• Allrona

Allergitråden

Min dotter råkade ju få i sig en liten bit mjölkchoklad ett par dagar innan jul. Hon fick inte något reaktion alls! Det känns så skönt, kanske är mjölkallergin på väg att växa bort!? Glad Vi kommer inte provocera med mjölk nu på ett tag ändå eftersom hon precis har börjat gå upp i vikt men det känns ändå skönt att inte behöva vara supernojjig över att hon får i sig pyttelite mjölk i något.

• Allrona
    Kavat skrev 2010-12-28 13:26:30 följande:
    En vän har problem med dagis. Vad har man för rättigheter egentligen? Något konkret att trycka upp i näsan på en förskolechef som tycker det är ok att barnet ska få i sig saker dagligen vilket resulterar i eksem och diarréer?  "Det är ju bara eksem och diarré.." är chefens kommentar, H*n dör ju inte typ...

Jag blir skitarg och vet ju att man har rätt till att må bra på dagis. Men finns det något konkret, lagtext osv?

Hjälp!!!
    På vår kommuns hemsida finns det "riktlinjer för mat inom förskolan". Kanske finns det liknande hos er där det står ngt vettigt om allergier. I vår står det att "allergier ställer särskilda krav på hantering och servering, Farorna i samband med allergier samt åtgärder och rutiner som säkerställer korrekt hantering ska finnas beskrivna i egenkontrollen. Genom specialkostblanketten ska köket få information om de barn och elever med specifika behov. Den mat som erbjuds barn med specifika behov är ett fullvärdigt alternativ och tillgodoser behovet av energi och näringsämnen enligt gällande rekommendationer."
    Detta uppfattar ju jag som att inte barn ska behöva få allergireaktioner på dagis pga nonchalant personal! Jag uppfattar som att kommunen anser att det är viktigt att de allergiska barnen får rätt mat och bra mat.

Annars tycker jag hon ska kontakta förskolechefens chef eller kostrådgivaren inom kommunen (om det är ett kommunalt dagis vill säga). Hur sjutton kan förskolechefen tycka att det är ok att barnet ska behöva må dåligt av dagismaten? Förvånad
  • Allrona

Eli - min dotter är väldigt aktiv. Det var värre innan vi tog bort mjölken men hon är fortfarande väldigt aktiv (vilket även dagispersonalen bekräftar). Hon lärde sig tex springa innan hon kunde gå, släppte liksom taget och sprang tills hon ramlade då var hon 8 månader! Vid 10 månader kunde hon klättra upp på storasysters tripp trapp och såhär har det fortsatt. Hon är liksom aldrig still och hittar hela tiden på saker att göra och saker att kracha eller lådor att röja ut osv.

Även hon sov ju extremt dåligt i ca ett år innan vi kom på allergierna. Hon sover inte helt bra nu heller men det går liksom inte att jämföra att få vakna några gånger per natt mot hur vi hade det då. Nu är hon snart två år.

Har ni sökt läkare för sömnstörningarna?

• Allrona

Min dotter har till och från också haft stora lymfkörtlar. På BVC sa de att barn ofta har det vid infektioner så jag har inte tänkt så mycket på det.

• Allrona

Gott nytt år allihop!

Här ser vi fram mot ett nytt år med mer sömn, färre sjukhusbesök och färre allergireaktioner

• Allrona

Min dotter hade också problem med sömnen, det började bli bättre redan några dagar efter att vi tog bort mjölkproteinet och var sen ok efter ngn vecka.
    Ring till dagiset och fråga om du måste ha intyg. Vi har inte behövt det utan det har räckt med att vi har förklarat läget och de har hela tiden gått med på att ta bort och lägga till saker i hennes kost vartefter vi testar Första dagarna tog jag med havredryck, havreyogurt och havregrädde eftersom det tar några dagar för dem att få hem det. Jag pratade med kocken om de närmsta dagarnas mat och förklarade att jag var bredd att ta med mat om hon hade svårt att anpassa det som redan var planerat men det var aldrig några problem.
    Jag vet av att ha läst i denna tråd att alla inte alls har det lika enkelt som oss att få igenom specialkost men att fråga skadar ju inte

• Allrona

Tresmågrodor - sömnproblem och eksem. Nu när hon har varit mjölkfri ett tag blir hon även dålig i magen när hon får i sig mjölk.

• Allrona

Tresmågrodor - glömde att hon även varit extremt aktiv vilket bev bättre när hon slutade med mjölk.

• Allrona

Tresmågrodor - jag har för mig att det är ngn sojasläkting i eyeq eller blandar jag ihop det med ngn annan omega3-tablett? Jag vet att jag kollade till dottern och det var bara ngn enstaka sort som inte innehöll soja.

Svar på tråden Allergitråden