Allergitråden
K kavat - vad glad jag blir över svaret från carlshamn. Snart blir det alltså möjligt att dricka deras risdryck utan att först skaka ur hälften av drycken
K kavat - vad glad jag blir över svaret från carlshamn. Snart blir det alltså möjligt att dricka deras risdryck utan att först skaka ur hälften av drycken
Har för mig att det har funnits en recepttråd men hittar den inte så jag frågar här iställler. Har tänkt att få lite ordning på matplaneringen här hemma och behöver lite tips på billiga rätter som går snabbt att göra och som går att laga utan mjölk, ägg, soja och det får inte vara för mycket tomat. Alltså enkel standardvardagsmat! Tänkte skriva en lång lista på vardagsrätter som man kan plocka ifrån när vi gör veckomatsedeln.
Några exempel:
Korvgryta med ris
Fiskpinnar (hemgjorda) med potatismos
Pasta med bacon-och grönsaksröra
Broccolisoppa
Köttfärsås och pasta
Köttbullar med potatis el pasta
Kycklingwok
Kycklingnuggets
Ja utan baljväxter också inkl tillsatserna och sojalecitin.
Tack för alla förslag!
K kavat - tack då ska jag kolla din blogg.
Vill också tipsa om ett recept läste tidningen mama och fick se ett recept på chicken nuggets där man har panerat med polenta. Kanske ett tips till er med barn som är allergiska mot sädesslag.
Dottern är ju allergisk mot bl.a sojasläktningar och hon har reagerat på lupinmjöl. Men jag har funderat på om man kan reagera på lupinpollen?
Miralicia (eller ngn annan som är duktig på detta) - Min dotter är ju två år snart. På inrådan av dietisten får hon kalciumtabletter, en halv dagsdos ungefär. Dessutom får hon ju såklart d-vitaminer. Visst är det så att d-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium? I så fall borde vi väl fortsätta med det även efter hon har fyllt två? Funderar på att byta ut/kombinera dessa vitaminer med multivitamintablett istället. Är det ok till en tvååring? Är det en bra ide? Ska man även ge omega3 till henne? Hur gör ni?
Tack miralicia. Du ska veta att jag lär mig så himla mycket av dina svar på mina och andras frågor och tack för att du tar dig tid att ge så utförliga svar!
Om du orkar får du gärna svara ang. Omega3 också tänkte köpa det till 6 åringen som fått för sig att fisk är pyton men ska jag även ge dem till 2-åringen? Barnen får ju fisk 1ggr/vecka på dagis och kanske 3-4 ggr per månad hemma.
Ang försäkring. Vi tecknade vår försäkring innan allergin var konstaterad men vi får ändå inget på försäkringen för det. De ger endast ersättning för gluten eller om allergierna fortfarande är kvar vid 18-års ålder.