• Allrona

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-03-01 11:39:53 följande:
    Jaha, då var det bekräftat. Lillan svarar inte på airomiren och hon har fått en dubbelsidig öroninflammation. Stackars barn! detta är 8e dagen och hon bara drabbas av fler och fler sjukdomstillstånd. Nu har hon iaf fått penicillin så nu hoppas jag verkligen hon är bra igen om ca 3 dagar. Fick även pulmicort utskrivet då airomiren inte gör vad den ska. Får ge dubbeldos varje gång och hon blir knastrig redan efter 1tim. Barnakuten i halmstad sa att jag inte skulle ge henne något av pulmicorten förrens hon undersökts av en barnläkare. Varför räcker det inte med läkaren på vc? Så nu är vi snart påväg till barnmott. Herregud, har varit till läkare med henne 5gånger redan, tror inte sonen varit hos läkare hälften av alla gånger hon varit där. älsklingen87: Hur går det med rumpan? Hoppas hon ser lite bättre ut idag!
    Usch vad jobbigt! Hur gick det hos läkaren? Bra med pulmicort, det hjälper ju mer´långsiktigt är airomir.
  • Allrona
    Zvartaliljan skrev 2011-03-01 13:21:40 följande:
    Hej,Idag fick vi svaren på allergiproverna...ingen gluten eller veteallergi, känslorna är delade över det beskedet....Lille Mattis är prickig idag runt munnen och på bröstet, som många andra gånger. Han har dock sovit jättebra de senaste nätterna, men då har han sovit hemma hos mormor o morfar...och vi vet att detta huset påverkar hans astma (mögelproblem) så kanske hans sömnproblem mest beror på det. Men det förklarar väl fortfarande inte hans utslag och de väldigt röda kinderna och hans gasiga mage...suck...jag vill bara ha ett svar på vad som är fel!

Läste tillbaka lite vad du har skrivit tidigare och det verkar ju ganska tydligt att han reagerar på vete så uteslut det och se om du ser ngn förbättring.
  • Allrona

mithrandil - Men usch så struligt för er! Det är kanske möjligt att det kan höras på hostan att det är rs men det ska ju fortfarande tas prover. 30-års erfarenhet gör henne säkert duktig men kankse även nonchalant!
    Be att få göra prover hos den läkaren ni var hos först. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra, eftersom hon har varit tät förut så kan hon ju ändå har förkylningsastma.
    Hur mår hon nu efter natten?

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-01 20:50:55 följande:
    tycker hon är lite bättre men jag får hela tiden ge henne dubbeldoser. en räcker inte och så skulle det inte vara enligt barnakuten. men överlag tycker jag hon är bättre. inga indragningar längre utan bara lite knastrig, anfådd och stönande i sina utandningar då och då.

Vi har fått låna en från barnakuten, men idag fick vi en egen via vårdcentralen. vortex hette den och har en ankmask, men ajg tror den masken är lite för stor ännu för den håller inte helt tätt.
    Fråga läkaren om det är ok att ge dubbelpuffar. Alltså två puffar på en gång så de andas in båda puffarna samtidigt. Det funkar mycket bättre på min dotter. Kommer inte ihåg vid vilken ålder vi började med det men antagligen innan 1 år så det borde funkar även på din dotter.
  • Allrona
    miracle maker skrev 2011-03-02 09:12:31 följande:
    Ingen annan som reagerat på Oatlys havregurt? Lillan är fortfarande dålig i magen och nu illröd i underlivet också
    Har tyvärr inte ens sett den i butik ännu!
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 10:22:04 följande:

Angående dubbelpuffar så sa de att jag skulle ge endast en puff per gång för mer än en puff ändå bara gick förlorad då den fastnade i röret? Amanda har 4 puffar nu, är det maxdos på airomir? Tar så extremt lång tid att ge henne 4 puffar då hon skriker som en tok.

Nu blir jag förvirrad, varför skulle det fastna mer i röret för att man ger två puffar än en puff. En stor del av puffen stannar ju i röret oavsett hur man än gör men varför skulle andra puffen fastna mer än första Obestämd Äh, lyssna på din läkare och gör som de säger (den du litar på). Alla läkare säger ändå olika Skrattande
    Men hur menar du med 4 puffar? På rad?
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 12:49:57 följande:
    Ja 4 puffar vid varje tillfälle, men som det är nu får jag ge dubbeldos, alltså sammanlagt 8 puffar per gång + att vi ska puffa henne var 3e tim elelr vid behov men hon är i behov efter 3tim.
    Jag vet inte om jag överdoserar, men de sa att om hon knastrar eller flåsar 15min efter de första 4 puffarna, ska hon få 4 till. Men jag vet ju egentligen inte om hon verkligen behöver, för hon har ju inga indragningar eller så. bara knaster och andfåddhet.

stackars tjej. då behöver hon kanske höja dosen ett tag till eller?
    Du hann svara innan jag hann skriva Alltså 4 puffar på rad en kvart efter varandra?
  • Allrona

Var förresten hos dietist idag. Lilla hade inte gått upp något och inte växt på längden, suck Skrikandes Så nu, ny kostregistrering och tillbaka till läkaren för ytterligare utredning.

Sitter och funderar på vilka ämnen jag ska be att få göra rast på. Det hon är allergisk mot självklart (mjölk, soja, baljväxter (ärtor?), äpple, ägg), pollen, pälsdjur, kvalster. Kan man testa något av stabiliseringsmedlena som är gjorda av baljväxter? eller räcker det att testa ärta? Något jag missar som vi borde testa?

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 12:55:33 följande:
    är det ovanligt? hon får 1 puff + 10 andetag och sen upprepas det gånger 4, sen väntar vi 15minuter och då hon fortfarnade är anfådd och knastrig får hon likamånga igen. Enligt läkarens ordination.

jag väljer att lyssna på barnakutens råd. får se om vi ska åka in dit senare eller hur vi gör. vi skulle iaf pratas vid vid 14 igen för att se om hon fortfarande behöver dubbeldoser eller om hon klarar sig på 1, vilket hon inte gör.
    Vet inte om det är ovanligt. Jag är bara intresserad för att lära mig mer Skrattande Det låter iof ganska mycket. Normal maxdos airomir är 8 puffar per dag, men det kan enligt min läkare överskridas ganska mycket vid behov (och kontakt med vården). Det är väl säkert det er läkare har bedömt att det behövs, så det är säkert rätt.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 13:50:03 följande:
    okej.. ja vi får se vad de säger här kl 14.

älsklingen87: Usch ja.. 8 puffar är ju bara en dos nästan, om jag klarar av att ge dubbeldos. var 3e tim på 4 puffar blir ju 5 tillfällen eftersom jag inte ger på natten. det är ju massa fler än 8 puffar.
    Du kan hänvisa till fass om du vill fråga läkaren om antalet puffar (känns kanske inte så kul att hänvisa till flFlört). Där står att till barn under 12 år är maxdosen 8 puffar per dygn.Men högre dos kan ges på läkares inrådan.
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19960403000015&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Svar på tråden Allergitråden