• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

a

Ellisizza skrev 2010-05-25 21:00:13 följande:
    Han vill gärna ha sitt nattmål och gråter om han inte får. Om man ger en mindre mängd kan han börja gråta när flaskan är slut. Har inte hjärta att låta honom vara hungrig då. Har inte provat göra välling än. Vet inte riktigt hur jag ska blanda det. Kan inte ge köpevälling utan det måsta blandas på Neocate i så fall.
    angående mat på natten. vår stora son åt till o från på natten tills han var nästan 3 år gammal. inte varje natt men när han vaknade (sov oftast hela nätter) så ville han ha välling och det fick han. han slutade utan problem med det när han slutade med vällingen.

vår lille son dricker nutra nästan varje natt, brukar dock inte blanda den så "tjock" som man ska utan t ex ta 4 st mått istället för de 7 man ska ta till den mängden vatten. Tycker inte det är så farligt faktiskt!
  • Tibell
    Mela78 skrev 2010-05-25 20:43:22 följande:
    Jag kan inte förstå varför din man ringer SIN mamma för att diskutera din hälsa när du nu tagit tag i det hela och kontaktat vården? Det enda som jag kan se att hans mamma kan ha som merit för att kunna avgöra om du behöva uppsöka läkare eller inte vore om hon var läkare. Hmpf. Om det varit min man hade jag sagt ett par mindre väl valda ord med något för hög volym. Funderade just på sköldkörteln, har du tagit prover förut på din ämnesomsättning? Ett tips är att du faktiskt för dagbok över ditt matintag och räknar kcal. tex matdagboken.se kan vara till hjälp, är gratis. Där ser du även om du får i dig tillräckligt med näringsämnen. Det bör räcka med en vecka eller två för att se hur du ligger en genomsnittlig dag i ditt kcalintag och sen kunna jämföra om du får i dig lika mycket som du förbrukar. För det är klart att du inte ska behöva äta lika mycket som en fullvuxen skogshuggare när du är bara 155cm lång.
    Anledningen till att han kontaktade sin mamma tror jag beror på att han ville ha medhåll. Hon anser nämligen också att jag slarvar med maten. Till saken hör att de är rätt stora på den sidan släkten och jag skulle aldrig kunna äta så mycket som dom gör!!

De tog massa prover, bland annat sköldkörtlen, ämnesomsättningen, struma mm när jag sökte sist då förra året men hittade inget. Men jag tänkte jag skulle be dem ta om proverna!!

Registrerade mig precis på den sidan nu =) tack för tipset. Och visst kanske jag slarvar med maten ibland men denna trötthet känns inte som att det skulle bero på det. Jag kan ju knappt köra bil längre =(

Sen undrar jag om det här med celiaki. Tycker ni mycket stämmer ??!! Viktnedgång ( samt otroligt svårt att öka igen ), enorm trötthet, förstoppning, orkeslös ??!! Jag har även som små prickar/plitor på bröstet samt mellan skuldrorna som kliar MASSA till och från..kankse har med saken att göra menar jag =) Nu när vi ätit massa pasta idagarna ( det enda dottern äter bra av =) ) kliar det heeela tiden. River ju tillslut upp dem tyvärr =(

Tack till alla er som stöttat mig och hållt med mig! NI är guld värda!! TUSEN tack!!!!
  • Mela78
    Ellisizza skrev 2010-05-25 21:00:13 följande:
    Han vill gärna ha sitt nattmål och gråter om han inte får. Om man ger en mindre mängd kan han börja gråta när flaskan är slut. Har inte hjärta att låta honom vara hungrig då. Har inte provat göra välling än. Vet inte riktigt hur jag ska blanda det. Kan inte ge köpevälling utan det måsta blandas på Neocate i så fall.
    Han är inte så gammal än och om han vill/behöver en flaska eller två på natten så kanske ni ska fortsätta ett tag till. Min son fick ersättning på natten tills han var 1,5 år, dotter valde självmant att sluta nattamma när hon var 10 månader annars hade hon fått äta på natten ett tag till.
  • Ellisizza
    Mela78 skrev 2010-05-25 21:18:18 följande:
    Han är inte så gammal än och om han vill/behöver en flaska eller två på natten så kanske ni ska fortsätta ett tag till. Min son fick ersättning på natten tills han var 1,5 år, dotter valde självmant att sluta nattamma när hon var 10 månader annars hade hon fått äta på natten ett tag till.
    Ja, jag gör nog så att han får fortsätta äta på natten ett tag till. Han vill aldrig ha mer än en flaska så det det är ju inte så jobbigt. Sen så sover han jättebra efter det
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-05-25 21:13:32 följande:
    Sen undrar jag om det här med celiaki. Tycker ni mycket stämmer ??!! Viktnedgång ( samt otroligt svårt att öka igen ), enorm trötthet, förstoppning, orkeslös ??!! Jag har även som små prickar/plitor på bröstet samt mellan skuldrorna som kliar MASSA till och från..kankse har med saken att göra menar jag =) Nu när vi ätit massa pasta idagarna ( det enda dottern äter bra av =) ) kliar det heeela tiden. River ju tillslut upp dem tyvärr =( Tack till alla er som stöttat mig och hållt med mig! NI är guld värda!! TUSEN tack!!!!
    Håller fast vid det jag sagt tidigare - starka misstankar mot celiaki (- eller på annat sätt spannmåsrelaterat liknade som jag har det)

- trötthet - check
    - orkeslös - check
    - plitor på brösten - typ finnar/små varbölder som spricker och blir till sår
    - klåda - check, (och extra mycket klåda av pasta)

Det enda som inte stämmer in på mig är viktnedgång och förstoppning där hade jag det snarast lite mer tvärt om.

Jag gick rätt länge och kände mig allmänt seg, trött och orkeslös, med börjanefter att jag hade legat däckad med influensa och lunginflammation i nästan 6 veckor under vinter/vår -08. Började känna av lite känslighet mot större mängder mjölkprodukter framåt hösten/början vintern sen, och som jag sen i efterhand tänkt på lite mer finnar än normalt och fullt av finnar i hårbotten vilket jag aldrig haft tidigare. Sen i månadsskiftet februari/mars -09 inom loppet av en vecka så började jag blossa upp med nässelutslag och plitor och varblåsor då främst på brösten mer och mer för varje dag och en h-vetisk klåda. Och då i synnerhet ökade det på mer och mer för varje dag efter kvällsmaten, som av olika anledningar hade kommit att bli pasta 4 dagar i rad. I och med att yngsta dottern redan var multiallergiker så hade jag väldigt bra koll på vad det var i det jag ätit och eftersom dottern som var bekräftat allergisk/överkänslig mot massor av saker hade ätit exakt samma saker utan att reagera så fanns det inte så värst många andra gemensamma nämnare kvar att kunna vara det som jag reagerade på än sädesslagen. Jag försökte ändå att äta lite för att kunna ta glutenprov, men första läkaren jag träffade klantade sig med det första glutenprovet jag tog så det var inte till nån större nytta och sen kunde jag inte fortsätta äta (skulle jag fortsatt äta skulle det varit extremt lockande att hoppa ut genom fönstret eller ngt liknande bara för att på så sätt slippa klådan) så när jag fick ta om rätt prov så hade jag redan ätit glutenfritt ett par veckor och inget visade och jag hade helt enkelt inte den minsta ork att orka ta tag i det och bråka mig till vidare utredning på hud. Jag kunde ju själv konstatera vad som gjorde att det blossade upp ännu mera och att klådan avtog om jag lät bli alla spannmål.
    (det finns bilder på de utslag som jag hade på armarna och benen i mitt bildgalleri under starka bilder)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare

Idag fick vi höra att dottern ätit sååå bra på dagis, de hade aldrig sett henne äta så mycket tidigare. Jippi tänkte vi innan de sa hur mycket: 3½ köttbulle och lite potatis. Äter hon inget annars? Vi som tyckt att matvägran vänt lite... Faktiskt tyckt hon börjat äta bättre sen vi börjat testa mjölk - eller så beror det på lomudalen. Fast klart - länge var en normal portionsstorlek 1 msk mat. Och jämfört med det är faktiskt 3½ köttbulle mycket. Nu är det dags att testa mjölk även på dagis. Håll tummarna!!

• Kavat
    Ellisizza skrev 2010-05-25 20:16:28 följande:
    Tack så hemskt mycket för svaret! Har resonerat lite som du skriver och därför har jag gett mat först och Neocate sen så han blir mätt. Men sen var jag på BVC igår och hon påpekade att äta på natten bör han ju inte göra. För då äter han sämre på dagen sen. Och om jag ger Neocate efter målen så lär han sig ju det och vill inte ha maten. Kände mig som världens sämsta mamma när jag gick därifrån Struntade i att försöka ge honom mat till middag utan han åt bara flaska då och sen åt han bara flaska till kvällen så nu har han varit nöjd och glad. Får fortsätta erbjuda puréer och plockmat när han vill ha. Har funderat på det där med att göra välling av Neocate. Han blir väldigt lätt förstoppad så jag tänker att det kanske blir värre om man gör ersättningen tjockare?
    Du får testa att göra ersättningen tjockare med något. Det är inte alltid saker funkar som man tror. Vi äter mycket ris här hemma och lilleman är uppvuxen på ris och banan. Han har aldrig varit förstoppad. Han får diarré av för mycket (mer än 1 tsk) majs... Så alla är olika.

Ris är milt, liksom majs. Bovete är en ört och har inget med vete att göra, det skulle du också kunna testa (köp Risentas eller Gogreens!). Det är väl de vanligaste och mildaste. Sen kan man så klart använda potatismjöl också, men tror det blir bättre med övriga alternativ och kanske att potatis blir för mycket stärkelse. Osäker...

När jag gjorde välling så gjorde jag det på Carlshamns risdryck, majsmjöl, Profylac, rapsolja och mixad övermogen banan. Han åt inte utan banan i.
    Så om du tycker han blir lösare av t.ex päron så kan du ju ha lite i vällingen också. Testa försiktigt! Tänk bara på att du nog måste ha större hål i nappen!

Jag hade absolut fortsatt att ge på natten. Diskuterade just det här med barnens dietist då sonen växte dåligt, men hon menade på att i och med att han äter lite special så behöver han nog det. Plus att han lättare somnade om istället för att vara ledsen och hungrig i flera timmar. Vi behövde också få sova.
     Så i vårt fall tyckte hon absolut att vi skulle ge om vi ville, för att vi trodde han var hungrig. Men får du i honom välling som mättar mer på kvällen kanske han med tiden slutar vakna och då löser det sig själv.
  • Kavat

Älsklingen, håller med övriga. Tyckte att det var onödigt sagt av din man. Det är väl jätte bra att du kollar upp!

Och angående symptomen, ja, jag hade ju alla de symptomen. Jag har dock ibland varit förstoppad och ibland haft diarré. Dock ingen viktnedgång, utan svullnade istället. och sen hade jag ledvärk och den gjorde att jag hade svårt att röra mig i perioder. Men viktnedgång är ju det allra vanligaste vid celiaki.
    Jag hade dock blåsliknande/finnliknande utslag som berodde  på att jag hade hudceliaki och en hiskelig klåda som gjorde att jag låg sömnlös på nätterna och kunde inte somna om. Även om jag totalt borde sovit tillräckligt på helgerna t.ex så var jag så trött och orkade ingenting.

Men precis som du skriver, kolla sköldkörteln också!

www.gastrolab.net/ksceli.htm
    www.gastrolab.net/s06hals.htm
    www.gastrolab.net/ksqcehus.htm

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-05-25 22:36:17 följande:
    Idag fick vi höra att dottern ätit sååå bra på dagis, de hade aldrig sett henne äta så mycket tidigare. Jippi tänkte vi innan de sa hur mycket: 3½ köttbulle och lite potatis. Äter hon inget annars? Vi som tyckt att matvägran vänt lite... Faktiskt tyckt hon börjat äta bättre sen vi börjat testa mjölk - eller så beror det på lomudalen. Fast klart - länge var en normal portionsstorlek 1 msk mat. Och jämfört med det är faktiskt 3½ köttbulle mycket. Nu är det dags att testa mjölk även på dagis. Håll tummarna!!
    Håller tummarna!
Svar på tråden Allergitråden