• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-05-16 11:26:04 följande:
    Jag har gjort en lång glassgenomgång över vad olika sorters mjölkfria glassar innehåller utöver mölk: utanallt.blogspot.com/2010/05/allergiguide-ti... och för några dagar sen en liten sammanställning av godis "utan allt": utanallt.blogspot.com/2010/05/godis-som-ar-ut...
    Tack för ditt bloggande och alla råd! Just nu har jag ett uppdämt godissug, så dessa tips är perfekta. Jag hittade ovanstående choklad av Plamil för Kung Markatta, den var supergod. Jag blev mäkta förvånad när jag sedan i vårt skafferi hittade en förpackning som var identisk (inte snarlik som på dina bilder) Plamil för Life. Min man hade köpt den i vintras till mig, men jag såg att det var spår av soja så jag åt inget, sen blev den bortglömd (halväten av maken). Den var alltså helt identisk förutom texten på baksidan. Ekorrens syrliga har jag också hittat. Det är GULD att veta vad jag ska leta efter.
  • Miralicia
    JPL skrev 2010-05-16 20:02:07 följande:
    Apropå glass. Om det skulle vara så att barnen tål, eller ibland tolererar, mjölk finns det ens mjölkglass utan guar mfl att få tag på?
    Ja, det finns ... men rätt sällsynt tyvärr. Och då gäller det att man tål ägg... (och ofta även vete/glukossirap, och ibland nötter.)

Några jag hittade lite snabbt:
    Lejonet & Björnens ekologiska är helt utan tillsatser, men innehåller då ägg
    www.lejonetochbjornen.se/p_krav.php
    Sia har en strut med lemoncurd som är utan guar (med ägg, sojalecitin och vete och glukossirap)
    Hemglass - Sundborn vanilj-bägare & punch - med ägg och glukossirapsvariant, och punchvarianten även sojalecitin www.hemglass.se/Default.aspx
    Mövenpick - utan guar mfl men med ägg, glukossirap och sen vete, nötter, jordnötsolja etc beroende på smak.www.hemglass.se/Default.aspx
  • em84

Hej!

Ville bara berätta en underbar sak!!!
    Vår lilla tjej har fått Neocate sen igår och hör på detta: Hon har inte spytt alls!!! {#lang_emotions_sunny}
    Bara lite grann, några droppar, jag är helt lyrisk!
    Både jag och min man kunde inte tro att det kunde hjälpa och inte så fort!
    Då måste det ju betyda att det var Nutramigenet i alla fall.

Detta känns helt makalöst, är så glad! Men som sagt, inte en enda spya. Med Nutra så spydde hon så det sprutade rätt ut fram till nästa måltid och så höll det på. Fick byta kläder på henne 5-6 ggr per dag och även byta lakan i sängen varje dag. När jag frågade om hon kunde vara känslig för Nutra när hon var ca 4 månader, så blev jag idiotförklarad av den läkaren. Det var en annan läkare som skrev ut Neocate nu, åhhh, jag hoppas verkligen att detta blir bra nu {#lang_emotions_sunny}

Vill tacka för all er hjälp angående allergier och Neocate!!

• em84
    lillasysteryster skrev 2010-05-16 21:17:43 följande:
    vad skönt för dig och lilla flickan! Skönt att hitta problemet!
    Tack!!! {#lang_emotions_laughing}
    Ja det känns toppen! Det måste ju vara det. Läkarna sa hela tiden att hon var ett kräkbarn och vi fick ingen hjälp med hennes kräkningar.
  • EL I
    em84 skrev 2010-05-16 21:15:38 följande:
    Hej! Ville bara berätta en underbar sak!!! Vår lilla tjej har fått Neocate sen igår och hör på detta: Hon har inte spytt alls!!! Bara lite grann, några droppar, jag är helt lyrisk! Både jag och min man kunde inte tro att det kunde hjälpa och inte så fort! Då måste det ju betyda att det var Nutramigenet i alla fall. Detta känns helt makalöst, är så glad! Men som sagt, inte en enda spya. Med Nutra så spydde hon så det sprutade rätt ut fram till nästa måltid och så höll det på. Fick byta kläder på henne 5-6 ggr per dag och även byta lakan i sängen varje dag. När jag frågade om hon kunde vara känslig för Nutra när hon var ca 4 månader, så blev jag idiotförklarad av den läkaren. Det var en annan läkare som skrev ut Neocate nu, åhhh, jag hoppas verkligen att detta blir bra nu Vill tacka för all er hjälp angående allergier och Neocate!!
    åh vad glad jag blir för er skull!! alltid skönt när en sten faller från ens axlar när edt gäller ens barn!! håller tummarna i fortsättningen
  • em84
    EL I skrev 2010-05-16 21:25:06 följande:
    åh vad glad jag blir för er skull!! alltid skönt när en sten faller från ens axlar när edt gäller ens barn!! håller tummarna i fortsättningen
    Tack så hemskt mycket! Trodde aldrig att byte av ersättning kunde göra så mycket!!
    {#lang_emotions_smile}
  • EL I
    em84 skrev 2010-05-16 21:35:14 följande:
    Tack så hemskt mycket! Trodde aldrig att byte av ersättning kunde göra så mycket!!
    haha känns som om man blir frälst när man ser sån stor förändring. Som när vi tog bort mjölk för sonen och nu även vete. Helt sanslös skillnad!
  • em84
    EL I skrev 2010-05-16 21:38:59 följande:
    haha känns som om man blir frälst när man ser sån stor förändring. Som när vi tog bort mjölk för sonen och nu även vete. Helt sanslös skillnad!
     jag trodde inte det kunde bli så här bra på en gång, helt sanslöst!
    Tänk om vi inte hade provat Neocate, är så glad! Men väldigt chockad att det var Nutran.... enligt läkaren så var det sååå ovanligt att de inte tålde det. Men nu äntligen!!! Det är som natt och dag med henne, är så lycklig för hennes skull. Och nu kanske vikten kommer öka lite mer förhoppningsvis {#lang_emotions_smile}
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-16 21:15:38 följande:
    Hej! Ville bara berätta en underbar sak!!! Vår lilla tjej har fått Neocate sen igår och hör på detta: Hon har inte spytt alls!!! Bara lite grann, några droppar, jag är helt lyrisk! Både jag och min man kunde inte tro att det kunde hjälpa och inte så fort! Då måste det ju betyda att det var Nutramigenet i alla fall. Detta känns helt makalöst, är så glad! Men som sagt, inte en enda spya. Med Nutra så spydde hon så det sprutade rätt ut fram till nästa måltid och så höll det på. Fick byta kläder på henne 5-6 ggr per dag och även byta lakan i sängen varje dag. När jag frågade om hon kunde vara känslig för Nutra när hon var ca 4 månader, så blev jag idiotförklarad av den läkaren. Det var en annan läkare som skrev ut Neocate nu, åhhh, jag hoppas verkligen att detta blir bra nu Vill tacka för all er hjälp angående allergier och Neocate!!
    {#lang_emotions_sunny} Ååå, det var skönt att höra!!!!
Svar på tråden Allergitråden