• Tozza

Allergitråden

Hallå...igen! Jag hängde i den här tråden för nått år sen, då min dotter var allergisk mot en hel del. Nu är min lillgrabb (9mån) konstaterad allergisk mot: VETE, MJÖLK, RÅG, ÄGG och SOJA. Dottern hade allt utan soja, så det är nytt för oss. Finns det soja i mkt?

MEN nu misstänker vi annat då han fortfarande kaskadkräks ibland (men av vad??) och ekesmet blossar då och då?

Det vi funderar på (men har absolut ingen aning) kan det vara: ärtor? Majskrokar? kyckling? lök? tomat? Nån som vet om korsallergier eller om man kan vara allergisk mott nått av ovan (ärtor och tomat vet jag, då jag själv var det när jkag var liten).

Dietisten sa åt oss att YOSA yoghurt var okej - även sempers mjölkfria gröt/vällning, så det får han som lite mellis/frukost/kvällsmat.

Det är svårt, även om vi säkert har det lättare än andra då vi redan varit inne i tänker ängång (dotterns ALLA allergier försvann när hon var 3år).

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Tozza

TACK för alla svar!!

Nu ikväll blev sonen jättedålig, kaskadkräktes som bara den och helt rödprickig - och vi står som frågetecken....

Har försökt få tag i allergicentrum (bor i Linköping) och dietisten, som det känns nu så får vi nästan ge EN enda rätt i flera dagar, för att sen introducera, nått.... (vet inte vad)

Det är med soja, så sa dietisten att soja lecitin skulle va okej. Och vad är ärt/baljväxter *nollkoll* :-P Och sojasläktingar, vad är det?

Frukt/grönsaker har jag INGEN aning om vad vi vågar ge längre. Vilka är vanliga där att man inte tål (röda frukter mm har jag hört...)

Han fick mamma scans köttbullar och specialpasta häromdagen, och DET verkar (varför kan man aldrig vara säker?!!) funka bra...alltid nått..

Just nu så är jag så bitter, jag själv har haft MASSA (typ allt) form av allergier och eksem fram tills jag fick barn för 4år sen - och jag skulle utan att tveka gärna få tillbaka allt, bara mina barn slapp den här skiten.

• Tozza
    Kavat skrev 2010-05-19 20:29:05 följande:
    TOZZA, läste du inte länken om soja? Lägger in igen: Om sojaallergi kan du läsa mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.htmlOtäckt med en sådan reaktion! Vad åt han innan han reagerade?
    Nu har jag läst länken, lite virrig, missade den sist. Min fråga är nu VAD kan man äta egentligen som mjölk, soja, ägg, vete, råg allergisk? Blir det ris/havre baserade drycker mm?

Det är ju så jäkla svårt att veta VAD det är under dagen han regaerat på, nu häromdagen fick jag reda på att farmor get honom pure med jordgubb och att det var det han reagerade på (kräks man av sånt, trodde bara man fick utslag mm av frukter).

Sen är det svårt som igår, han är 9mån och kräktes ca 8ggr under dagen, inga jätte kaskader, men frågan är ju om det är vanliga "bebiskräks" eller "allergikräks" - han är fin i huden nu iaf.

Han har fått göra prick och lapptest på div saker, bla havre som inte visade nått, och de gånger han provat havremjölk (icas) så har det gått bra, vad vi tror iaf.. (haha, varför tror man hela tiden)

miralicia: Dietisten heter Katarina.

Har ni nån mjölkersättning, tex nutramigen, som är "utan allt" - vi hade nutramigen men då vi tyckte han kräktes av den så tog vi bort den och kör med sempers mjölkfria välling, och tror det blivit bättre (han har inte kräkts nångång i sängen sen dess iaf)
  • Tozza

Tänkte kolla lite, hur visar sig allergierna på Era barn? Min son är konstaterad (prick och lapptest) allergisk mot: mjölk, vete, råg, ägg och soja. Vi misstänker även jordgubbe och MAJS? Nån som är allergisk mot MAJS här?

Min son (även dottern när hon var allergisk) visar sina allergier genom att kräks, kräks och kräks - han är nu 10mån, och kräks mer eller mindre hela tiden (mer när vi misstänker att han fått i sig nått då) Han har även eksem men inte jätte kraftiga vad jag tycker (klassiska böjvecks eksemen + lite röda prickar ibland).

Vi har, med hjälp av dietisten, gått igenom all hans mat och dryck och det enda vi som sagt är inne på nu är majs, ev morötter, äpple, päron - eller nått annat.

Vi har för ett tag sen kollat havre och det är lungt, även sojalecitin tror vi funkar (han fick i sig det i 3 dagar utan reaktion) Undviker alla ärt och baljväxter - han lever på Glutis pasta, scan korv+köttbullar och potatis typ.

Svar på tråden Allergitråden