• Allrona

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-03-03 09:46:58 följande:

Får inte tag på barnakuten. Varje gång man ringer säger de att de har hög belastning.
    Typiskt! Amanda har varit jättekonstig idag. Tog 55 andetag i min i ca 1 tim, pep och knastrade och hade djupare indragningar än någonsin innan, dessutom  hörde jag hur det tjöt inne i lungorna när jag la mitt öra mot hennes sida/rygg. detta var 1,5tim efter att jag gav henne airomir. Sen bara slutar allt, precis av sig själv när jag är på väg att åka in med henne. Vad tusan? Vad är detta? Kan allt bara sluta upp av sig självt?
    trodde man var tvungen att medicinera bort om det skulle vara ett "astmaanfall"? Sen lyssnade jag igen och då låter hon helt ren, hon tar 34 andetag i minuten och låter ingening när hon andas. Jag förstår ingenting.

Trållmor: Hur mår ni idag?
    Måste ha varit jobbigt för er igår när allt går fel på en och samma gång.

Hoppas du får tag på barnakuten, jobbigt att ha så långt att åka för annars hade det ju bara varit och åkt dit ändå.
  • Allrona
    trållmor skrev 2011-03-03 23:21:45 följande:

Förresten. Kan jag få höra era teorier om varför ni tror att barn inte går upp i vikt? Vad har ni fått höra från läkare osv?

och vad gör de egentligen åt saken? och hur lång tid ska de stå still i vikt för att nåt ska hända?

Min dotter går ju inte upp i så bra i vikt. Hon vägde 8,3 kg när hon var 8 månader, alltså precis enligt hennes kurva. Efter det har kurvan bara planat. Idag är hon 2 år och väger 9,5 kg, vilket är ganska långt under "hennes" kurva. Det vi har fått höra från läkare är att hon är så aktiv och därför inte går upp i vikt! Enligt hennes senaste kostregistrering fick hon i sig 50% mer calorier än vad barn i hennes ålder skulle ha! De har tagit en massa prover och så vidare utan att hitta något. När hon var drygt 1 år kom vi ju på att hon var allergisk och tänkte att när vi tog bort det hon är allergisk mot så borde hon börja gå upp i vikt, men det gjorde hon ju inte. Vår (min och min mans) teori är att hon nog är allergisk mot ngt mer. Men vad? Läkarnas teori vet jag inte just nu. Vi har gått hos dietist ett tag och genom fettillsatser i maten skulle vi få henne att gå upp i vikt. Hon gick upp lite men har stannat av igen. Så nu är bollen hos läkaren igen.
    Efter att hon började tappa på kurvan gick det ganska fort till vi fick hjälp, men det var nog framförallt för att vi tröck på eftersom vi var övertygade om att hon var allergisk mot mjölk. Sen dess har vi varit inne i karusellen med provtagningar och läkarbesök.
  • Allrona
    2små2stora skrev 2011-03-04 08:39:25 följande:
    Johanna stod still i vikt från 10-25 månader. Första 8 månaderna fick  jag höra att det var normalt eller för att hon åt mjölkfrikost.
    När hon var 20 mån visade det sig genom provokation att hon inte tål soja och baljväxter samt att hon har hjärtfel. Men vikten gick inte upp förrän hon blev opererad. Då gick hon upp 4kg och växte 10cm på 6 månader.
    Nu har hon stått still i vikt ett bra tag igen står och stampar runt 16kg. 
    Hur kommer det sig att de inte hade upptäckt hjärtfelet innan? Hur upptäcktes det?
  • Allrona

Lillskrutter - två doser airomir efter varandra brukar hjälpa bättre. Det är en normal dosering som de flesta här har. Testa det! Jag tycker aldrig 1 puff funkar när min lilla är dålig.

• Allrona

Här fick vi en ofrivillig mjölkprovocering idag. Jag lyckades ta fel burk till henne så hon fick i sig en del mjölkprodukt! Är så van att vi inte använder mjölkprodukter längre så jag tänkte inte alls på att det kunde vara det i Aja, jag har ju haft på känn att hennes allergi har börjat växa bort men det lär ju visa sig de närmsta dagarna och nätterna. :-/

Mithrandil - skönt med en viktökning! Men jobbigt med dagens gnäll!

• Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-03-07 19:59:11 följande:
    Hoppsan! Håller tummarna att reaktion uteblir.
    Mmm, jag med. Tänk vilken dröm att kunna börja ge henne lite mjölkprodukter Drömmer Det skulle ju underlätta en del
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-07 20:01:48 följande:

Otroligt! Jag är så lättad. En sten som lyfts bort iaf, nu kan resten få följa efter!
    Hoppas så att det fortsätter gå på det här hållet bara, vi har blivit lurade en gång innan. Men nog ska det väl gå bra?!

Lillskruttet: Jag tror nog att din make fixar att ta ungen till dr en liten gång när du själv är sjuk.
    Men förstår ändå vad du menar. jag sköter också helst sånt där själv för annars får jag aldrig någonsin veta precis vad de sagt för det skulle mina barns pappa glömt direkt han gick utanför dörren.

Är det bara rossel eller även andra symtom?

Vi hade faktiskt också en liten viktöking idag, yippie! Vågen hemma har i alla fall ökat lite efter förra veckans vägning hos dietisten. Men då känns det väl ganska klart att det är mjölken för din dotter väl? Jag menar med tanke på viktökningen. Sen är det ju jobbigt att hon fortfarande har symptom. Har ni lyckats få tag på nån annan ersättning?

Lillskruttet - jobbigt med hela familjen magsjuk uppe på allt. Hoppas ni blir friska fort och att besöket hos läkaren går bra imorgon.
  • Allrona
    Tibell skrev 2011-03-07 20:26:57 följande:
    Hur länge "får" barnet stå still i vikt innan man bör oroa sig ?
    Vet faktiskt inte. Säkert olika beroende på vilken läkare man har. Dotterns läkare har varit ganska lugn över hennes dåliga viktökning men tagit prover och så men ändå lugnat oss att det inte är någon fara. Sen låg vi inne med dottern för ett halvår sedan och den läkaren blev helhispig när han såg hennes viktkurva och nästan skällde ut oss för att vi inte "tog det på allvar", vilket vi ju faktiskt gjorde men den andra läkaren hade ju sagt att det inte var något fara. Obestämd Drömmer
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-07 21:10:00 följande:
    skrev fel.. skulle stå kalciumberikad. haha, dags att sova igen. :-P
    Japp, jag brukar föredra ekologiska varor men i detta fall väger värdet av berikningen tyngre. Det är svårt nog att få i dem tillräckligt med kalcium så berikad dryck måste man nästan ha.
  • Allrona

Här verkar gårdagens ofrivilliga mjölkprovokation ha gått ganska bra. Hon har iof bajsat 5 ggr idag men inte mycket och inte superlöst och så liiiite eksem runt munnen. Vi får väl se hur natten går, hon har ju alltid visat tydligast natten som är ca ett dygn efter intag. Men än så länge ser det ju ganska bra ut! Allergin verkar ju inte ha växt bort helt men den är ju i alla fall på god väg att försvinna

Hur skulle ni göra nu? Avvakta ett tag med ytterligare provocering eller testa igen om några dagar med mer kontrollerad provocering, alltså 1 tsk första dagen, 2 tsk andra dagen osv?

Svar på tråden Allergitråden