Kavat skrev 2010-12-28 13:26:30 följande:
En vän har problem med dagis. Vad har man för rättigheter egentligen? Något konkret att trycka upp i näsan på en förskolechef som tycker det är ok att barnet ska få i sig saker dagligen vilket resulterar i eksem och diarréer? "Det är ju bara eksem och diarré.." är chefens kommentar, H*n dör ju inte typ...
Jag blir skitarg och vet ju att man har rätt till att må bra på dagis. Men finns det något konkret, lagtext osv?
Hjälp!!!
På vår kommuns hemsida finns det "riktlinjer för mat inom förskolan". Kanske finns det liknande hos er där det står ngt vettigt om allergier. I vår står det att "allergier ställer särskilda krav på hantering och servering, Farorna i samband med allergier samt åtgärder och rutiner som säkerställer korrekt hantering ska finnas beskrivna i egenkontrollen. Genom specialkostblanketten ska köket få information om de barn och elever med specifika behov. Den mat som erbjuds barn med specifika behov är ett fullvärdigt alternativ och tillgodoser behovet av energi och näringsämnen enligt gällande rekommendationer."
Detta uppfattar ju jag som att inte barn ska behöva få allergireaktioner på dagis pga nonchalant personal! Jag uppfattar som att kommunen anser att det är viktigt att de allergiska barnen får rätt mat och bra mat.
Annars tycker jag hon ska kontakta förskolechefens chef eller kostrådgivaren inom kommunen (om det är ett kommunalt dagis vill säga). Hur sjutton kan förskolechefen tycka att det är ok att barnet ska behöva må dåligt av dagismaten?