• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • em84
    Kavat skrev 2010-05-16 22:01:18 följande:
    Ååå, det var skönt att höra!!!!
    Tack!!
    Ja tänk vad fort det gick. Inte spytt alls sen vi började med det, nästan går och väntar på att de ska komma, detta är så ovant!
    Men blir samtidigt lite besviken att vi inte fick prova Neocate innan, men det är väl så pass ovanligt kanske. Är så lycklig nu!!!!   {#lang_emotions_sunny}
  • EL I
    em84 skrev 2010-05-16 21:57:03 följande:
     jag trodde inte det kunde bli så här bra på en gång, helt sanslöst! Tänk om vi inte hade provat Neocate, är så glad! Men väldigt chockad att det var Nutran.... enligt läkaren så var det sååå ovanligt att de inte tålde det. Men nu äntligen!!! Det är som natt och dag med henne, är så lycklig för hennes skull. Och nu kanske vikten kommer öka lite mer förhoppningsvis
    jag vet inte hur många gånger jag hör med sonen "nä det kan inte vara det för det är såååå ovanligt" hmmm börjar tröttna!
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-16 22:07:52 följande:
    Tack!! Ja tänk vad fort det gick. Inte spytt alls sen vi började med det, nästan går och väntar på att de ska komma, detta är så ovant! Men blir samtidigt lite besviken att vi inte fick prova Neocate innan, men det är väl så pass ovanligt kanske. Är så lycklig nu!!!!  
    EL I skrev 2010-05-16 22:08:41 följande:
    jag vet inte hur många gånger jag hör med sonen "nä det kan inte vara det för det är såååå ovanligt" hmmm börjar tröttna!
    Ja... Jag undrar hur många barn som mår dåligt för att läkare säger att saker är omöjliga...
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-16 22:07:52 följande:
    Tack!! Ja tänk vad fort det gick. Inte spytt alls sen vi började med det, nästan går och väntar på att de ska komma, detta är så ovant! Men blir samtidigt lite besviken att vi inte fick prova Neocate innan, men det är väl så pass ovanligt kanske. Är så lycklig nu!!!!  
    Så skönt för er och henne! Ja, men man tror ju på läkare att de vet vad de pratar om.
    Föresten, har ni gett vete, havre än? Nyfiken!
  • 2små2stora

Sitter och filar på vårdbidragsansökan men har kört fast lite på merkostnadsbiten. Hur mycket har ni angett i merkostnader för barn som är mjölk och sojaallergiska.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Snutten
    2små2stora skrev 2010-05-17 00:47:47 följande:
    Sitter och filar på vårdbidragsansökan men har kört fast lite på merkostnadsbiten. Hur mycket har ni angett i merkostnader för barn som är mjölk och sojaallergiska.
    Man kan utgå i från konsumentverkets uträkning om merkostnad för olika specialkostnader, det går att googla fram. Soja får man inget för i merkostnader men mjölk finns. Sedan är det inte alltid de godkänner det men vad jag vet så "ska" den uträkningen ligga till grund för beslut.
  • em84
    Kavat skrev 2010-05-16 22:16:23 följande:
    Ja... Jag undrar hur många barn som mår dåligt för att läkare säger att saker är omöjliga...
    Ja verkligen!! Har lust att ge henne en ordentlig knäpp på näsan nästa gång jag ser henne!
  • em84
    Kavat skrev 2010-05-16 22:17:41 följande:
    Så skönt för er och henne! Ja, men man tror ju på läkare att de vet vad de pratar om.Föresten, har ni gett vete, havre än? Nyfiken!
    Ja vi ger havre och vete och hon verkar inte reagera på det än, som vi ser {#lang_emotions_smile}
    Så det var säkert Nutran hela tiden!!
    Jag är så otroligt glad och att det bände så fort!!
    Tack alla för era underbara råd!!!
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-17 14:08:56 följande:
    Ja vi ger havre och vete och hon verkar inte reagera på det än, som vi ser Så det var säkert Nutran hela tiden!! Jag är så otroligt glad och att det bände så fort!! Tack alla för era underbara råd!!!
    Ååå, vad skönt! Vad bra att läkaren denna gång skrev ut Neocate i alla fall, annars hade ni ju fått traggla med vete och havre och allt möjligt kanske, innan ni förstått att det var Nutran. Hoppas det håller i sig, men ta det gärna lite lugnt med veten och havren, hennes mage är säkert fortfarande rätt känslig i och med att hon fått i sig saker hon inte tål.
  • em84
    Kavat skrev 2010-05-17 14:46:20 följande:
    Ååå, vad skönt! Vad bra att läkaren denna gång skrev ut Neocate i alla fall, annars hade ni ju fått traggla med vete och havre och allt möjligt kanske, innan ni förstått att det var Nutran. Hoppas det håller i sig, men ta det gärna lite lugnt med veten och havren, hennes mage är säkert fortfarande rätt känslig i och med att hon fått i sig saker hon inte tål.
    Ja det är så skönt detta!!
    Ja, vi tar nog det lite lugnt med det tror jag, tack för tipset! Just nu kör vi bara med Neocate och ett mål med matpuré.
    Hoppas hennes förstoppning blir bättre med!
Svar på tråden Allergitråden