• Allrona

Allergitråden

Tack för svar om eyeQ, testar köpa sånna imorgon när jag köper multivitamin här ska inte lidas vitaminbrist pga allergier inte

• Allrona
    Kavat skrev 2011-01-13 22:22:44 följande:
    Be om att få PROVSMAKISAR!!! Det går, om det inte är flytande då.
    Ok tack det ska jag göra. Köper man dem förresten på apoteket eller hälsokosten?
  • Allrona
    tes 75 skrev 2011-01-13 19:30:34 följande:
    en liten uppmaning till er som köper Carlshamns risdryck! vi öppnade en idag som inte alls var bra; den både luktade och smakade underligt. vi märkte det ikväll när sonen ratade välling gjord på den, och dessvärre gjorde jag välling till honom i morse där 1 dl var från den tetran, plus gröt till dottern. båda har varit konstiga i magen idag, men det kan också bero på att vi just nu provocerar dottern med havre, och sonen var underlig i magen redan igår. hur som helst - bäst före-datum på tetran var 26/06 2011, så har ni tetror med det datumet bör ni nog doft- och smaktesta dem innan ni använder mjölken. vi har fler tetror med det datumet, men tänkte vänta med att öppna dem tills jag kontaktat Carlshamn.
    Tack för varningen. Jag luktade och smakade på den vi hade öppen och den verkar ok, men vi har fler hemma med samma datum så jag ska kolla dem också innan jag ger dem till dottern.
  • Allrona

K kavat - båda jag och mannen tycker vi mår dåligt när vi dricker mjölk numer. Vi har oftast bara risdryck hemma men ibland har vi köpt mjölk för det är godare i kaffet. Men om jag dricker mjölk, typ ett glas så får jag ont i magen och känner mig "konstig" och mannen får ont i magen av mjölken. Är inte det lite konstigt? Det har hänt flera ggr så det är ingen slump!
    Kanske är det att man får i sig så lite mjölk så man har blivit känslig? Jag kan äta ost på mackan utan problem men det är typ den enda mjölkprodukt jag äter vanligtvis.

• Allrona

Var runt och letade vitaminer till barnen idag. Hittade vitamineral nallarna som Miralicia rekommenderade. Men eyeQ tuggisar hittade jag inte trots att jag var inne på 3 olika apotek! Fick provförpackning på Efalex av hälsokosten så jag ska testa om barnen gillar dem. Någon som har erfarenhet av de tabletterna? http://www.topformula.se/produkter/halsokost_kosttillskott/hjarta_karl/49010__efalex_chewies_120_kap/

I doseringen står det barn 3-5 år 1-2 kapslar, men visst borde min tvååring kunna äta 1 kapsel då? Åldersgränsen 3 år borde väl bara vara som säkerhet för att barn under 3 år sätter lättare i halsen, inte ha något att göra med doseringen väl?

• Allrona
    Allrona skrev 2011-01-14 13:06:52 följande:
    Var runt och letade vitaminer till barnen idag. Hittade vitamineral nallarna som Miralicia rekommenderade. Men eyeQ tuggisar hittade jag inte trots att jag var inne på 3 olika apotek! Fick provförpackning på Efalex av hälsokosten så jag ska testa om barnen gillar dem. Någon som har erfarenhet av de tabletterna? www.topformula.se/produkter/halsokost_kosttil.../

I doseringen står det barn 3-5 år 1-2 kapslar, men visst borde min tvååring kunna äta 1 kapsel då? Åldersgränsen 3 år borde väl bara vara som säkerhet för att barn under 3 år sätter lättare i halsen, inte ha något att göra med doseringen väl?
    Här finns en annan sida med info om näringsvärde. Är de lika bra som eyeQ?
  • Allrona

Tänkte äta på Birger king idag. Ngn som vet vad dottern som är allergisk mot mjölk, soja, ägg, baljväxter inkl släktingar kan äta där? På deras hemsida hittade jag inte innehållaföteckningar utan endast allergiguide men i dom brukar aldrig tillsatserna av baljväxter räknas till soja så jag vågar inte lita på den.

• Allrona

Tack för hjälpen ang burger king! Dotter fick naturell hamburgare och pommes.

Igår provocerade vi med ägg men tyvärr lyckades hon även få i sig sojalecitin och åt godis från syrran som vi tror är ok men är inte säkra. Så nu vet vi inte om reaktionen kom från ägg el något annat. Suck! Så klantigt! Ingen kraftig reaktion i alla fall. Lite eksem, prickar runt munnen och lite dålig i magen. Då åt hon ändå kanske 1/8 kokt ägg så är reaktionen från ägg kan hon ju inte vara jättekänslig. Iof lite dålig astma idag men det har aldrig förut varit en reaktion vad vi vet, kanske bara på väg att bli förkyld!?

• Allrona

Älsklingen87- kan det inte vara en reaktion på nötterna luftburet? Jag känner en tjej som får utslag över hela kroppen om det finns nötter i rummet hon befinner sig i.

Svar på tråden Allergitråden