• Allrona

Allergitråden

Eli - om sonen var allergisk mot mjölk soja förut och han äter det nu, det är inte så att han började sova dåligt strax efter introduktion av dem?

På Min dotter upptäckte vi hennes mjölkallergi när hon var några veckor gammal då hon hade eksem över hela kroppen. Några månader senare introducerade vi mjölk och hon verkade inte reagera eftersom hon inte fick eksem. Ett år senare sökte vi hjälp för att hon sov så fruktansvärt dåligt och då hade hon även fått en del eksem sedan en tid tillbaka. Efter att ha uteslutit och provocerat med mjölk så stod det klart att hon fortfarande var allergisk mot mjölk. När vi tänker tillbaka så började nog hennes sömnproblem strax efter att hon fick börja med mjölk men det tänkte vi inte på då Hon hade också sedan en tid börjat vägra vällingen på kvällen, antagligen för att hon mådde dåligt av den.

• Allrona
    Mela78 skrev 2010-12-15 09:13:49 följande:
    Hur skulle ni beskriva skillnaden mellan allergi bajs och kräkning jämfört med kräksjuka?

Dottern kräktes ett par gånger under förnatten, för att sedan sova lugnt tills morgonen. Lite lös i magen, men absolut inte diarre. Hade i lite soja i såsen, som hon bara fick lite av på läpparna och sedan ratade. Hon fick tag på sonens tallrik där han ätit tortellini (med ägg), men är nästan helt säker att hon inte fått i sig något från tallriken. Fick reda på nu på morgonen att det går magsjuka på dagis.

Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta...
    Kan egentligen inte svara på din fråga men flera på jobbet har berättat om att deras kräksjuka barn endast har kräkts några gånger för att sedan kunnat äta normalt och bli friska direkt. Kallas tydligen 24-timmars-kräksjuka. Kankse kan det vara det hon har fått?
  • Allrona
    mithrandil skrev 2010-12-15 21:34:59 följande:
    det är sjukt hur läkare och andra instanser som ska hjälpa är.
    vår dotter har rosslat och pipit om andningen + hostat i över 2mån men bara för hon kunde le och för att hon gick upp i vikt enligt kurvan så var hon inte i behov av undersökning eller behandling. Helt sjukt.

Tack.. vilken mjölkfria ersättning rekomenderar du?
    Vi testade nutramigen på vår son när han misstänktes ha komjölksallergi.
    kan jag bara börja med den rakt upp och ner imorn eller måste man vänjas vid den?
    Men har inte läkarna lyssnat om hon har astma? Det är ju ganska vanligt att hosta som inte går över samt rosslande och pipighet är astma. Min dotter har astma och det visade sig precis så. Låter hon även liten andfådd eller väsande?
  • Allrona
    2små2stora skrev 2010-12-16 08:30:43 följande:
    Ni som bakar utan ägg, vad penslar ni bullar med?

Åt en lussebulle penslad med ägg igår och 2st rödspättafiléer vända i ägg innan paneringen i går. Och han kräktes kopiöst hela kvällen. Dock inte ont i magen.
    Jag brukar pensla med havredryck  Skrattande
  • Allrona

Surfade in på astma och allergiförbundet för att kolla en sak och fick se en länk till "vill du ha hjälp att söka vårdbidrag" och funderade åter igen på om det är värt att försöka få vårdbidrag.

När jag själv räknar så anser jag ju att vi lägger den tid som krävs och även de merkostnader som krävs för att få för merkostnad MEN dotter är ju "bara" allergisk mot mjölk, soja och baljväxter (inkl. alla släktingar och sojalecitin), ägg, tomater (överkänslighet?) och några frukter. Hon har ju dessutom måttlig förkylningsastma och lite besvär med eksem. Sen har vi ju hennes problem att öka i vikt också som innebär veckovisa vägningar hemma och månatliga vägningar på sjukhuset + berikning av all mat. Men detta att öka i vikt vet jag inte om man kan för?

Vad säger ni experter? Är det ens någon idé att söka? Vad har ni fått tid för? Hur mycket har ni tex fått för läsning av innehållsförteckning? extra tid för dubbel lagning av mat? smörjning? medicinering? informationssökning?

Och kostnader, vad har ni fått igenom för mjölkallergi? Sojan är ju svårare att specificera ersättningsprodukter, det är ju mer så att man måste laga i stort sett allt från grunden och baka allt fikabröd osv själv men det är ju svårt att speca kostnader för?!

Om ni inte vill svara här så inboxa mig gärna så får ni min mailadress.

• Allrona

Jpl- jag tycker inte alls det är självklart att en allergiutredning bedöms genom vad patienten berättar. För mig säger texten att de gjorde allergitester och efter det kunde utesluta dem som inte visade positivt. Annars har den som skrev artikeln varit väldigt otydlig.

• Allrona

Nä jag blir också galen på carlshamn paketen. Numer tar jag hushållspapper och håller för locket när jag skakar. Deras lock är verkligen helt värdelöst!!! Meddela gärna vad de svarar

• Allrona

Sojalecitin innehåller väldigt små mängder sojaprotein så de flesta allergiker klarar att äta det. Min dotter klarar det inte, hon får eksem av saker som innehåller sojalecitin så man kan absolut reagera på det.

• Allrona

Eli - min dotter sov extremt dåligt i ett år, sista veckorna fick hon även eksem och det var då vi fattade att hon var allergisk mot mjölk. När vi tog bort mjölken försvann ju eksemen men även sömnstörningarna som vi innan inte hade fattat var allergi. Så jo, dålig sömn kan vara enda symtomet på allergi. Dock verkar det ju som ni har testat att utesluta många saker utan resultat. Jag vet hur jobbigt det är att inte få sova! Vi konstaterade idag att vi knappt kommer ihåg något från förra julen för vi var så trötta!

Här har dottern lyckats få tag i en av storasysters chokladtomte, tagit av folien och tagit en tugga! Bara att vänta på reaktionerna då, suck! Aja, får se den som en provokation på mjölk...

• Allrona

Skrev ju igår att dottern lyckats få tag i choklad och ätit en bit och hittils inte en enda reaktion! Vi får väl se hur denna natt blir men tänk om mjölkallergin börjar växa bort, härliga tanke och vilken julklapp sen då

Svar på tråden Allergitråden