-
Vår dietist rekomenderade oss kalciumtabletter då dottern var drygt 1,5 år. Det är i stort sett omöjligt att få i henne så mycket havre eller risdryck. Hon sa till oss att gå till hälsokosten och köpa tuggtabletter. Det brukar stå från 3 år på dem men det är enbart för att de kan sätta i halsen. Nallarna som finns på hälsokosten är ganska små och lättuggade, dock är det ganska små burkar så de tar slut fort. Nu har vi några tuggisar som heter "animal parade", de är ganska stora men vi brukar dela dem i två. En tablett av dem innehåller halva dagsbehovet vilket är precis lagom för vår dotter. Nallarna innehåller mindre kalcium så då kan man få lov att ge flera tabletter per dag. Dottern gillar båda till smaken.lillasysteryster skrev 2011-02-03 20:57:15 följande:Pratade med dietisten och försökte få veta vad jag kunde ge för kalciumtabletter till sonen 1.5år, men där var det ganska stopp.Hon tyckte jag hellre skulle försöka få honom att dricka havredryck med någon smak än att ge i tablettform...Någon som fått nått annat råd som passar mig bätte
-
Min dotter brukar reagera så sent efter mjölkintag. Får hon på kvällen/eftermiddagen sover hon gott första natten och sen dåligt natten efter. Får hon däremot på morgonen blir första natten dålig. Så jag tycker inte det låter långsökt att det kan vara risifruttin.ELI 79 skrev 2011-02-03 20:32:43 följande:Kan man få starkare reaktioner på mjölk om man varit utan mjölk en tid och varit ganska "frisk" i magen?
E pruttar illa som fan och ska INTE sova nu, men det var ju i går kväll han fick risifruttin o det känns lite långsökt?! -
Ang att andra inte förstår. Jag var faktiskt likadan själv innan jag fick min allergiska dotter. Tyckte nog att de med allergier var lite jobbiga Nu vet jag bättre
Våra föräldrar försöker faktiskt men det blir ofta fel ändå. Mamma gav henne snacks med sourcream-smak eftersom hon var övertygad om att det var sån vi brukar ge henne, fast vi ger ju den lättsaltade såklart. Hon tyckte själv att hon var korkad när hon insåg vad hon gjort och skämdes rätt rejält. Svärmor bakade shake-and-bake med havredryck och gav dottern, det var ju ingen mjölk i då! Den innehöll självklart mjölk, ägg och 3 tillsatser av baljväxter!!! Hon har faktiskt lärt sig efter det. -
Min dotter hade ju enorma sömnproblem innan vi tog bort mjölk ur hennes kost. Hon visade aldrig att hon hade ont. Hon vaknade bara typ hundra gånger per natt och gnällde, skrek, grymtade osv. Mot slutet, alltså sista tiden innan vi tog bort mjölk, hade hon typ som nattskräck vissa nätter och vissa nätter var hon bara vaken en längre tid. Hennes nätter var alltså väldigt olika men hade en gemensam sak - att hon inte kunde sova. Hon var ju också extremt aktiv och ja, vi funderade också på ADHD, dock var hon ju bara 1 år då. Nu är hon två år och fortfarande väldigt aktiv och har ett sjuhellsikes humör, men långt ifrån som hon hade då.ELI 79 skrev 2011-02-06 16:33:48 följande:Ja det är ju det att allt blir ju så mkt enklare ju äldre de är så de kan förklara själva...
Ni som har barn som är vakna på nätterna, hur är de då? Visar det NÅGONGÅNG att de har ont??
Sonen visar ALDRIG att han har ont. Han gjorde ju det när han fick mjölk i sig första halvåret då han låg som en boll och verkligen hade ONT.
Det hade varit så mkt enklare att härleda de vakna nätterna till allergi om han visade att han hade ont, eller om han fick eksem så han hade klåda, eller hade diarré eller förstoppad etc. Det konstiga är ju att han inte är förstoppad men däremot hård i magen (likadant som storebror) men konstigt om han bara skulle visa det nattetid?! Han visar ju inga tendenser till liknande dagtid, sover ju alltid bra på dagen osv.
Klart det kan bero på allergi ändå men det känns bara lite "luddigt". Han blir ju alltid lugn när han kommer till oss men däremot är han ju fortfarande pigg så han bara glor upp i taket. Aktiv helt enkelt tolkar vi det som...
Jag tänkte liksom k kavat när jag har läst om att barn som har ADHD blir bättre med "allergifri" mat att nog troligen många är feldiagnostiserade.
Har ni testat ta bort soja och sojasläktingar? Strax efter min dotter blev bättre av mjölken blev hon sämre igen och det visade sig vara sojaallergi. Kanske värt att testa? -
Ang vaccin. Dottern är ju troligen allergisk mot ägg, men inte superallergisk så jag tog faktiskt inte ens upp det på vc när vi tog influensavaccinet. De reaktioner hon får av ägg är ju dålig mage och eksem (har bara provocerat 1 ggr så är inte helt säker) och om hon skulle få det av vaccinet gör inte så mycket tycker vi. Fördelen med vaccinet vinner över risken för reaktion för hennes del.
Så resonerade vi, sen om det är rätt eller inte vet inte jag -
Agnes72- får han ont i magen av maten så är det ju inte så konstigt att han inte äter! Han äter alltså mjölk och havrefritt på dagis också? I så fall känns det ju som att det är något mer han inte tål som gör att han får ont i magen. Vad äter han för ersättningsprodukter? Soja? Soja är vanligt att mjölkallergiker blir allergiska mot. Har för mig jag sett ngn siffra att mellan 30-50% av mjölkallergikerna även utvecklar sojaallergi. Eftersom han reagerar på havre ligger det ju också nära till hands att misstänka ngt annat sädeslag, vete?
Barn är ju duktiga på att lära sig undvika det de mår dåligt av så det kan ju vara därför han är kinkig med mat. Vad äter han hemma? Undviker han en viss typ av mat även hemma? -
Även om ditt inlägg inte var riktat till mig så gav det mig en hel del bra tips. Dottern går ju inte upp som hon ska i vikt. Hade hoppats på 10 kg vid två år men tyvärr verkar vi inte ha lyckats Hon hade gått upp till 9,8 kg men nu har hennes astma varit dålig och då är aptiten också dålig vilket har resulterat i ett vikttapp på ca 0,5 kg, suck! Nu har hon senaste dagarn börjat klättra upp igen och har nu nått 9,5 kg igen. Snart får vi nog fira 10 kg Normalt äter hon väldigt olika, ibland funkar kyckling, ibland inte. Ibland funkar köttfärs, ibland inte osv. Så det är svårt att ha koll på vad som passar för dagen. Korv funkar iof nästan alltid så det får hon ofta .Blå Flygare skrev 2011-02-15 09:45:40 följande:Hur har det gått hos dietisten.
Jag har haft mycket runt omkring mig, så jag har först idag hunnit riktigt läsa igenom vad du skrivit.
Min dotter (4½) var allergisk mot mjölk och ägg som bäbis, visade inget på tester. Provocerade ägg vid ett år och hon tålde det inte då. Så vi testade inte mjölk eftersom hon reagerat kraftigare på det. Vid 1 började det småkrångla med maten från att hon var ett matvrak som ffa ville testa nytt varje dag. Hon stod still i vikt till 1½. Sen började hon gå ner i vikt. Läk började ta tester. Vid nästan 2 började hon rasa i vikt och läk kunde se att hon började med att vägra gröt sen välling, mackor åt hon aldrig. Så misstanken landade på sädesslag. Testerna visade inget, men när vi tog bort det började hon genast äta Så lita inte på allergitesterna. Våga trotsa läk!
Eftersom hon blev dålig av maten i minst ett halvår innan vi tog bort det hon inte tålde så har hon svårt med maten. Och det sitter i Nu är hon 4½ och väger 15½, 101 cm lång. Så helt ok BMI Men fortfarande berikad kost, extra efterätter mm. Kan kännas lite hopplöst att det aldrig släpper. Men dietisten lugnar oss att det tar lång tid. Så nu är jag inställd på att det kommer ta säkert ett till två år till innan hon kan äta "vanligt". Det som släppte lite i det sista är att hon nu tål mjölk - så det är ju synd att din son inte tål det. Men sen är ju smaken som baken - S gillar ju mjölkmat fast hon aldrig ätit det innan. Däremot ratar hon allt med kokos i, och det var ju vad hon fick leva på när hon åt utan mjölk, ägg, sädesslag och sojaersättningsprodukter. Konsistenser spelar roll
Salt triggar aptiten - salta gärna extra på potatisen. Stekt blir potatisen extra fet. Jag har just kommit på att man kan göra egna chips Salt på avocadon så blir den mycket godare. Guacamole går hem här.
Om han inte litar på dagismaten, kan det hjälpa om ni skickar med mat hemifrån? Han verkar välja den "rena" maten, så kanske bättre att testa mer av det? Ugnsbakad kyckling med bara lite salt o peppar på. Extra olja på riset, potatisen och pastan. Eller flytande margarin, det är visserligen inte lika nyttiga fetter men smakar bättre. Olika sorters fiskar. Gillar han kött? Om han tycker det är jobbigt att tugga så funkar köttfärsrätter bättre (köttbullar, biffar, hamburgare, köttfärslimpa sitter ihop och lättare att äta för barn som inte gillar blandad mat) Funkar taccos? Cilli con carne äts bra av här, vill man undvika bönor så kan man ju göra utan bönor men ha samma kryddor och ha med ris så blir det lite omväxling till spagetti och köttfärssås (som inte alls går hem här).
Hoppas jag skrivit nått som kan vara av hjälp. Eller ännu hellre att dietisten gjort det
Jag ska testa salt på avokadon. Hon äter lite avokado men inga mängder men med lite salt kanske det kan bli mer. Vi berikar all mat med duocal och calogen så fett ska hon få i sig. Tycker vi får rätt dålig hjälp av dietisten faktiskt. Hon lyssnar och tror på oss och är bra så men tips är hon dålig på att ge. Det enda de har sagt är att vi inte ska ge sötsaker mellan måltiderna för att hon ska vara hungrig och äta bra vid maten. Efter kvällsmaten blir det alltid någon efterrätt eller snacks för att få i henne mer. -
Vi märkte ju inte alls att vår dotter blev dålig av ngn speciell mat, hon hade ju symtom hela tiden vilket tyder på att det är ngt de får i sig ofta. Har man långsamma reaktioner så kan man ju inte se precis efter det de har ätit att de reagerar på just det. Efter att hon hade haft reaktioner länge (som vi inte fattade var från mjölk) så började hon rata vällingen. Då började vi fundera på mjölken, då hade hon även börjat få mycket eksem men inte heller det hade hon hela tiden. Men det jag skulle säga var att vi inte märkte att hon reagerade på vällingen förrän efter ganska lång tid när hon började välja bort den själv.mithrandil skrev 2011-02-15 09:05:11 följande:Okej.. så det kan alltså vara lite lurigt på så vis?
Jag har ju tänkt tanken innan att hon skulle kunna vara mjölkallergisk, men eftersom hon inte alltid reagerar när vi gett henne mjölk och att hon tycks "tåla" vissa produkter med mjölk i säger jag alltid mig själv att jag inbillar mig.
Återstår att se hur hon kommer reagera utan mjölk nu i dessa 2v, för man ska väl fortfarande utesluta i 14dagar? -
Hur gick det hos dietisten?Agnes72 skrev 2011-02-14 21:06:03 följande:Jag hoppas på mycket nu med dietisten, men hon har inte varit så stark tidigare utan vår läkare styr. Vi skriver än en gång matlista för fyra dagar, förstår att detta är bra underlag för henne att jobba på.
Lite förvånad bara när jag läser vad förskolan skrivit idag. Verkligen en toppendag mot vad de återger i vanliga fall.
Tycker det samtidigt är fel att bara titta på totala intaget under ett dygn, känns som att det finns en gräns hur många timmar barnet ska gå utan att få energi/näring.
Usch, känner att jag skriver alldeles för långa inlägg. Men det är så mycket som är påverkat. Förskolan tar upp saker om vår pojke, utan att jag tycker de tar hänsyn till att han mår dåligt av problem med mage och kanske rentav utslag av blodsockerfall.
Vill tacka för att råd och ert stöd. -
På tal om djur och allergier. Har ni andra djur. Stora dottern tjatar som sjutton att hon vill ha kanin, hamnster, marsvin eller bara NÅGOT djur. Har gått så långt att jag kan sträcka mig till guldfisk Dottern har ju förutom sina allergier även astma (förkylningsastma ?) och jag är livrädd att hon även skulle utveckla allergi mot pälsdjur om vi skaffar det. Hur har ni andra tänkt? Tänker även att pälsdjur kan försämra hennes redan befintliga astmabesvär utan att hon är allergisk? Jag vill ju gärna kunna ge min stora tjej ett djur men inte till bekostnad av lillasysters hälsa...