• Allrona

Allergitråden

Allrona skrev 2011-03-08 20:24:25 följande:
    Här verkar gårdagens ofrivilliga mjölkprovokation ha gått ganska bra. Hon har iof bajsat 5 ggr idag men inte mycket och inte superlöst och så liiiite eksem runt munnen. Vi får väl se hur natten går, hon har ju alltid visat tydligast natten som är ca ett dygn efter intag. Men än så länge ser det ju ganska bra ut! Allergin verkar ju inte ha växt bort helt men den är ju i alla fall på god väg att försvinna

Hur skulle ni göra nu? Avvakta ett tag med ytterligare provocering eller testa igen om några dagar med mer kontrollerad provocering, alltså 1 tsk första dagen, 2 tsk andra dagen osv?
    mjölkprovocering ska det stå Kyss
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-08 20:29:11 följande:
    Inte för att jag är insatt men jag skulle faktiskt vänta ett tag.
    Hon reagerade ju eftersom hon fick lite eksem och bajsat litegrann.
    hm, jo du har nog rätt. Och med tanke på att hon inte växer som hon ska så kanske det är dumt att mixtra för mycket med maten Obestämd
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-08 20:48:40 följande:
    hon äter ingenting hon inte alltid brukar äta, inget mer än alldeles för mycket välling.
    Uppskattningsvis har hon fått välling/gröt 5 gånger per dygn nu ett par dagar. Men hon åt enbart välling i några dagar när hon var sjuk.

än så länge äter hon bara barnmatsburkar, hon vägrar äta min hemmalagade mat men jag är väldigt noga med att läsa innehållsförteckningen och jag har med mig en lapp som jag skrev ut från allergisidan med massa roliga namn som man kanske aldrig hade misstänkt varit mjölk.

Sen äter hon, fruktpure - mango/banan och päron, mildra culinesse, rapsolja, enago välling och ena go gröt. men det är allt. eftersom hon så ofta blir dålig när man ger henne nya saker har jag inte vågat ge något nytt för att jag vill vara helt säker på att det inte är något annat som ställer till det för henne.

men usch.. nu blir jag nervös!!
    Måste se till att få neocate utskrivet, kan inte hålla på och överdosera gluten såhär.
    Kan man fråga barnakuten tro? eller de kanske inte tar sånt som inte är akut.
    Vi ska ändå dit imorn och lämna masken och de ska lyssna på amanda för att se hur hon låter nu.
    Enligt den allergisköterska vi har träffat är mango väldigt vanligt att vara allergisk mot.
  • Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-03-08 21:42:17 följande:
    Ni som har småttingar som fått inhalera med ex pulmicort eller airomair, där ordinationen säger 2 inhalationer 2 ggr/dagl, har ni kört bägge puffarna samtidigt i masken, eller har ni tagit en puff, inhalerat den och sen väntan en liten stund och sedan tagit andra puffen??

Jag var inte med idag på akuten, var maken som åkte med sonen, och han kom hem med nytt läkemedel och ny ordination, men hade glömt fråga HUR den skulle ges. 
    Vi kör båda puffarna på en gång. Men, jag tror det var mithrandil som sa att de hade blivit rekommenderade att ta en puff i taget men efter varandra. Anledningen skulle vara att den andra puffen fastnade i inhalatorn. (Var det så?) Hur som helst har min dotters astmaläkare sagt att vi ska ta båda puffarna samtidigt och med airomiren märker vi en tydlig skillnad mellan en och två puffar så det fungerar bra för oss. Men som vanligt finns det alltså olika teorier
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-09 09:46:59 följande:
    Pratade med sköterska på barnmott igen. Hon säger som du, att hon tycker det är konstigt att vi ska provocera mjölk när hon reagerar på både nutramigen och althera + att hon börjat öka i vikt men eftersom dr säger att vi ska göra det så ska vi provocera den 16/3 och så ska läkaren ringa oss den 21/3.

Men någon neocate kan vi inte få, de är visst väldigt snåla på den så de skriver nästan bara ut den till allvarligt sjuka barn eller barn som är väldigt tidigt födda. Skulle få tid till dietist istället så får vi se.

3Busfrön: har bara gett ena go hittills men ska börja varva den med semper.
    Men, nu när jag pratade med barnmott så sa hon att ena go inte heller är helt ren från mjölk utan att nutramigenen var "renare"? stämmer verkligen det för jag hittar då inget som jag ser är mjölk i enago?

Kerly: Ja, jag kanske skulle ta och plocka in bärselen ifrån bilen. kanske blir lite enklare då. men amanda är inte jätteförtjust i att sitta i den. tror hon känner sig fastbunden eller något.

Idag mår amanda iaf bättre. Har bara gnällt ett par gånger och hon somnade gott när hon åt sin välling.
    Så skönt! Nu får jag försöka vara noggrannare så jag inte "ger henne mjölk" genom att pussa på henne precis efter jag druckit kaffe och liknande så får vi se om det håller i sig.
    Usch varför måste de göra det så krångligt? Varför provocera när ni vet att hon reagerar och när hon precis börjat gå upp i vikt? Om ni nu måste provocera så ta yttepyttelite att provocera med, ingen halv flaska välling som de hade rekommenderat (visst var det du som skrev det?), snarare ett halvt kryddmått mjölk. Fast om jag vore du så skulle jag vägra, såvida de inte lovar att de skriver ut neocate om´ni gör det Flört

Skönt att hon mår bättre i alla fall!
  • Allrona

Måste komma med ett litet glädjeinlägg  Natten har varit lugnt trots mjölken i förrgår. Förut när hon har fått i sig mjölk har hon ju sovit extremt dåligt och som sämst natt 2 efter mjölkintag. Men inatt sov hon som en ängel Det här känns ju helt underbart! Vi behöver alltså inte vara speciellt oroliga för misstag med mjölk längre och troligen är ju äggallergin också på väg bort. Hon har ju reagerat med lite halvlöst bajs på både ägg och mjölk sensaste veckorna men verkar inte ha ont så då måste det ju vara på väg att växa bort? Då har vi i så fall "bara" soja inkl. alla släktingar kvar, det är hon ju extremt känslig mot så det lär vi få leva med ett tag. Men det känns ju som väldigt enkelt SkrattandeKyssHjärta

• Allrona
    ELI 79 skrev 2011-03-09 11:31:24 följande:
    Åh vad skönt!! Det är ju helt underbart när de växer ifrån en allergi!! Det blir ju så mycket enklare när de kan äta mjölk!!!

Vår lilla verkar ju också växt i från mjölkallergin för nu har han fått mjölk i drygt 2 veckor o sover klockrent!! 11 timmar varje natt. I förrgår vaknade han och var vaken i 1½ timme och trodde att allt var tillbaka igen men det var en engångsföreteelse för han har sovit klockrent efter det igen sen. Han hade nog drömt då för han var sådär "konstig" som han blir nån gång i månaden, typ nattskräck. Så det var helt annan vakenhet än det var innan när han var vaken 3-4 timmar i sträck varje natt!!
    Å vad skönt att han har växt ifrån mjölkallergin. Nu vet jag ju inte om dotterns allergi helt har växt bort, hon fick ju trots allt lite eksem och lite dålig mage men låååångt ifrån de reaktioner hon har fått tidigare. Skrattande
  • Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-03-09 11:32:16 följande:
    Bra gjort!! Det är som min svärmor alltid säger :"vem ska prata för mina barn om inte JAG gör det" Försöker ha det som ett mantra när jag tycker att jag är besvärlig när jag är hos läkare med barnen. Känns lite lättare då. Dessutom så är det på ett vis enklare att slåss för sina barn än för sig själv. Jag menar de är ju ändå det viktigaste man har.
    Sen är det självklart så att man många gånger tror att läkarna faktiskt har koll. Tyvärr har man ju mer och mer insett att det inte alltid är så att de automatiskt har det bara för att de har en läkarlegitimation...... tyvärr 
    Jo man vill ju gärna lite på läkaren. Dotterns läkare slängde dessutom till med att "jag är ju faktiskt allergolog så jag VET vad jag pratar om". Men det visade sig att han inte gjorde Enligt honom hade dottern atopiska eksem, dålig sömn som barn kan ha och "dåliga i magen är alla barn ibland". Konstigt att allt det plus fler symtom, som vi inte visste var symtom innan, försvann när vi tog bort det hon är allergisk mot Flört
  • Allrona

Vi hade sån mask med anka förut sen gick den sönder och vi fick en ny mask som inte är en anka men som är mycket mjukare och sluter tätt bättre. Så om inte ankmasken funkar bra be om en annan!

• Allrona
    tes 75 skrev 2011-03-11 12:48:00 följande:
    angående aeromir. vi har fått inhalator till båda barnen, 1 puff morgon & kväll, & 1-2 ggr till per dygn om det behövs (vid förkylningsastma). men jag vet att ni skrivit en del om aeromir här & att det inte ger ngn effekt förrän efter 2 omgångar. gäller det astma eller förkylningsastma? med hur långt mellanrum ger ni?
    Vi ger två puffar direkt i inhalatorn, alltså två puffar andas hon in samtidigt. Annars kan man ge 1 puff, vänta en kvart och se om det ger verkan och sen ge 1 puff till om det behövs. Men nu vet ju vi att inte 1 puff hjälper när min lilla är dålig så vi ger alltid två puffar direkt. Hon har förkylningsastma.
Svar på tråden Allergitråden