• Allrona

Allergitråden

Mela78 skrev 2011-02-15 12:57:50 följande:
    Vi har bestämt att inte skaffa pälsdjur. Sonen har förkylningsastma och allergi mot cashew och pistage, dottern ett flertal födoämnesallergier. Pappan har varit väldigt allergisk mot flera olika pollen, astma. Jag har haft känslighet mot pollen. Både jag och pappan reagerar på vissa pälsdjur. Vågar inte med denna bakgrund, finns även fler allergier i släkten om vi går utanför vår lilla familj.

Kanske en reptil eller fisk? 
    Jag fisk har vi sagt att det är ok men jag förstår ju att storasyster inte tycker det är lika roligt som ett pälsdjur Drömmer Tycker så synd om henne ibland för hon får stå tillbaka så mycket för lillasysters allergier, astma, sjukbesök och sjukdomsutredningar...
  • Allrona
    Mela78 skrev 2011-02-15 13:20:26 följande:
    Hur känner ni inför en reptil eller liknande? Finns allt från sköldpaddor till ödlor och ormar. Vandrande pinnar och annat spännande.
    Ha ha, vandrade pinnar hade jag när jag var liten Skrattande Jag har faktiskt föreslagit vandrande pinnar eller ödlor men hon rynkar bara på näsan. Ormar kommer inte innanför vår dörr och sköldpaddor känns som att de lever på tok för länge Drömmer Men jag kanske ska försöka övertala henne om en ödla ändå, de känns ju hyffsat lättskötta och allergivändliga och kanske lite roligare än fiskar i alla fall. Har du tips på något sort?
  • Allrona
    t0va skrev 2011-02-15 14:00:44 följande:
    jag har en svärmor så jag kan allt om skräcködlor men det är kanske inte en sån Alrro funderar på Flört
    Ha ha, en sån har jag redan och förhoppningsvis dröjer det lääääänge innan dottern skaffar en sådan Flört
  • Allrona

Åh vad folk jämnt ska se problem i allt. Vadå isolerade, min dotters klass har också en egen byggnad för sin klass längst ut på skolgården, inte blir de isolerade för det? Vad jag förstod har de ju tillgång till skolgården? Vad är det då som gör dem isolerade? Man har ju ändå bara kontakt med de andra barnen under rasten. Eller missförstår jag helt nu? Förstår inte riktigt problemet!

• Allrona

Okej då anser inte jag att föräldrarna har så mycket att gnälla över. Men oj så jobbigt för er att behöva ta fighten! Hur tar W det? Är han medveten om vad som händer?

• Allrona
    ELI 79 skrev 2011-02-16 12:13:53 följande:
    Mama law: usch vilket jobb. Förstår att föräldrarna kanske tycker det är mycket "nytt" men att vara så negativ  förstår jag inte hur man kan vara. Att man undrar och har mkt frågor DET kan jag förstå men den där negativiteten fattar jag mig inte på!

Varit hos dietisten nu. Hon tycker E är "väldigt intressant" hmm. Hon har jobbat som dietist i många många år men hon har aldrig sett någon som är så känslig fast inte visar nåt på RAST eller prick. Hon sa att hon förstår att det inte är skoj för oss och hon tycker synd om E, men rent fysiologiskt så tycker hon det är väldigt intressant och skulle diskutera honom med kollegor för att sprida informationen om att detta faktiskt förekommer! Det är ju bra i alla fall så kanske andra inte behöver bli bemötta med skeptism i framtiden.

Hon tror att om vi kör med med strikt vetefritt (inkl. glukossirap och andra sädesslag) OCH mjölkfritt så tror hon att han kommer bli bättre. Hon tror att (precis som ni ) att det var vetet som gjorde att vi inte tyckte vi såg någon större skillnad när vi tog bort mjölken. Han reragerar på så små mängder vete så om han då råkat få i sig något som vi kanske inte vet om så tror vi att det inte har någon bra effekt utan mjölk. Å andra sidan som jag sa till henne så sov han ju klockrent i 3 veckors tid TILLS missarna med vete kom... så jag är benägen att hålla med er alla även om jag innerst inne hoppas på att jag har fel så han inte är allergisk mot mjölk också

Nu har vi alla fall fått livsmedelsanvisning också så det känns skönt!

Tack för allt stöd och all info jag får härifrån!
    Vad skönt att dietisten verkligen lyssnar på er och tror er. Sen är det väl inte så kul att han är så känslig men det är ju lite lättare när man har sjukvården på sin sida.
  • Allrona

mamma law - läste din pres där du radar upp dina barns allergier. Hur har ni kommit på allergi mot svartpeppar? och ostron? Har ni gjort något superallergitest som jag inte vet om?

Du har alltså två barn som är multiallergiska, är övriga två helt fria från allergier? Tycker det är lite spännande varför vissa blir så allergiska och andra inte och det känns som oftast alla i syskonskaran brukar ha något. Jag har ju två barn varav en inte har några allergier och den andra allergisk mot en hel del och har astma. Har undrat många gånger hur det kommer sig att hon blev så allergisk och inte storasyster. Vi har ju inga matallergier alls i släkten (som vi vet om) endast pollenallergi och så hade jag astma som liten.

Blev lite deppig idag på fikarasten när många satt och pratade om hur deras barn älskar att gå på restaurang och gå på fik och jag kände att min lilla missar så mycket. Enda restaurangerna vi har vågat oss på är mc donalds och burger king och så mycket till restaurang vet jag inte om det är.... Tänkte då på er som har barn som har luftburna allergier hur jobbigt det måste vara för er. Min dotter har ju trots allt inte alls lika många allergier som flera här i tråden och inte luftburet, men ibland måste man bara få tycka lite synd om dem ändå! Tänker ibland hur det ska bli om hennes allergier inte växer bort, knappt våra föräldrar vågar laga mat till henne hur ska då kompisars föräldrar kunna ta det ansvaret. Min stora tjej älskar ju att vara hos kompisar och har börjat sova över, kommer min lilla nånsin kunna göra det. Äsch, känner mig lite känslig idag men tänker att ni nog förstår mina tankar.....

• Allrona

Mithrandil - jag tycker att du ska testa ta bort mjölk utan dietistens hjälp om inte glutenprover visar ngt. Jag fick också höra att vi inte skulle utesluta saker själva men sen när läkaren väl gick med på att vi skulle testa utan mjölk så behövdes det helt plötsligt ingen dietist för att bara utesluta mjölk. Dietisthjälp fick vi först efter att flera saker tagits bort ur kosten och att hon inte växte.

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-16 22:46:26 följande:
    Tack! Ja, det enklaste hade kanske varit att testa köpa mjölkfri ersättning och se om hon äter den, men jag känner mig lite snål, den är ju oerhört dyr vill jag minnas? Men kanske inte blir lika kostsamt nu som då eftersom tjejen är bara ska ha ersättning 2 gånger om dagen. de lär ju inte gå med på att ge mig recept eftersom de inte vill att jag ska utesluta något i dagsläget.

tack iaf för dina tips, ungefär så ser mitt egna nya schema ut. bara det att jag tagit bort ett mellanmål och bytt ut till nattmål.
    Du behöver nog bara köpa första burken själv. Testa och ser ni förbättring ringer ni till läkare el. bvc och får förhoppningsvis recept.

Jag skrev ju tidigare att vi till slut fick läkaren med oss och "fick" testa mjölkfritt. Men övriga allergier har vi först pratat med läkaren och han har sagt att "nääää så är det nog inte", "eksem är oftast inte tecken på allergi" osv. Vi har helt enkelt gått på vår magkänsla och uteslutit det vi trott och sen provocerat, SEN har vi meddelat läkaren vad hon är allergisk mot. Först då tror de en, när man redan har testat.

Mellis kan du ge tex
    smörgås med mjölkfritt margarin el. leverpastej (kolla att den inte innehåller mjölk) el skinka
    smothie gjord på havredryck/risdryck, bär, banan och nån tipsade här om dagen att ha i avokado också. Kan ges i vällingflaska!
    Havreyougurt från yosa
    Och så fruktpureér såklart
Svar på tråden Allergitråden