• Allrona

Allergitråden

Kavat skrev 2011-01-25 15:09:41 följande:
    Vi fick beviljat 1/4 vb på sonen. Suck! Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hade de haft en motivering eller på något sätt redovisat vilka timmar de dragit ner på så hade det varit lättare att motivera en ev. överklagan. Vi fick liksom bara texten ni får beviljat 1/4 vb samt vilka merkostnader som var ok och vilka som inte var det...

Har ni fått info om vad som gått igenom med mertiden? Eller vad som inte är "ok"?
    Har man rätt att få veta vilka timmar som är acepterade och vilka de avslagit?

Vet inte om jag orkar, men det går ju inte att överklaga om man inte vet vad som är accepterat eller inte? Skrikandes Då vet man ju inte vad man ska "klaga" på...
    Men gissar att eftersom "alla andra" har 1/4 för allergier så får vi väl inte mer heller oavsett sonens kontaktallergi... Det är ju fasen det som är jobbigast tycker vi...

Sen fick vi avslag på slitage av kläder för att det inte står i de medicinska underlaget. Obestämd Sen när skriver läkaren tvättråd? Ni som fått igenom det, står det i läkarintyget?
    Däremot så fick vi för 2 extra maskiner tvätt i veckan. Liiiiite dubbelmoral eller. Det stod inte heller i det medicinska undetlaget. Drömmer

Jpl, har du 1/4 på varje barn?
    Eftersom försäkringskassan är en myndighet har du rätt att ta del av alla handlingar i ditt ärende som inte kan klassas som sekretess. Jag kan inte alls sådana ärenden men det borde ju finnas någon slags utredningsmaterial i ärendet, eller åtminstonde mer info om vad de grundar beslutet på. Ring handläggaren och fråga vilket material som finns i ditt ärende och begär att få det.
  • Allrona
    Allrona skrev 2011-01-25 15:43:47 följande:
    Eftersom försäkringskassan är en myndighet har du rätt att ta del av alla handlingar i ditt ärende som inte kan klassas som sekretess. Jag kan inte alls sådana ärenden men det borde ju finnas någon slags utredningsmaterial i ärendet, eller åtminstonde mer info om vad de grundar beslutet på. Ring handläggaren och fråga vilket material som finns i ditt ärende och begär att få det.
    Om handläggaren hävdar att det är sekretess pga personuppgifter så be handläggaren att maska alla sekretessuppgifter så du kan läsa resten.
  • Allrona

Max har mjölkfri hamburgare, men man måste säga till att man ska ha det så hämtar de en sån i frysen.

• Allrona

Usch nu har dottern sovit knas i tre nätter igen, förrigår hade hon eksem över hela magen när vi kom hem från dagis. Hon brukar ha sena reaktioner så det är troligen för tre dagar sedan hon fick i sig ngt. På dagis säger de att hon inte har fått ngt hon inte tål och jag är säker på att hon inte fått det hemma heller. Kan det vara eyeQ tuggisarna vi har börjat med som hon reagerar på? Det är ju e-vitamin från soja i men jag resonerade att proteinet lär vara obefintligt i e-vitaminen, eller har jag fel där? Hon reagerar ju på sojalecitin så hon är ju känslig. Ju mer jag tänker på det desto mer troligt känns det att det är eyeQ hon reagerar på. Vi började med dem för tre dagar sen!

• Allrona

Mela78- jag tror min dotter har reagerat på eyeq. Skrev om det imorse. Jag mailade tillverkaren och frågade om sojan i eyeq, återkommer när jag har fått svar.

• Allrona
    Mela78 skrev 2011-01-28 17:50:06 följande:
    Var idag och skulle köpa vitaminer och omega-3/6 till barnen. Vågade dock inte köpa då jag upptäckte att e-vitamin oftast är utvunnet ur soja. 

Hur pass allergiska är era barn mot soja som ändå tål vitaminer och omega 3/6? Vilka tillskott ger ni era barn? Nallarna har diskuterats nyligen kommer jag ihåg, men hittar inte vilket omega 3/6 som diskuterades i samband med nallevitaminerna.
    Dottern tål inget i sojaväg, speciellt inte E- 410-417 eller sojasås. Enda som hon inte reagerat på är sojalecitin vad vi vet. Är det troligt att hon tål vitaminerna? 
    Nu har jag fått svar från tillverkaren (?) av eyeQ och slutprodukten innehåller inte sojaprotein.

Undrar då vad dottern reagerade på? Hon sov extremt dåligt tre nätter och exakt de nätterna som hon fått eyeQ, hon fick även eksem på hela magen. Men vi får väl testa dem igen då och se om hon reagerar.
  • Allrona

Jag frågade bara om sojaprotein fanns i slutprodukten och det gjorde det inte. E-vitaminen var från soja så därav frågan. Kanske kan finnas spår av det? Dottern är ju känslig, reagerar på sojalecitin men det brukar bara vara eksem inte sömnstörningarna, det brukar hon bara få av mjölk. Hon är inte allergisk mot fisk. Jag får maila igen och fråga om spår.

• Allrona
    trållmor skrev 2011-02-03 08:22:04 följande:
    Jag önskar jag kunde svara och ge ett bra svar, men just nu känns det som allt bara är nattsvart med förskolan

Det är tre avdelningar, de säger ca 50 barn, men det stämmer inte för det är 18-19 barn på varje avdelning. Det är två kokerskor, som båda två jobbar 50% på förskolan och 50% på äldreboendet här. Varför en inte kan jobba 100% på förskolan och den andra 100% på äldreboendet vet vi inte.

Efter polisanmälan och ända fram till jul så gick allting faktiskt jättebra, men nu vette tusan vad vi ska göra längre. Jag orkar inte ens med att skriva ner allt Efter jul så har någonting hänt där, men vad vet vi inte. Barnen får i sig någonting felaktigt, men vad har vi inte lyckats få reda på. Timon har slutat äta, Neelah går omkring med nässelutslag, Aliina är förstoppad och Mattis har vredesutbrott som heter duga. Allt lutar åt att det är nåt med soja, men enligt personalen är allt så jättebra och pluttinuttigt och rosa moln så jag själv har lust att spy Skrikandes

Jag tror det var förra veckan så serverades baljväxter i soppan och det upptäckte ingen förrän lunchen var över Förvånad De säger att kokerskan mår jättedåligt över det här och gråter för att hon skäms så hemskt mycket över att han serverat fel mat, och det känns ju inte heller bra.

Vi vet inte vad vi ska göra, men det lutar åt att vi kommer hålla barnen hemma från nästa vecka, och två veckor framåt. Om barnen då blir dåliga igen, vilket vi redan vet kommer hända eftersom vi ser tecknena, så då hoppas vi på att de själva är överbevisade.

Aliina spydde en gång för några veckor sen, och vi höll barnen hemma resten av veckan (hon spydde natten mellan tisdag och onsdag). Ingen av de andra barnen blev sjuk, så det lutar inte alls åt magsjuka eftersom både Neelah och Timon hade nässelutslag och fick eksem. Det här har ju gått så långt nu att Timon har börjat få eksem på ögonlocket dessutom

Neej, så less är bara förnamnet...
    Men usch så jobbigt! Kan ni inte vara med på förskolan en dag och se vad de får att äta? Om de är dåliga mest hela tiden så borde det ju vara ngt de får i sig i stort sett varje dag.
  • Allrona
    Allrona skrev 2011-02-03 08:59:46 följande:
    Men usch så jobbigt! Kan ni inte vara med på förskolan en dag och se vad de får att äta? Om de är dåliga mest hela tiden så borde det ju vara ngt de får i sig i stort sett varje dag.
    Eller ´så kan du ju be dem skriva matdagbok med exakt vad de har i maten, märke på produkterna osv. Det bad vi vår förskola göra en period när vi försökte lista ut vad dottern reagerade på, eftersom hon bara verkade reagera på dagis. Kockerskan skrev upp vad hon hade i maten och pedagogerna skrev upp vad hon åt vid frukost och mellis. Vi bad kockerskan skriva exakt vad maten innehöll, alla kryddor, allt!
    Vi kunde ganska snabbt konstatera att de lagade maten rätt men att hon hade blivit allergisk mot äpple. Men i ditt fall verkar det ju inte så troligt att alla barn plötsligt blivit allergiska mot ngt mer samtidigt. Obestämd

Nu vet jag ju efter att ha läst här att vår förskola nog är mer hjälpsam än de flesta men man kan ju fråga om de kan göra det. Säg att det är deras allergiläkare som har bett att ni ska göra så Skrattande
  • Allrona
    Kavat skrev 2011-02-03 14:26:05 följande:
    Måste bara kommentera om vb och fk. Fick hem papper som utredaren gett till de som tar beslutet. Där stod lite om vad jag gjorde, merarbete uppradat i en mening "hon städar extra, tvättar, gör mat, läser innehållsförteckningar, smörjer osv och uppger att det tar x antal timmar...

Jaha, ingen som helst specifiering om vad som tar vilken tid och varför vi gör det. Så deras beslut 1/4 vb verkar vara beslutat från ingenting. Eller allergi = 1/4.
     Alltså jag kunde lika gärna skrivit en kort mening vad jag gör och att det tar 50 timmar i veckan eller att det tar 15 timmar i veckan, det hade nog inte spelat någon roll, för de har ju inte ens kollat på vad jag gör och hur lång tid det tar. {#emotions_dlg.djavulsk}

Sen är typ läkatintyget kopierat rakt av.
    De har felaktigheter som att vi hade vb för båda barnen i 2 år. Det hade vi inte för jag sökte om efter 6 månader på ett barn, så vi har haft vb enbart på sonen senaste 2 åren...
    Det var lika mycket text om vad rektorn på dagis sagt som avslutas med att dagis tycker att det går bra. Min känsla var trots att det stod en del av vad de gör extra för honom som extra städ, eget handfat, assistent vid mat osv, att det inte är några problem alls... Texten om dagis var typ lika lång som "min" text.

Mina referenser om varför jag ska ha hela kostnaden för rismjölk osv var inte ens med i underlaget. Alltså det stod bara "hon vill ha x kr från rismjölk". I beslutet stod "Hon får x kr som är schablonen"...

Sen stod det att kommunicering inte vad nödvändig för infon kom från mamman.... Spöke Ja, men även om infon kommer från mig så är den långt ifrån korrekt i papprena eftersom den förvanskas och en massa relevant info försvunnit på vägen... HJÄLP!
    Ring handläggaren eller/och dess chef och fråga om det ska gå till på det här sättet. Det är ju så att även handläggare har kassa dagar (de på fk verkar ha fler än andra) eller så har jobbet blivit till rutin och man ser alltså inte människan bakom ansökan, eller kanske har de fått ett krav att handlägga ärenden fort och att man då i stressen missar viktig info. Det finns ju en hel drös med orsaker till att det kan bli fel men det är ju viktigt att uppmärksamma handläggare och chef om felen så kanske de kan tänka till till nästa gång  och ändra sina rutiner.
Svar på tråden Allergitråden