• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Något var det stora dottern reagerade på igår. Natten har varit hemsk och hon har vaknat flera gånger och de stunderna hon sov har hon farit runt som en hellikopter i sängen ( hon fick sova hos oss i natt )
    Jag frågade flera gånger om hon hade ont någonstans men det hade hon inte. När jag tände lampan i morse insåg jag vad det var som stört henne. Hon hade massa massa röda prickar samt torreksem lite var stans på kroppen. Mest på mage och rygg! Hon hade nog kliat rätt bra eftersom det fanns rivmärken lite varstans

Frågan är då bara om det var något i gräset eller om det var solkrämen vi använde. ACO solfaktor 50 var det. Kankse finns någon mildare..vad rekomenderar ni?!

• Helle76

Jag måste bara fråga om något av era barn kissat på sig pga att magen krånglar?

Alida har kissat på sig flera gånger på nätterna och det är jämnt i samband med när hon är förstoppad. Så mina tankar är ju om det kan bero på det eller om det bara är en tillfällighet varje gång.
  • Tibell

och nu har även lilla dottern blivit lite små eksemig. Dock inte alls mycket. Enbart någon fläck/ prickar lite varstans. Typ som underhakan ( massa prickar), kinderna, en under ena armen samt några på magen.
    Ack så tröttsamt. Är det inte den ena så är det den andra. Blir så trött på eländet.
    Vad har då dottern fått i sig/på sig
    Det nya hon fick testa idag var 1 liten tesked burkmat

Ingredienser : potatis.vatten,kycklingkött, morot, ärtor, vegetabilisk olja (raps), juice av citron. vitpeppar.

åhh vad jag hoppas skruttans matvägran kan släppa snart så vi kan gå tillbaka till enbart ersättning. Hon blir ju så hård i magen av all mat =(

• Mela78
    Tibell skrev 2010-05-20 11:20:56 följande:
    och nu har även lilla dottern blivit lite små eksemig. Dock inte alls mycket. Enbart någon fläck/ prickar lite varstans. Typ som underhakan ( massa prickar), kinderna, en under ena armen samt några på magen. Ack så tröttsamt. Är det inte den ena så är det den andra. Blir så trött på eländet. Vad har då dottern fått i sig/på sig Det nya hon fick testa idag var 1 liten tesked burkmat Ingredienser : potatis.vatten,kycklingkött, morot, ärtor, vegetabilisk olja (raps), juice av citron. vitpeppar. åhh vad jag hoppas skruttans matvägran kan släppa snart så vi kan gå tillbaka till enbart ersättning. Hon blir ju så hård i magen av all mat =(
    Minns inte helt riktigt men är det inte så att ni misstänker att hon inte tål soja? Om hon inte tål soja är det nog ärtorna i burken hon reagerat på.
  • Tibell
    Mela78 skrev 2010-05-20 11:37:05 följande:
    Minns inte helt riktigt men är det inte så att ni misstänker att hon inte tål soja? Om hon inte tål soja är det nog ärtorna i burken hon reagerat på.
    okej. Ja vi misstänker soja, eller kanske känner oss rätt säkra nu till och med. Visste inte det med ärtorna. Förklarar ju varför dottern har massa prickar runt munnen nu då. Tur att hon inte ville ha mer än 1 tsk!
    Tack för hjälpen!
  • Mela78

Vill någon hjälpa mig bolla lite kring en allergilista som jag sammanställt över dotterns allergier+ Har tänkt att lämna listan till dagis. Tycker själv att den blev så fasansfullt lång.

• EL I
    Helle76 skrev 2010-05-20 10:03:30 följande:
    Jag måste bara fråga om något av era barn kissat på sig pga att magen krånglar? Alida har kissat på sig flera gånger på nätterna och det är jämnt i samband med när hon är förstoppad. Så mina tankar är ju om det kan bero på det eller om det bara är en tillfällighet varje gång.
    min stora son kissar ofta på sig när han är förstoppad. han känner liksom inte när han behöver kissa, det trycker på lite varstans.
  • Helle76
    EL I skrev 2010-05-20 16:04:24 följande:
    min stora son kissar ofta på sig när han är förstoppad. han känner liksom inte när han behöver kissa, det trycker på lite varstans.
    Så det kan höra ihop med andra ord, vi ska till BVC om 1 vecka och jag tänkte höra med dem då hur jag ska göra med henne.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-05-20 14:30:41 följande:
    Vill någon hjälpa mig bolla lite kring en allergilista som jag sammanställt över dotterns allergier+ Har tänkt att lämna listan till dagis. Tycker själv att den blev så fasansfullt lång.
    De brukar bli långa. Bättre att vara övertydlig än inte alls. Det är bara att inboxa.
Svar på tråden Allergitråden