• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-15 17:46:38 följande:
    älsklingen: jag tror som kavat att ni ska vänta minst ett halvår med att provocera med NÅT som ni ens misstänker att hon är allergisk mot. just nu tror jag prioriteten ska vara att hon ska kunna få i sig mat så hon går upp i vikt och mår bra.men jag vet att det är svårt, man vill så gärna testa och hoppas få ett positivt svar, men tyvärr är nog risken stor att ni blir besvikna och dottern blir dålig igen i vilket fall som helst.
    Vad skönt att höra att han mår så bra =) Har väldigt svårt att tro att det INTE är veteallergi..allt tyder ju på det!!!

Då gör jag som ni säger och väntar i 6 månader. Blir lagom att testa ett par månader innan hon börjar på dagis så man vet om man ska kräva läkarintyg på specialkost!
    På tal om dagis. Jag har redan ångest inför det. De har INGEN som helst erfarenheter av allergier. De har redan sagt att det kommer bli jätte tufft om hon fortsätter vara så känslig. Och tänk då om det kommer fler allergier förutom mjölk och soja då.
    Känns ju inte roligt att lämna henne där om man vet vilken börda hon kommer bli =( Och något allergi dagis finns det nog inte i närheten. Kanske i staden som ligger 6-7 mil bort!
    Hur stor är sannorlikheten att det ska ha vuxit bort om 8 månader?!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-05-15 20:24:45 följande:
    Hittade föresten en styck-glass som är utan allt - mjölk, ägg, soja, glukossirap, sojasläktingar etc -om man tål jordgubb och apelsin: Triumf Cars Finns även i 8-pack Innehållsförteckning: Vatten, socker, ananaskoncentrat 2,5% [ananas- och apelsinjuice, surhetsreglerande medel (citronsyra), naturliga aromer, naturliga färgämnen (citron-, svartmorots- och färgtistelkoncentrat)], jordgubbskoncentrat 2,5% [jordgubbsjuice, naturlig arom], druvsocker, stabiliseringsmedel (pektin), surhetsreglerande medel (citronsyra), naturliga färgämnen (morots-, rödbets- och pumpakoncentrat)..
    Lagt till! Tack!

Goodstore hade bara en Bonvita choklad i webshopen idag! Så det blev tyvärr ingen mint, men en massa annat!
  • Prince or Princess
    Kavat skrev 2010-05-15 20:25:48 följande:
    Nje, säger jag. Man måste nog prova sig fram. Det är ju vissa som tål ärtor utan problem men däremot funkar inte linser, båda är ju baljväxter.Sen är just fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl och de andra finfördelade i form av mjöl och det går lättare in i tarmen och gör skada, så det verkar vanligare att reagera på dem än t.ex ärtor. Så för att vara säker får man nog prova. Lupinmjöl har jag också sett i glutenfria skorpor bl.a och det är ju också sojasläkting, men det var rätt sent på innehållsförteckningen om jag minns rätt och då kanske risken är mindre att man reagerar även av den orsaken. Alltså mindre mängd och mindre vanlig. Men det här är egentligen bara gissning från mig.Sen när det gäller isglass, Sinlac gröt mm, så har de så stor del av guar, fruktkärnmjöl osv så då blir det ju även en stor mängd man får i sig.
    Okej tack! Då ska jag testa med alla då. Har precis prövat fruktkärnmjöl nämligen och ingen reaktion hittills, så jag hoppas det funkar.
  • Frisören

Men här är ni ju! Jag hittade hit först nu ju{#lang_emotions_dreamer}

Hörrni, pollen fråga. Symptom på era barn? H har klåda i ögon samt rinnigt snor, genomskinligt. Det konstiga är att det kommer och går. Jag har trott att hon blivit sjuk vid två tillfällen för att nästa dag vara helt snor fri, dagen efter rinner det som en kran igen.

Tycker nog att det blir värre när vi går ut med. Men dr. tittade i henne ögon sist vi var där och då var hon inte röd eller så och jag tycker inte heller att hon ser varken röd eller svullen ut...  Vad tros? Pollen eller annat?

Skönt att ha hittat er igen!

• Cs mamma

Vad är oddsen att C reagerar på dom där Carsglassarna
    "naturliga färgämnen (morotskoncentrat" som färgämnet är från morot tänkte jag... hon klarar inte ens överkokt morot

• Frisören
    Angel Gbg skrev 2010-05-15 20:48:13 följande:
    Vad är oddsen att C reagerar på dom där Carsglassarna "naturliga färgämnen (morotskoncentrat" som färgämnet är från morot tänkte jag... hon klarar inte ens överkokt morot
    Samma här, klarar inte färgämnet i morot, men gul morot går bättre
  • Cs mamma
    Frisören skrev 2010-05-15 20:52:41 följande:
    Samma här, klarar inte färgämnet i morot, men gul morot går bättre
    Hmm den har jag har inte testat... hon klarar tomat i alla färger men inte morot eller paprika (testat röd och gul) Ibland så förvirrar allt även en annan som är gammal i leken
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-05-15 20:15:07 följande:
    Angående dextros och druvsocker. Sonen äter isglassen från Diplom-is/Triumf med dextros. Men nu när du säger det så reagerar han ibland, som vi inte har lyckats lista ut varför. Har inte tänkt på den som potensiell orsak. Hum, men såg nu att det var dextros i. Men Miralicia kan äta vill jag minnas och hon är jätte känslig mot vete/glukossirap!?
    Oftast kan jag äta hallon-colapinnarna utan problem - i varje fall om man bara tar en pinne, men blir det fler nån dag så kan det hända att jag får klåda ibland, men inte alltid. Så det kan kanske vara samma variation med olika produktionsomgångar - dextros av olika ursprung liknande glukossirap, men jag har inte forskat närmare i det. Dextrosen står ju ganska högt upp i innehållsförteckningen dessutom.

Dottern ville ha Hello Kitty-ispinnarna när vi skulle köpa glass härom dagen och det var första gången jag testade dem och det gick bra för mig - trots glukossirap som troligtvis är vete om jag inte minns fel i innehållsförteckningen.
    Skillnaden mot tex Piggelin är väl att glukossirapen kommer rätt långt ner i innehållsförteckningen hos Hello Kitty-glasssen och som tredje i Piggelin = mindre mängd.
    I Hello Kitty-glassens innehållsförteckning står den som 5:e ingrediens i vindruvscompound som uppges vara 2%, så en gissning blir att det är kanske runt 0,5% glukossirap i den som mest. (1 Hello Kittypinne = 37g,  så enligt gissningen nån stans runt max 0,18 g glukossirap i varje pinne).
  • Frisören
    Angel Gbg skrev 2010-05-15 21:23:41 följande:
    Hmm den har jag har inte testat... hon klarar tomat i alla färger men inte morot eller paprika (testat röd och gul) Ibland så förvirrar allt även en annan som är gammal i leken
    Men gud vad roligt, det är precis samma här! Eller ja, nästan. Jag vet inte om hon klarar färsk tomat men i tex. pastasås funkar det, däremot inte ex. ketchup eller annat som innehåller paprika el. cayennepeppar typ. Märkligt...
Svar på tråden Allergitråden