• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Mama Law skrev 2010-05-26 21:27:50 följande:
    liten uppdatering. Kom hem igår efter en inläggning med wiking på falu lasarett då han åkt på en rejäl infektion med både staffar och streptokocker i sina sår/eksem. Han hade varblåssor som började på foten men spred sig till resten av kroppen. Så blev inlagda i fredags och kom hem igår. Leo åkte på en kraftig allergiskreaktion i måndags så han ska in och ta prover i morron så får vi se vet inte om det beror på pollen eller om det är nåt han ätit, till botten ska vi med det iaf. annars kraxar towa och alvin på som vanligt.
    usch att det aldrig tar slut!!!
    Kavat skrev 2010-05-26 21:30:07 följande:
    Någon vars barn fått eksem runt hela halsen?! Började i nacken, fast längre ner i nacken. Trodde det var att han kliat från en lapp på en tröja eller något, men nu är han helt rödknottrig och det går runt på framsidan mellan hals och bröst... Nya symptom är aldrig kul, speciellt när man inte vet varför...
    nä man blir lika förvirrad varje gång!!! hoppas ni kommer på vad det är snart.

Jag har börjat fundera på om sonen inte har feber pga förstoppning. Han har haft som typ klumpar i sin lösa avföring. I dag var den inte lös men han hade fortfarande klumpar i. Han blir helt galen när man ska torka honom när man byter blöja men ALDRIG om han bara har kissat. Han rullar runt och kryper ihop och verkligen "flyr" när man försöker torka. Han ligger på mage i sängen med benen uppdragna under sig och gnyr i sömnen.
    Det konstiga rä dock att vi ju tolkade det som om han blev förstoppad av vete, men nu får han ju ingen vete!
  • Snutten
    Ellisizza skrev 2010-05-26 21:46:56 följande:
    Just ja, tänkte fråga om någon vet om det är vanligt att man reagerar på "rena" kryddor som persilja, basilika, dill osv.Provar nötkött just nu men nötkött, palsternacka och potatis blir ju riktigt smaklöst. Skulle vilja krydda lite men vill ju inte att han ska bli dålig i magen av det.
    Jag har för mig att vitpeppar är det snällaste, eller så är det svart peppar. Någon annan kanske vet.

Kolla upp vilka som korsreagerar med andra grönsaker osv så kanske du får lite vägledning. Det finns en bok som heter Förrädisk föda där det finns listat alla korsallergier osv.
  • Ellisizza
    Någon vars barn fått eksem runt hela halsen?! Började i nacken, fast längre ner i nacken. Trodde det var att han kliat från en lapp på en tröja eller något, men nu är han helt rödknottrig och det går runt på framsidan mellan hals och bröst... Nya symptom är aldrig kul, speciellt när man inte vet varför...
    Min son brukar ha eksem runt halsen, men inte runt hela utan bara på framsidan och sidorna. Har listat ut att det beror på att haklappar sitter åt där och sen när han äter mat och kladdar så rinner det dit. Om man inte tvättar noga blir det lite mat kvar som skaver och irriterar och orsakar eksemet.

Runt hela halsen låter inte kul! Det kan inte vara någon hård söm som skavt eller så? Hoppas ni listar ut vad det beror på.
  • Miralicia
    Ellisizza skrev 2010-05-26 21:46:56 följande:
    Just ja, tänkte fråga om någon vet om det är vanligt att man reagerar på "rena" kryddor som persilja, basilika, dill osv. Provar nötkött just nu men nötkött, palsternacka och potatis blir ju riktigt smaklöst. Skulle vilja krydda lite men vill ju inte att han ska bli dålig i magen av det.
    Såväl dill, dragon, kryddnejlika, kardemumma, ingefära, gurkmeja, wasabi samt limeskal & limesaft sägs vara mycket sällan som de ger upphov till allergiska reaktioner.
    Sen går det ju inte att garantera att han inte får ont i magen av det, men risken är betydligt mindre än för flera andra kryddor.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Ellisizza
    Miralicia skrev 2010-05-26 22:05:43 följande:
    Såväl dill, dragon, kryddnejlika, kardemumma, ingefära, gurkmeja, wasabi samt limeskal & limesaft sägs vara mycket sällan som de ger upphov till allergiska reaktioner. Sen går det ju inte att garantera att han inte får ont i magen av det, men risken är betydligt mindre än för flera andra kryddor.
    Tack så hemskt mycket!
  • Tibell
    Någon vars barn fått eksem runt hela halsen?!Började i nacken, fast längre ner i nacken. Trodde det var att han kliat från en lapp på en tröja eller något, men nu är han helt rödknottrig och det går runt på framsidan mellan hals och bröst... Nya symptom är aldrig kul, speciellt när man inte vet varför...
    Min minsta får precis likadant. Eller hon får som små små prickar som är värst under hakan ner på bröstet och går sedan runt nacken och ibland upp bakom öronen! De gånger hon fått så har hon fått i sig soja, havre och vete. Men havre och vete vet vi ju inte om hon är allergisk mot. Soja däremot är vi rätt säkra på
    Bvc hävdade att det var värme utslag men när det inte gett med sig på en månad smörjde jag 2 ggr med mildison och vipps var det borta.
    Hon får precis likadant om vi torkat henne med tvättlappar ( torra papperstvättlappar ) men vi vet ju inte vad det är i dem hon reagerar på. Någon som har förslag?!??!
  • EL I

Blir totalt galen. Sonen är frisk men han är vaken på nätterna, i natt 21-23 och 03-05:30!!!!!! Sen sov han till 07....fattar ingenting. Såhär var han ju innan vi tog bort vete med skillnaden att kinderna är fina och magen inte är svullen. Gggaaahhh!! Han gnäller och pratar om vartannat. Han är ju 1 1/2 år o borde ju sova på nätterna

• Helle76

Var till BVC idag och skulle få utskrivet movicol junior till barnen och sen skulle hon höra med läkaren om det fanns något att ge Alida för att det kliar i ögonen.

De kollade Thildes mage och läkaren knackade och sa att hon hade mycket luft i magen och det vet vi då hon pruttar mycket. Han frågade om avföringen och jag sa att ibland är hon förstoppad och ibland är hon lös. Han sa att vi kunde sluta med mjölk och då sa jag att hon redan äter mjölkfritt och då fanns det inget att göra.
  • Glittrax

Jag blir tokig! 17 maj påstod dotterns läkare på vc att en remiss var skickad till Barnkliniken, men icke då! Har just pratat med dom och ingen remiss finns om min dotter...  blir så förbaskad!
    Hon har äggallergi enligt blodprov som togs på vc och så sa läkaren att hon skickat remiss... vi skulle få träffa dietist osv.. men remissen har inte sjukhuset fått alltså! Om en timme ringer vc upp! GRRRR!!!

• Glittrax
    Glittrax skrev 2010-05-27 12:07:48 följande:
    Jag blir tokig! 17 maj påstod dotterns läkare på vc att en remiss var skickad till Barnkliniken, men icke då! Har just pratat med dom och ingen remiss finns om min dotter...  blir så förbaskad!Hon har äggallergi enligt blodprov som togs på vc och så sa läkaren att hon skickat remiss... vi skulle få träffa dietist osv.. men remissen har inte sjukhuset fått alltså! Om en timme ringer vc upp! GRRRR!!!
    vc ringde nu upp en halvtimme innan beräknad tid! härligt! Remissen var inte ivägskickad, det hade blivit nåt fel i flödet?... men sköterskan lovade att hon skulle fixa det! får väl hoppas på det nu då! Hur lång tid tar det innan barnkliniken har den nu? på måndag senast eller?
Svar på tråden Allergitråden