• Allrona

Allergitråden

Någon som vet något om allergi mot vindruvor? Dottern har eksem i ansiktet igen och har haft magknip två nätter i rad och även lös i magen. Det jag kan komma på är att hon har ätit vindruvor två dagar i rad. När jag tänker efter har hon ju blivit dålig av vindruvor tidigare men att vi viftar bort det med att vi nog överanalyserat. Men hon reagerar ju även på hello Kitty glass ibland och en av pinnarna innehållet ju vindruvor.
    Vad säger ni, är det vanligt med allergi mot vindruvor? Vilken annan frukt är det släkt med?

• Allrona

Tack för svaren om vindruvor (kan inte citera då jag skriver på mobilen).
    Kom på att hon ju tål russin, det är jag ganska säker på. Kan man ändå vara allergisk mot färska vindruvor och vindruvsjuice i glass.

• Allrona

På dagislappen fyllde jag i nötter osv eftersom vi inte har testat det. Vill ju inte att hon ska prova det där första gången. Sen tyckte jag lappen var ganska dålig. Väldigt lite plats att skriva så jag kryssade för de alternativ som fanns och skrev sen stort "se separat papper för fler allergier".
    Blev glad idag då jag fick veta att de kommer byta smör till alla barn på dagis till det som min dotter tål. En sak mindre att blanda ihop

• Allrona

Vet någon om man kan göra egen sorbet utan ägg och mjölk? Dottern ska på kalas i helgen och de ska bjuda på glasstårta och det mest lika att ta med till henne borde väl vara sorbet? Kollade sorben som fanns i affären men alla innehöll guar. Letade sen recept på nätet men alla jag hittade innehöll ägg Annars får hon havregrädde och frukt så det blir nog bra ändå

• Allrona

Shea1 - du är inte ensam om att fått dåligt bemötande på barn. Min dotter har också alltid sett ok ut i hyn när vi har varit där. Det var först när jag grät mig igenom ett besök där pga sömnbrist som de gick med på en allergiutredning. Men inga tester visar ngt på dottern. Däremot är vi genom uteslutning och provokation helt säkra på att hon är allergisk mot mjölk, soja och baljväxter inkl alla släktingar.
    Om jag vore du så skulle jag ta bort alla baljväxter ur hans kost tills vidare och om eksemen blir bättre testa baljväxter igen för att se reaktion. Det finns en del stabiliseringsmedel som finns i mycket mat som är av baljväxter, kolla även upp dem och uteslut.
    Lycka till!

• Allrona

Hoppar bara in och skickar en liten styrkekram till tOva. Hoppas det löser sig och att ni får den hjälp ni behöver och har rätt till.

• Allrona

Är det någon här vars barn har gjort svettest? Dottern ska göra det imorgon och jag är livrädd att det ska visa att hon har CF!

• Allrona

Vi har inte heller blivit ifrågasatta på dagis, däremot av läkarna från början!

Måste fråga - jag vet ju att det är större risk att bli allergisk mot soja vid mjölkallergi om man använder tex sojamjölk. Men hur är det med havre? Dottern verkar reagera på något igen. Nu är det magen som spökar och har varit mer eller mindre dålig i drygt en månad, dessutom har hon prickar runt munnen och ofta eksem på hakan. Vi har slagit ifrån oss det hela tiden och skyllt på tänder osv men hur länge kan man skylla på det? Om det är ngt mer hon är allergisk mot så måste hon ju få i sig det ofta eftersom magen reagerar hela tiden och tyvärr känns det ju som att havre isf är mest troligt?

• Allrona

Vi var på barnmottagningen idag. Det positiva var att kostregistreringen visar att hon får i sig tillräckligt med energi och mer därtill så hennes dåliga tillväxt beror inte på det i alla fall. Det negativa var att hon inte får i sig tillräckligt med kalcium och järn så nu blir det mer järnrik mat och kalciumtillskott.

Vi har ju misstänkt att dotter är allergisk mot något mer, just nu utesluter vi mjölk, ägg, soja och baljväxter inkl. släktingar och dessutom röda saker och en del frukt. Jag misstänker att det kan vara havren hon reagerar på eller kanske vete. Men det trodde inte läkaren, han ansåg att eksem inte är ett tydligt tecken på allergi då många har eksem utan att ha allergi och dålig i magen långa perioder är många barn. Suck! Hon har ju eksem precis på de ställen hon har haft varje gång hon får i sig något hon inte tål och har varit dålig i magen i snart två månader och dessutom magknip då och då. Vi hade hoppats på lite hjälp att lista ut vad det är hon reagerar på men icke, de trodde alltså inte ens att det är något mer hon reagerar på. Så vad ska man lite på, läkaren eller sin egen magkänsla?

Äsch, har egentligen ingen fråga, ville bara skriva av mig min frustration över att aldrig bli trodd!

• Allrona
    Kavat skrev 2010-10-13 20:22:25 följande:
    Din egen magkänsla så klart!

Tyvärr eller vad man nu ska säga... Vi fick höra av två barnallergiläkare att sonen inte kan vara allergisk mot något mer. "Smörgåskex finns det ju ingenting i så det är klart han tål!" "Havre är han inte allergisk mot."

Jahapp och ett tag senare konstaterades havre, vete allergi genom patcht. Men den läkaren sa att det egentligen var onödigt att testa ens, då han på en gång mådde så mycket bättre utan det.
    Tack för svaret. Ja, dottern var ju inte allergisk alls från början enligt läkaren (dock inte samma läkare), sen konstaterades mjölk men mer kan det väl inte vara..... Suck, är så less på att de inte bara kan lyssna och hjälpa till istället för misstro oss. Ska föra matdagbok några dagar för att se om jag kan lista ut vad hon reagerar på. Pluttan måste ju börja växa, jag är övertygad om att hennes dåliga tillväxt beror på allergierna!
Svar på tråden Allergitråden