• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Oj vad ni skriver här =)
    Vi har varit iväg hela helgen och haft det kanon!
    Alla har lagat mjölkfritt och det har funkat fint! Första gången vi kan komma iväg till andra utan att minsta dottern får eksem!

Sen måste jag också tala om att lilla tösen hade ökat 500 g på 2 veckor!!!!! Så hennes matvägran har helt enkelt berott på att hon är mätt ! Men nu har hon börjat äta både välling och ersättning igen så nu kan vi backa tillbaka med maten..skönt. kör vi på med enbart välling och ersättning någon månad till =)

Sen nämde jag för bvc att stora dottern fått prickar ( vita prickar med rött runt om ) när hon rullat i gräset och hon trodde det var en reaktion på gräset och inte bett ( Jag visade ju bilder för er för nån dag sedan)
    Detta grundade hon på dels hur jag beskrev dem samt att det var så många och satt över hela kroppen. Aja. Vi får väl se. Är inte ofta bvc haft rätt menar jag ;) Får helt enkelt se vad som händer nästa gång hon är nakenfis i gräset =)

• EL I
    Tibell skrev 2010-05-23 11:24:17 följande:
    Oj vad ni skriver här =) Vi har varit iväg hela helgen och haft det kanon! Alla har lagat mjölkfritt och det har funkat fint! Första gången vi kan komma iväg till andra utan att minsta dottern får eksem! Sen måste jag också tala om att lilla tösen hade ökat 500 g på 2 veckor!!!!! Så hennes matvägran har helt enkelt berott på att hon är mätt ! Men nu har hon börjat äta både välling och ersättning igen så nu kan vi backa tillbaka med maten..skönt. kör vi på med enbart välling och ersättning någon månad till =) Sen nämde jag för bvc att stora dottern fått prickar ( vita prickar med rött runt om ) när hon rullat i gräset och hon trodde det var en reaktion på gräset och inte bett ( Jag visade ju bilder för er för nån dag sedan) Detta grundade hon på dels hur jag beskrev dem samt att det var så många och satt över hela kroppen. Aja. Vi får väl se. Är inte ofta bvc haft rätt menar jag ;) Får helt enkelt se vad som händer nästa gång hon är nakenfis i gräset =)
    bra att hon mår bra nu!

Ska bli intressant att väga lillkillen om ca 1 månad. Då ska vi på 1½ års kontroll. Det var några månader sedan jag vägde honom nu. Han har ju inte gått ner men det ska bli intressant att se om han fortsätter växa i samma takt.
  • Helle76
    Kavat skrev 2010-05-23 09:23:43 följande:
    Spontant tänker jag surt, vad det vinäger i fläskifilén? Och nypon är ju mycket c-vitamin. Funderar på om det är c-vitamin i citrusen som gör att mina kissat på sig? Eller bara att det är "surt". Cider är ju också lite surt, ibland... Nej, du jag vet inte.
    Ja, det var det ju. Kanske inte ska ge henne något surt för att se om det kan vara det som ställer till det. Idag har hon druckit 1 mugg med nyponsoppa och 1 med blåbärssoppa och hon har kissat fler gånger än hon brukar göra.
    Undrar vad man ska be dagis att ta bort för att se ifall det är det som är problemet.
  • Tibell

Har en liten fråga till er! Har era barn som druckit mjölkfri ersättning haft konstig andedräckt ?!
    Lilla dottern luktar lite starkt i munnen och har gjort länge nu. Först trodde vi det var tänder men än har det inte kommit några, så det kan vi nog inte skylla på mer ?! Men så kom vi på att det kanske är ersättningen. Spelar ju ingen större roll egentligen men det är ju som sagt en ganska udda lukt i munnen på henne =)

• myran82

Hejsan.

Jag tänkte om det är okej om jag ställer en fråga?

Min son på 7 veckor har en hel del problem med magen och nu ska vi prova alhtera ersättning till honom istället för NAN 1 HA i en vecka för att se ifall vi märker någon skillnad. Har även skaffat en dr brown-flaska.

Hämtade ut ett paket på apoteket och det kostade 210 kr (!), kommer ju bli fullständigt ruinerad om vi ska köpa så dyr mat.
    Apotekespersonalen pratade om någon slags rabatt man får ifall man får
    ersättningen utskriven.

Någon som vet vad ett paket kommer kosta då ungefär?

• Helle76
    myran82 skrev 2010-05-23 20:38:54 följande:
    Hejsan. Jag tänkte om det är okej om jag ställer en fråga? Min son på 7 veckor har en hel del problem med magen och nu ska vi prova alhtera ersättning till honom istället för NAN 1 HA i en vecka för att se ifall vi märker någon skillnad. Har även skaffat en dr brown-flaska. Hämtade ut ett paket på apoteket och det kostade 210 kr (!), kommer ju bli fullständigt ruinerad om vi ska köpa så dyr mat. Apotekespersonalen pratade om någon slags rabatt man får ifall man får ersättningen utskriven. Någon som vet vad ett paket kommer kosta då ungefär?
    Oftast får man utskrivet några paket på ett uttag som då kostar 120 kr.
  • EL I
    myran82 skrev 2010-05-23 20:38:54 följande:
    Hejsan. Jag tänkte om det är okej om jag ställer en fråga? Min son på 7 veckor har en hel del problem med magen och nu ska vi prova alhtera ersättning till honom istället för NAN 1 HA i en vecka för att se ifall vi märker någon skillnad. Har även skaffat en dr brown-flaska. Hämtade ut ett paket på apoteket och det kostade 210 kr (!), kommer ju bli fullständigt ruinerad om vi ska köpa så dyr mat. Apotekespersonalen pratade om någon slags rabatt man får ifall man får ersättningen utskriven. Någon som vet vad ett paket kommer kosta då ungefär?
    då får du ett uttag för 120 kr. ett uttag kan vara allt från 3 burkar till 12 burkar beroende på landsting. Jag fick 6 burkar utskrivet först men sedan 12 burkar. så det är betydligt billigare. du får det utskrivet på en livsmedelanvisning, som är ett recept fast på mat...
  • myran82
    EL I skrev 2010-05-23 20:43:28 följande:
    då får du ett uttag för 120 kr. ett uttag kan vara allt från 3 burkar till 12 burkar beroende på landsting. Jag fick 6 burkar utskrivet först men sedan 12 burkar. så det är betydligt billigare. du får det utskrivet på en livsmedelanvisning, som är ett recept fast på mat...
    Helle76 skrev 2010-05-23 20:42:34 följande:
    Oftast får man utskrivet några paket på ett uttag som då kostar 120 kr.
    Tack för era snabba svar =)

Jag vill verkligen inte att han är allergisk för det känns som det kommer bli så komplicerat när han ska börja med vanlig mat osv. Själv är jag känslig mot laktos i perioder & tycker det kan vara lite krångligt
  • JPL
    Helle76 skrev 2010-05-23 09:15:46 följande:
    Då kissade stora tjejen på sig inatt igen och det enda som hon åt igår som hon inte brukar är några godissorter, drack cider, nyponsoppa och marinerad fläskfilé. 
    G tål, av det du radar upp, inte godis, cider (äppe i juiceform) och nypon ... kissningsvis, för honom, är nog äpple det sämsta på den listan.
  • trållmor

Hej!

Har kommit på plats i huset nu *äntligen* Skitdietisten skrev bara ut 8 burkar Neocate, så imorgon ska jag ringa bvc här och höra vart jag vänder mig för att få ut en ny hänvisning. Känns ganska trist att behöva ta tag i det direkt, men hon äter ju bara mer och mer nu så

Sen tänkte jag höra med er. Vi hade inte tänkt ge någonting till Neelah (förutom Neocate då) förrän hon är helt bra i magen och huden, men nu har hon haft sprutdiaree i 1½ vecka. Jag slutade amma henne för 2½ vecka sedan och hon har inte fått någonting annat än Neocate. Hennes rumpa är helt knallröd och även om vi byter direkt så hinner bajset "bränna" bort huden Jag tror INTE att det är tänder, för första tänderna fick hon redan för 1½ månad sen. Törs jag ge majs i förstoppade syfte? Det känns som att vi redan har väntat så länge på att hennes bajserier ska ge med sig, men efter 1½ vecka så känns det som att hon måste få lite hjälp att få tarmarna att lugna ner sig. Har ni något tips? Majs eller nåt annat att ge i stoppande syfte, och som funkar för mjölk-, soja-, ägg-, havre och vetefritt?

Är det här något ni känner igen som har gett Neocate?

Vi tänkte att det kunde vara hennes kropp som vill göra sig av med alla gifterna från min amning, men borde inte det ha gett med sig vid det här laget. Hon har ju blivit bra på en vecka förut nämligen....

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden