Inlägg från: Allrona
|
-
-
Ärtor äter hon ju ganska ofta. Har inte märkt att hon reagerar på det men det kan ju dröja olika länge innan reaktion om jag har förstått det rätt. Soja vet jag inte om hon har fått, eller iof finns det väl sojaprotein i ganska mycket.saffe skrev 2010-05-24 18:58:04 följande:Curry brukar ju innehålla bockhornsklöver, som är en soja-släkting. Så hon kanske reagerar på soja då om ni brukar ge såna produkter? Eller ärtor, bönor, osv...
Tack, jag ska försöka vara uppmärksam på de produkterna. Finns bockhornsklöver i några fler produkter? -
Vår dotter på drygt 1-år verkar vara allergisk mot gräs. Kliande ögon som är röda runt om och rinnig näsa och dessutom sämre astma just nu. Läkaren tror att det kan vara gräsallergi trots att det tydligen är väldigt ovanligt för så små barn. Dottern ragerar även på sk korsallergier för gräs som melon, tomat och gröna ärtor. Hon får små röda prickar på benen när hon går i gräset. Vi har fått airius som hon får dagligen men vi ska snart prova dra ner på den för att se hur reaktionen blir.Tibell skrev 2010-06-29 20:01:25 följande:Vad skönt att ni fick en läkare som tror på er trots att det inte visade något på prick. Våran läkare tror fortfarande inte att vår dotter är allergisk mot något trots att hon till och med reagerar via kontakt!!! Men nu ska vi dit i augusti och provocera där..så får de själva se hur hon reagerar!
Fick du något svar om gräset ?! Om så små barn kunde reagera på det ?! Vi har våra misstankar om att våran minsta är lite känslig mot gräs. Nu när vi varit ute mycket de senaste dagarna har hon massa eksem på magen ( varit lite nakenfis ute ) samt att bägge knäna är röda/eksemiga samt massa prickar. Men sen är det ju svårt att avgöra om det handlar om någon allergi/känslighet eller om det är för att hon bara har lite känslig hud! Får era barn eksem eller prickar av att komma i kontakt med gräs?! -
Är det någon som kan svara snabbt på om lithells korvbollar för barn är mjölkfria?
-
Jag hittade efter lite letande själv innehållsförteckning på nätet och korven verkar inte innehålla mjölk.Allrona skrev 2010-06-30 20:28:06 följande:Är det någon som kan svara snabbt på om lithells korvbollar för barn är mjölkfria?
-
Är det någon som har eller som har barn som har allergi mot kanel eller kardemumma. Dottern har nu prickar över hela kroppen och det enda vi kan komma på att hon har ätit annorlunda de senaste dagarna är kanelbullar (mjölk- o äggfria). Jag hittar inte så mycket information om allergier mot de ämnena på nätet men någon här kanske vet något om det? Hon reagerar kraftigt på curry och jag läste på innehållsförteckingen att det innehåller både kanel och kardemumma.
-
Nej, soja tror jag inte hon är allergisk mot. Fast just nu känns det mer förvirrat än nånsin. Vi var ju så säkra på att det var mjölk hon reagerade på och hon blev så bra när vi tog bort det. Men sen börjar eksemen igen, suck. Ägg gissar vi också på att hon reagerar mot men hon har inte varit bra så länge så det har kännts som läge att testa ge igen så det är vi inte säkra på. Men hon har ätit kanelbullar flera dagar i rad och eksemen har blivit mer och mer för varje dag. Inte tänke vi på att det kunde vara kanel eller kardemumma förrän igår då hon hade eksem över hela kroppen! Melon, gröna ärtor och curry reagerar hon i alla fall på.Kavat skrev 2010-07-10 21:47:18 följande:Allro, min dotter tål inte kanel. Kardemumma funkar dock bra. Hon reagerar t.ex på kanel i Felix ketshup. Curry innehåller oftast bockhornsklöver som tillhör sojasläktingarna, men vet inte om din dotter tål soja?
Det känns ibland som man överanalyserar allt! Nu vill vi bara veta allt hon är allergisk mot så vi kan undvika det så hon kan få en liten paus från allt kliande. -
Hm, brunt i maten, det kanske vi ska tänka på att kolla. Vad kan det mer vara man ska vara försiktig med då?trållmor skrev 2010-07-10 22:12:23 följande:Våra tre stora tål inte kanel och Timon kan inte äta kardemumma heller. Timon är vi väldigt försiktiga överlag med "brunt i maten" efter läkarens inrådan, vilket vi har märkt har stämt dessutom.
-
Tack för tipset! Då ska jag försöka titta efter reaktioner på soja också.Mela78 skrev 2010-07-11 21:55:01 följande:Gröna ärtor (baljväxt) och curry kan höra ihop med sojaallergi. Har ni ätit några av sojasläktingarna de senaste dagarna?
Det känns ibland som att jag inte gör annat än att analysera allt vi äter och sen får hon eksem ändå och så känns det som man är tillbaka på ruta 1. -
Kom på att hon ju har ätit sojayougurt! Ska testa om några dagar igen då eksemet är mycket bättre nu och se om det är soja. Tack för tipset!Allrona skrev 2010-07-12 15:21:00 följande:Tack för tipset! Då ska jag försöka titta efter reaktioner på soja också.
Det känns ibland som att jag inte gör annat än att analysera allt vi äter och sen får hon eksem ändå och så känns det som man är tillbaka på ruta 1.