• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    lillasysteryster skrev 2010-05-19 18:31:31 följande:
    Vill bara påminna om att barn kan vara trötta och rent utav "f..jvl" utan att det är någon allergi inblandad. Det är ju ganska vanligt att de är små änglar borta men jobbiga hemma. Säger inte att det inte är nåt mer men har en alldeles egen nu 4,5 åring som genom hela hans liv verkligen satt både oss föräldrar och sina pedagoger på förskolan på prov helt utan allergier.
    Ja, visst är det så!
    Och det är ju ändå rätt "lätt"  att ta reda på om det är allergi om man tar bort saker man misstänker (och med det menar jag inte allt som går att äta, utan t.ex att det verkar väldigt vanligt att man inte tål guar om man inte tål soja) och sen provocerar. Blir de inte alls bättre utan och inte sämre med så vet man vad det inte är i alla fall.
  • Tibell

Okej så ni tror på bett då..av vadå ?! =) Låter äckligt att något litet kryp har bitit min lilla tös. Och snabba måste de ha varit eftersom hon aldrig låg still i gräset utan snurrade 10 varv och kom in sen. Usch och tvi. Hatar småkryp * ryser*

• EL I
    Tibell skrev 2010-05-19 19:39:23 följande:
    Okej så ni tror på bett då..av vadå ?! =) Låter äckligt att något litet kryp har bitit min lilla tös. Och snabba måste de ha varit eftersom hon aldrig låg still i gräset utan snurrade 10 varv och kom in sen. Usch och tvi. Hatar småkryp * ryser*
    såna där små "knottror" får jag ofta när jag är ute, även om jag har kläder på mig. Det kan vara små myror t ex...det är ju rätt vanligt sommar du vet det kommer nog flera!
  • Tozza

TACK för alla svar!!

Nu ikväll blev sonen jättedålig, kaskadkräktes som bara den och helt rödprickig - och vi står som frågetecken....

Har försökt få tag i allergicentrum (bor i Linköping) och dietisten, som det känns nu så får vi nästan ge EN enda rätt i flera dagar, för att sen introducera, nått.... (vet inte vad)

Det är med soja, så sa dietisten att soja lecitin skulle va okej. Och vad är ärt/baljväxter *nollkoll* :-P Och sojasläktingar, vad är det?

Frukt/grönsaker har jag INGEN aning om vad vi vågar ge längre. Vilka är vanliga där att man inte tål (röda frukter mm har jag hört...)

Han fick mamma scans köttbullar och specialpasta häromdagen, och DET verkar (varför kan man aldrig vara säker?!!) funka bra...alltid nått..

Just nu så är jag så bitter, jag själv har haft MASSA (typ allt) form av allergier och eksem fram tills jag fick barn för 4år sen - och jag skulle utan att tveka gärna få tillbaka allt, bara mina barn slapp den här skiten.

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-05-19 13:00:24 följande:
    Hej! Om sojaallergi kan du läsa mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html Och ja, det är nog relativt vanligt att man får ta bort baljväxter (som ärtor) och sojasläktingarna till en början så man får dem helt bra för att sedan provocera och se om det funkar. Sojasläktingarna guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl finns i mycket av det glutenfria sortimentet, vilket begränsar utbudet väldigt. Så det är ju bra om de tål dem förstås, men mängden ökar ju avsevärt när man är glutenfritt tyvärr och då ökar ju även riskerna... Är man kraftigt äggallergisk så kan man reagera på kyckling, men det är nog troligare att det är soja/ärtor. Yosa är ju gjort av havre. Om du läser några inlägg upp på denna sida så har jag skrivit lite om riskerna just med sädesslagsallergi och kontamination mm i morse. Så läs gärna det!!! Havre är ju ett sädesslag liksom vete så även det är frågan om ni måste ta bort för att sedan provocera i och med att han inte mår bra...? Sen i och med att ni även har mjölkfritt så är ju risken stor att det blir överkonsumtion av havre och då kanske han utvecklar en allergi lätt i och med släktskapet? Men självklart ska man inte utesluta mer än nödvändigt, men mår han inte bra är det ju bra att ta reda på vad det är, samt att man tänker på att variera kosten så bra det går med andra alternativ som ris och kokos t.ex. Skönt att din dotter mår så bra idag!
    TOZZA, läste du inte länken om soja? Lägger in igen: Om sojaallergi kan du läsa mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Otäckt med en sådan reaktion! Vad åt han innan han reagerade?
  • Snutten
    zitis81 skrev 2010-05-19 10:04:23 följande:
    Vilka reaktioner får eran dotter? Blir hon tätare eller nässelutslag, eksem eller vad? Saga vår dotter får eksem och nässelutslag samt vid vissa allergier astma. Dock brukar vi med hjälp av de mediciner och telefonkontakt med sjukvården lyckas häva reaktionerna hemma. Men det ska vi sluta med nu, det är tydligen inte bra att klara av det hemma så vi får väll åka jojo istället. Men man kan ju fråga hur mycket bättre det är för Saga. Men men  det är inget annat att göra.Ha det bra Rosita
    Av mjölk, ägg och soja får hon kräkningar, eksem, diarre magknip m.m. Av frukter får hon eksem. Av pollen och katter får problem med astman och tät näsa.
  • Miralicia
    Tozza skrev 2010-05-19 20:15:13 följande:
    TACK för alla svar!! Nu ikväll blev sonen jättedålig, kaskadkräktes som bara den och helt rödprickig - och vi står som frågetecken.... Har försökt få tag i allergicentrum (bor i Linköping) och dietisten, som det känns nu så får vi nästan ge EN enda rätt i flera dagar, för att sen introducera, nått.... (vet inte vad) Det är med soja, så sa dietisten att soja lecitin skulle va okej. Och vad är ärt/baljväxter *nollkoll* :-P Och sojasläktingar, vad är det? Frukt/grönsaker har jag INGEN aning om vad vi vågar ge längre. Vilka är vanliga där att man inte tål (röda frukter mm har jag hört...) Han fick mamma scans köttbullar och specialpasta häromdagen, och DET verkar (varför kan man aldrig vara säker?!!) funka bra...alltid nått.. Just nu så är jag så bitter, jag själv har haft MASSA (typ allt) form av allergier och eksem fram tills jag fick barn för 4år sen - och jag skulle utan att tveka gärna få tillbaka allt, bara mina barn slapp den här skiten.
    Vad har han ätit idag blir min första fråga då?

Mamma Scans köttbullar är väl typ nödräddningssnabbmaten för ett flertal stammisar här i trådarna (mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, alla sädesslag), så de tror jag bör fungera om han inte skulle reagera på någon krydda eller så.

Vad var det för specialpasta?

Här har du en uppräkning av olika former av baljväxter:
    utanallt.blogspot.com/2010/05/innehallsforteckningsguide-soja-och.html

Både soja, jordnötter, ärtor, bönor, linser, lakrits och en del andra växter hör till baljväxtsläktet.
    Det som lite "slarvigt" brukar benämnas som sojasläktingar är de baljväxter som används som tillsatser som olika förtjocknings- & konsistensmedel i livsmedel och de finns bakom E-nummrena E410-E414 & E417. Och dessa kan förekomma i snudd på alla typer av produkter. Se länken jag la in ovan (så behöver jag inte slita på tangentbordet så mycket {#lang_emotions_wink}

Glutenfria/naturligt fria från gluten produkter av olika slag är det knöligaste i kombination med olika andra allergier som mjölk, ägg, soja och de baljväxtbaserade tillsatserna (E41X-produkterna) samt ärtproteiner/ärtmjöl mm väldigt vanligt förekommande.
    Alla sojaallergiker reagerar inte på de typerna av produkterna, men en hel del gör det ändå.

Undrar om det är samma dietist som jag har haft diskussion om sojalecitin med härom året? (bor också i L)
  • zitis81
    Snutten skrev 2010-05-19 20:35:21 följande:
    Av mjölk, ägg och soja får hon kräkningar, eksem, diarre magknip m.m. Av frukter får hon eksem. Av pollen och katter får problem med astman och tät näsa.
    Hej ja saga reagerar så här.
    Ägg nässelutslag öven svullnad i mun och svalg vid ett par tillfällen,
    Soja - eksem,
    Mjölk - eksem, sämre med astman, svullnad på händer och förstoppning,
    äpple - eksem samt svullnat i och kring mun,
    övriga kärnfrukter - eksem och nässelutslag, '
    citrus och nötter - mest eksem,
    pollen - astma, rinniga ögon och näsa samt kli i dessa båda,
    kyckling - nässelutslag.
    något har jag säkert missat men man ser ju i det stora hela. '

Hon är som sagt väldigt känslig i mage tarm å blir lätt förstoppad men efter vi slutade med mjölken har det blit mycket bättre. Dock känslig fortfarande men vi har inte en tös som skriker i hysteri och skräck när hon ska på toa utan hon kan till och med gå själv ibland. Dagis gillar hon dock inte att göra nr 2 på men men  man kan inte begära allt.
  • Helle76

Tozza: Vad jag har förstått så säger de flesta att sojalectin ska gå bra om man reagerar på soja, men vi är några här i tråden som har barn som reagerar på det. Min yngsta är jättekänslig och kan inte äta något med sojalectin i och inte heller fruktkärnmjöl. Hon tålde inte heller nutramigen som är en mjölkfri ersättning. Så bara för att hon säger att det ska vara okey så betyder det inte att man inte kan vara allergisk mot detta med. Hoppas ni kommer underfund med vad det är som gör att han mår dåligt.

• em84
    Kavat skrev 2010-05-19 09:50:25 följande:
    Ja, det är nog ungefär samma recept skulle jag tro. Det är ju blandningen vätska/pulver som står på burken man bör följa.Spydde hon så av sinlac så är väl risken att det är sojasläktingarna där i som hon inte tål... För den är ju både mjölk och glutenfri.Ris är milt, majs är milt, bovete är milt, men tror det är mer fiberrikt.  Ris och majs sägs ju vara lite stoppande men här äter vi massor och har aldrig haft förstoppningar på sonen, så det är nog lite olika hur man reagerar. Får han får mycket majs får han diarré.Polenta (majs) är ju lite kornigt. Funkar att koka gröt med majsmjöl och majsstärkelse också.Eller rismjöl eller Pama minutris (blir lite mer klumpigt och inte så slätt).Sagogryn (potatis) kokas med Carlshamns risdryck är jätte gott!  Och det är ju milt. Vill man ha helt slät så kan man testa med potatismjöl, men gissar att det blir lite klistrigt?
    Tack!! {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Allergitråden