Ellisizza skrev 2010-05-25 12:59:02 följande:
Åh, vi har sådana problem med sonens mat nu. Håller på att bli galen Han mår jättebra. Huden är aldelens len och fin och magen bra den med. MEN han vill inte äta! Sin ersättning, Neocate, äter han gärna men inte mat. Han är snart nio månader. Ett tag åt han bättre men nu verkar det som att han tröttnat på den ensidiga kost vi ger honom. Då vi inte vet vad han reagerar på introducerar vi en sak i taget under ca 1 vecka. Detta tål han helt säkert: * Potatis * Palsternacka * Majs * Rapsolja * Päron Troligen tål han också: * Ris * Kalkon Detta funkar inte: * Äpple - gav magknip * Broccoli - gav slemmig avföring och gjorde att han småbajsade hela dagen * Morot - gav eksem * Sötpotatis - han totalvägrar att äta det Idag har jag börjat med pyttelite nötkött. Men som det är nu så bli ju maten väldigt ensidig. Han får i princip samma varje dag. Och nu vill han som sagt inte ha mat längre. Vet inte vad jag ska göra. Tills nyligen har hans matschema sett ut ungefär så här (tiderna är ungefärliga) 8: Neocate ca 120-170 ml 12: Puré med majs och potatis (+ kalkon och ris sedan en vecka) + Neocate efter 14: Päron 16: Puré med potatis och palsternacka + Neocate efter 19: Neocate ca 170-240 ml 2: Neocate ca 150-210 ml På natten är han hungrig och ger man honom nappen somnar han men vaknar efter en liten stund och gnäller efter mat igen. Så håller han på tills han får mat. Sen somnar han och sover gott till morgonen. Han vaknar ca 6-7 och vill absolut inte ha någon frukost innan kl 8. Helst ca 8.30 om han får välja. Lunch vill han sen inte ha innan 11.30, oftast senare. Sen på eftermiddagen och kvällen har han lite bättre aptit så då kan man trycka in ett mellanmål. Han har gått upp i vikt väldigt dåligt men gick upp bra när han bara åt Neocate. Nu när vi ger mer mat går han upp mindre och mindre. Vill helt enkelt inte äta det. Provade försöka få bort nattmålet och gav bara halva mängden mat då vilket fungerade bra. Han sov resten av natten men åt ändå inte bättre på dagen. Så då gav jag upp och gav så mycket han ville på natten igen. Igår provade jag att inte ge Neocate efter lunch och middag. Men det resulterade bara i att han blev gnällig och inte år han mer för det Däremot åt han mer ersättning på kvällen sen. Vad i hela friden ska jag göra? * Ska jag sluta ge mat på natten och låta honom ligga och gråta efter mat? * Ska jag sluta ge Neocate efter målen och bara ge det morgon och kväll (+natt ev)? * Ska jag lägga till ett par saker i taget istället för att bara prova en sak i taget? Han kanske äter bättre om han får lite fler smaker att prova? Förlåt för mitt långa inlägg. Håller som sagt på att bli galen på att han inte vill äta Gav lunch nyss men han åt bara ett par skedar och trots att jag inte gav någon ersättning efter sitter han glatt och leker. Han lär väl bli jättehungrig sen. Inte alls roligt när man försöker mata honom och han bara sitter och gråter vid bordet..
De går ju lite i vågor med om de går upp i vikt, eller är intresserade av allt annat än att äta. Gråter han när du matar så hade jag gett upp det ett tag. Det ska vara roligt, intressant, spännande och gott med mat. Inte ska du tvinga i honom.
Så jag hade gett så mycket Neocate han vill ha, tycker det låter toppen som du gör. Att du erbjuder mat först och Neocate sen.
En tanke är att ge honom lite mat att leka och kladda med själv. T.ex välkokta grönsaker som han kan suga på, små riskorn osv. Samt att om det går att ni äter samtidigt med honom. Sen efteråt ger du Neocate. Då ser han ju att ni äter och har han lite plockmat framför sig kanske han stoppar i sig?
Så länge han äter Neocate får han ju i sig det han behöver och då måste han ju inte äta mat för den sakens skull. Det är viktigt att maten är rolig och blir en bra stund.
Sen efter ett tag så kanske ni kan hjälpa till lite med puré osv, om det funkar. Men till en början hade jag struntat helt i det och bara gett honom lite så han kan "leka" och smaka på själv, om han vill.
Gör du välling av Neocate. Alltså har majsmjöl eller liknande så att det blir mer mättande. Är ju bra om han blir mätt på kvällen så att han sover längre för alla parter. Men tycker inte att du ska låta honom ligga och gråta av hunger på natten om du vet att han inte är mätt. Det blir ingen lyckligare av...