• Allrona

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-02-23 22:40:29 följande:
    dålig viktuppgång, är det farligt egentligen eller är det mer tal om att något "skulle vara fel" på barnet? Amanda är 8mån och väger bara 7kg. Har sen 4 mån börjat tappa och nu senaste 2 mätningarna så har hon stått still på längden och nu går hon dessutom ner i vikt. ungefär 100g i veckan, senaste 3veckorna. Då tycker jag ändå hon ätit jättebra. Idag åt hon en flaska välling vid kl 7 och sen några skedar fruktpure under dagen. Är skitnervös vad vågen kommer att säga nästa gång. Hur mycket kan hon gå ner innan man ska "bli jätteorolig"?

Mama Law: Usch så jobbigt! att ständigt behöva kämpa och slita. Hoppas att det kommer ordna sig så han hinner med skolstart nu i höst!
    Nej det är inte farligt med dålig viktuppgång. Men det kan ju vara symtom på någon sjukdom och därför är det bra att det kollas upp. De flesta barn med dålig viktuppgång är inte sjuka men det är ändå bra att sjukvården har koll. Det du ska titta på framförallt är att hon är pigg och verkar frisk. Min dotter har kännts pigg och frisk nästan hela tiden så de flesta läkare har inte oroat sig speciellt mycket men vi har fått tagit en hel del prover för att utesluta olika sjukdomar. Våra barn har ju dessutom sina allergier som kan spela in. Som jag skrev tidigare, min dotter är 2 år och väger 9,5 kg! och var då normalviktig som bebis. Läkarna har inte hittat att det skulle vara något fel än så länge. Men jag har precis som du lite ont i magen varje gång det ska vägas. Känns lite som vi har misslyckats varje gång hon inte går upp i vikt. Obestämd
  • Allrona
    annakohler skrev 2011-02-24 07:49:44 följande:
    hur stor risk kan det vara att vårt tredje barn får värre allergier än mig o sambon våra 2 barn har med allergier..

har förmodligen plussat och börjar bli orolig för att det barnet blir värre allergisk
    Kan inte svara på din fråga men fick precis den här i min mail som kanske kan vara intressant för dig.
    http://www.matnyttig.se/articles/10-kunskap/230-omega-3-skyddar-barn-mot-matallergi
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-24 09:07:19 följande:
    aah, tack! Då ska jag kanske ta och slappna av litegrann. Detta med att hon går upp dåligt, eller går ner är en ständig tandvärk men vi är ju redan under utredning så finns ju inte mycket man kan göra åt saken just nu ändå. Nästa uppföljning är om 2mån, känns som lång tid men det tar väl tid för att se om hon reagerar på mjölkfri kost. Skönt att få höra att det iaf inte är farligt.

väger hon bara 9,5? Oj. Det var mig ingen stor bit. Ja, då ska jag kanske sluta klaga också. Amanda väger ju iaf 7kg och jag hoppas att hon inte går ner speciellt mycket mer. Skönt iaf att hon verkar frisk!
    Jag förstår också vad du menar med att känna sig misslyckad, men jag tror faktiskt ärligt inte att vi skulle kunnat göra något åt saken. Vissa barn kanske går ner i vikt helt enkelt.
    Nej, vi kan verklligen inte göra mer. Proppar i henne så mycket mat och fett som det bara går. Hon är en riktigt aktiv tjej och gör antagligen av med bra mycket mer calorier än de flesta andra barn. När vi gjorde kostregistrering fick hon i sig 50% mer calorier än vad en då 1,5 åring ska behöva  Det är ju liksom det enda man kan göra, få i dem mat. Växa kan vi ju inte göra åt dem Flört

Jag tycker inte alls att du ska sluta klaga bara för att min dotter också är liten. Att barnen inte går upp i vikt ÄR jobbigt och speciellt eftersom man känner att man är under bevakning med ständiga vägningar. Så du får klaga här i tråden hur mycket du vill Skrattande 
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-24 09:47:00 följande:
    haha.. tack! Ja, viktnedgången upptar verkligen mycket tankar och energi just nu.
    Sen tar alla utredningar och allt så extremt lång tid! Jag måste verkligen jobba på mitt tålamod. vill helst det ska ge resultat direkt.

Hur länge har er dotter ökat dåligt i vikt? Växer hon också dåligt på längden eller är det bara vikten?
    Hon växte ok till hon var ca 6-7 månader och efter det har hon tappat på sin kurva varje gång vi har vägt henne. Längden är det lite bättre med, hon tappar på kurvan även där men inte lika mycket. Ett par gånger har hon stått still i längd när vi har mätt. Jag tror hon är ca 83 cm nu! En liten men väldigt tuff tjej! Skrattande
  • Allrona
    maribel skrev 2011-02-24 11:44:05 följande:
    Hej allihopa, har riktig idé torka när det gäller nya lunch och middagsrätter. Har kollat igenom era recepttrådar och hittat lite inspiration men nu behövs mer. Tycker det är ok att laga mjölk och äggfritt men när desssutom vete och fisk också ska elimineras blir det lätt att man hamnar i korv och kycklingträsket. Blir tyvärr att jag och mannen äter en rätt och barnen en annan. Hundra kastruller senare vore det kul med variation!

Har ni några bra lunch el middagsalternativ när det mesta som sagt ska bort?
    Min nya favvo till barnen är hemmagjorda fiskpinnar. Du skär torskblock (eller annan vit fisk) i lagom stora bitar och panerar med risdryck och polenta. Superenkelt och alla i familjen gillar det.
  • Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-02-24 19:30:44 följande:
    Ok. Tänkte mest eftersom bvcsköterskan sade att man skulle vara noga med att välja det osaltade smöret när vi tillsatte fett till dottern. 
    Nu köpte jag ju inget mjölkfritt margarin dock. Så jag får ta rapsolja dn här gången.  

Vi har haft två olika bvc-sköterskor till mina barn och båda har sagt att det salt som finns i tex smör och befintligt i annan mat är ok. Men man ska inte tillsätta salt i maten. Så har i alla fall de resonerat, sen om det är rätt eller fel vet inte jag Glad Men är du osäker så välj olja istället.

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-24 20:35:53 följande:
    Nu tänker jag gå lite OT men tänkte att ni alla i denna tråden är så kloka och förståndiga så att jag ville fråga er alla iaf.
    amanda är ju sjuk, igår kl 7 drack hon 1 flaska välling och under dagen fick jag i henne sammanlagt den och nästan en burk fruktpure. Hon drack 1 flaska välling under natten och 1 flaska i morse. Sen har jag inte fått i henne ett dugg mer. Inget vatten, ingen välling ingenting. Hade samma blöja från tidig morgon tills hon gick och la sig men var inte mer än ett par droppar i.

Var till vc med henne men de sa att jag skulle tvinga i henne vatten och avvakta tills efter helgen. Om hon inte kissar mer än några droppar på 12 timmar, är inte det något man bör kolla upp då? så hon inte är uttorkad eller liknande?

fick tack och lov i henne nästan ½ flaska välling nu innan hon gick och la sig också så jag hoppas hon kissar lite under natten. Oroande det här att hon inte äter, framför allt som att hon går ner i vikt även när hon äter bra.
    Försök spruta in lite lite vatten då och då i munnen när hon sover med en medicindoseringsspruta. Mina döttrar brukar i alla fall svälja vattnet även fast de sover. Det måste vara väldigt lite i taget så de knappt märker Skrattande Det är ju inte helt lätt att tvinga i ett barn vatten om de inte vill ha Obestämd
    Usch vad jobbigt när hon inte äter när stressen över vikten är stor som den är. Min lilla som inte går upp i vikt fick ju kräksjuka här i veckan och usch vad jag ojjade mig men hon kom tack och lov snabbt igång att äta. Hoppas din dotter också kommer igång att äta snart!
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-24 21:01:17 följande:
    Ja, jag brukade faktiskt sömnmata lillan när hon var mindre för att hon skulle lära sig hoppa över ett nattmål.
    Kom jag på nu. det borde jag ju kunna göra nu med. Hon drack upp hela flaskan varje natt förr när vi matade i sömnen så hon kan ju redan knepet.

gick hon ner något under magsjukan, er tjej?
    Ja, jag tycker verkligen det är skitjobbigt att hon inte äter. eftersom hon går ner när hon äter bra, vill jag inte ens tänka på hur mycket hon går ner när hon ätit 1 flaska välling per dag. hua mig. Men det blir nog bra tillslut.
    Bara hon blir frisk så vi får komma tillbaka till att ge lite mer vanlig mat igen.

tack för ditt svar!
    Tror inte att hon gick ner något faktiskt. Hon kom igång att äta redan på kvällen efter att har kräkts på morgonen så hon började ju äta väldigt snabbt och igår åt hon väldigt bra och verkar ha tagit igen sig redan. Igår kväll, alltså 1,5 dygn efter kräkningarna vägde hon åter 9,5 kg. Skrattande
  • Allrona
    VeronikaK skrev 2011-02-24 20:59:45 följande:
    Hej!

Det här är nog en tråd för mig! Har idag fått svar på min dotters blodprov och fått reda på att hon ärallergisk mot fisk,ägg, mjölk och vete (och soja). Fisk och ägg har hon mest antikroppar mot och lite mindre mot mjölk och vete men vi ska börja utesluta allt detta.

Känner mig lite tagen av beskedet. Mest tänker jag på hur det ska gå med bröd och fikastunder. Känner någon till bra recept på bröd som kan bakas utan vete, mjölk och ägg?

Jag skulle också behöva tips på någon välling utan vete/veteprotein i - gärna baserat på havre om det finns.

Funderar också på det där med blodtestet. Kom mig inte för att fråga om skalan som man mäter antikroppar med. Dottern hade tex 9 på den där skalan mot ägg och det var det högsta - de andra var lägre. Antar att många här har gjort ett födoämnestest via blodprov. Vad fick ni för värden? Har liksom inget att jämföra med.
    Välkommen hit! Tror jag svarade dig i en annan tråd Skrattande

Ang värdet på blodprovet så diskutterades det för några dagar sedan här i tråden. Det skrivs så mycket här så det kan nog vara ganska många sidor tillbaka. Annars kanske någon orkar svara igen? Kan själv inget om det då min dotter aldrig har gjort något sådant test.
  • Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-02-24 21:21:11 följande:
    Jag frågade om detta tidigare, då jag för en vecka sedan fick reda på att sonen är allergisk mot mjölk, ägg, vete och jordnöt. Blev också ställd och bröt ihop en sväng innan jag började tokleta överallt på nätet om information och landade här hos allergiexperterna. Flera här är mycket erfarna vad gäller allergier, just pga egna allergiska barn, eller att de själva är allergiska.
    Vad gäller värdet på ägg, så vet jag att sonen låg på 20. Han var också mest allergisk mot ägg av de ämnen han testade positivt på. Jag fick svaret av någon här att det finns de som ligger över hundra och att 20 då kunde räknas som rel måttlig allergi, dock en tydlig sådan. Om jag minns rätt.
    Mjölkallergin och äggallergin var det som läkaren bedömde vara det jag skulle betrakta som sonens allergi. Värdet mot vete var så lågt att läkaren vill att vi ger det trots allt. Jordnöt lär vi ju undvika ändå.
    Dock verkar sonen även reagera på majs. Av morot har han fått nässelutslag, så vi testar oss fram sakta men säkert. Vi ska få träffa dietis och föra matdagbok så vi ser om och när han reagerar mot saker.

Min första tanke när jag fick veta att han faktiskt var allergisk, var "åh nej, då kan han ju inte få pannkaka..." Precis som om det var det viktiga....  
    Ha ha, pannkaka vet jag att jag också tyckte var jobbigt att inte kunna göra. Men man kan ju faktiskt göra pannkaka även utan ägg och jag vet att det finns de i tråden som gör även utan vete. Så visst går det Glad
Svar på tråden Allergitråden