sig hjälp, men blev friskförklarad för läkaren misstänkte inte allergi/intolerans. Och jag sökte hjälp för 15 år sedan för illamående, kräkningar, ont i magen osv och fick en kraftig magkatarr diagnos. Så när jag bliit sämre i perioder så har jag tänkt att ja, jag har ju kass mage, det är magkatarren som spökar... Kan ju ha varit, men nu i efterhand så misstänker jag ju helt klart gluten även då. Men det kommer jag ju aldrig att få reda på om det var.Det är toppen om du skriver upp vad du äter ett tag. Men beställ tid och be dem kolla både gluten och allergier. Och för allt i världen, ta inte bort gluten ur din kost innan du varit och testat dig och ev. även gjort gastro!
    Ja för någon månad sedan mådde jag illa precis varje dag. Riktigt jobbigt faktiskt.
    Nu har det blivit bättre men som igår då tex kommer det tillbaka med full kraft ( får även ont i magen då..eller den blir typ öm ) för att sedan försvinna efter några timmar!

Ja visst kan man vara trött av att ha småbarn men detta är ingen vanlig trötthet =) Dessutom sover mina barn hela nätter så dem kan jag inte skylla på ;)
    Sen är det inte bara tröttheten som är jobbig..utan äver orkeslösheten. Känns som att man har feber i kroppen (jätte matt ) men så är ju såklart inte fallet. jätte märkligt

Ska testa makaroner nu ikväll och se om det var det som var boven. Sen ringer jag nog till vc i morgon och ber dem ta allergi prover på massa olika ämnen..lika bra va !?
    men sen tänkte jag om det skulle vara gluten. Borde jag inte bli illamående av allt med vete då?! Åt hönökaka till frukost idag och visst mådde jag kanske lite mer illa än vanligt men absolut inte så illa som igår!
  • EL I

Hmm håller nog på att bli tokig. Jag MÅSTE verkligen sluta analysera allt. Blir ju tokig! Var helt säker på att sonen fått i sig nåt han inte tålde eftersom ingen annan blivit sjuk och han mådde bra i övrigt, men i dag har han inte ätit NÅT alls och han har 39-40 graders feber så det är nog vanlig sjukdom ändå.
    Frågade på dagis och han har inte fått i sig nån mjölk eller soja så det KAN inte vara det, för hemma har han inte fått i sig nåt. Han är väl bara känsligare än oss andra antar jag...

Man blir ju helt GALEN av detta!

älsklingen: har du inte haft i åtanke att du kunnat vara allergisk innan dina barn blev det? eller har dessa tankar kommit nu i och med att du upptäckt dina barns allergier? Låter ju onekligen som om det är nåt "fuffens" även för dig. Hoppas du hittar vad det är!
    MEN SOM SAGT ta INTE bort gluten innan du tagit prover!!

Svar på tråden Allergitråden