• Allrona

Allergitråden

Hur säkra är glutenproverna? Det har ju tagits blodprov för gluten 2 ggr på min dotter och de har inte visat ngt. Men hur säkra är de? Sitter och stressar över att hon inte går upp i vikt Skrikandes Finns ju för sjutton ingen info på nätet alls om att inte gå upp i vikt. Om barnfetma finns massor men inte för lite vikt. Allt jag hittar är olika sjukdomar som även har trötthet som symtom och min dotter är allt annat än trött, hon är väldigt pigg och aktiv!

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 14:40:09 följande:
    Till mig sa de att de inte är helt tillförlitliga men mer tillförlitliga än mjölkproverna.
    De sa att om det inte visar något på blodprovet så kunde de göra ett annat prov (undra om det var att de skulle in i tarmen och ta det provet?) men att de inte gärna gjorde det.
    Ok, tack. Då kanske det är nästa steg då.

Hur gick samtalet med läkaren?
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 15:54:21 följande:
    Nej vi skulle avvakta. de tyckte hon verkade lite bättre även om hon inte är bra.
    Kunde fortsätta ge 4-8 puffar, var 3e tim efter behov så skulle jag ringa imorgon igen om jag var orolig eller hade funderingar. Men hon borde vara bra igen inom de närmsta dagarna, vad nu det betyder. Det borde jag frågat, hur många de dagarna var men man glömmer så lätt bort vad man ska fråga. Sen om hon blir sämre skulle vi givetvis komma in direkt.
    Har du märkt om hon reagerar på den stora mängden airomir? Jag menar om hon blir speedad, hjärtklappning osv? Skönt att det känns som hon börjar bli bättre i alla fall och skönt att du kan ringa om du är orolig. Här hos oss är det i stort sett omöjligt att få prata med en läkare, telefontid med läkare dröjer alltid några dagar annars får man snällt åka dit akut om man vill prata med läkare snabbare Obestämd
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 16:53:02 följande:
    jag har ringt sköterskorna på barnakuten och fått prata med den läkaren som befinner sig där.
    Har inte märkt någon hjärtklappning eller liknande men kan det vara därför hon vägrar sova?
    Hon är liksom så trött men klarar inte komma till ro. Vaknar hela tiden under natten och 2 gånger natten som var vaknade hon och skrek i ca 2 tim åt gången. Tycker det är så märkligt. hon brukar inte bete sig så när hon sover.

3busfrön: ska jag ringa igen och ifrågasätta?
    På mitt papper står det. 1-4puffar + eventuellt 1-4puffar efter ca 15 - 30min.
    Kan upprepas flera gånger per dygn.
    Om en god effekt på andningsbesvären av 8 puffar inom ca 30min eller om effekten kvarstår mindre än 3 timmar bör sjukvården kontaktas. Vilket jag gjort. men de säger avvakta.
    Sömnen kan absolut bero på dosen airomir. Testa ta ett par puffar själv så kan du känna lite hur kroppen beter sig (det är inget farligt att ta så det är bara att testa). Har själv haft astma och vet att jag reagerade med hjärtklappning och oro i kroppen när jag tog mycket medicin.
  • Allrona

K kavat - vet inte om man kan säga att hon är överaktiv, aktivare än andra barn definitivt men överaktiv var hon när hon gick på mjölk Ska höra i celiakitråden.

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 19:58:12 följande:
    Hon var ju sån här sist med, men då hjälpte det att använda bricanyl oral lösning + penicillin i 5 dagar innan hon var pigg och glad igen. Detta är henne 9e dag.

Hon har iaf börjat äta ordentligt nu, är väldigt glad och bara lite knastrig och anfådd på morgonen/fm men på em/kvällen blir hon tjurig och ska bara vara i famnen + att hon låter mycket när hon andas.
    Fast idag är första gången denna omgång som det piper om henne på utandning, innan var det bara knaster.
    Läste på fass att sömnstörningar är en biverkning av airomir, så det var säkert därför hon sov dåligt inatt.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 20:26:42 följande:
    tittade på din film.. sådär har amanda aldrig sett ut.
    Kan hända jag överreagerar? jag är faktiskt osäker på hur det ska se ut.
    ser jag minsta indragning så blir jag helt kall.
    det ÄR svårt att veta vad som är normalt och vad som är astma. Vår dietist frågade idag om det var så att lilla var undermedicinerad. Men hur ska jag veta det? Hon väser ju alltid lite när hon andas men det har ju inte läkarna reagerat på förut så HUR vet man? Och min dotter har ändå haft diagnosen i över 1 år och ändå är jag osäker så det är inte så konstigt att du är osäker på din dotters symtom!
  • Allrona

Mithrandil - nä tyvärr drömmer du inte. 20 gram uppgång på två månader är inte så mycket att hurra för! Dessutom inget på längden, suck. Usch blir så stressad över det, man känner sig ju som en dålig mamma som inte lyckas få henne att gå upp i vikt, fast jag vet att det inte är vårt fel.

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 20:51:49 följande:

åh nej! Ja, jag förstår så väl att det måste vara stressande. Jag blir också stressad och jag har ju precis nyss börjat i det. Måste vara jobbigt att det håller i sig så länge. Man hoppas ju hela tiden att det vänder.
    Men vad tror läkarna det kan bero på? Av vad jag har förstått så får hon ju i sig gott och väl vad hon behöver i näring + massa mer.

Nu gör vi en ny kostregistrering och ser om hon fortfarande får i sig tillräckligt med calorier. Vilket jag är övertygad om att hon får men även dietist och läkare vill vara övertygade Flört Sist visade det sig ju att hon fick i sig 50% mer calorier än vad barn behövde i hennes ålder och jag tycker hon äter mer nu så....
    Ska beställa en telefontid till läkaren nästa vecka så vi får komma och ta rast-prov och höra vad han vill göra nu.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-03 09:55:37 följande:
    Vad blir nästa steg om kostregistreringen visar att hon får i sig vad hon behöver?
    Har dom sagt något om det?
    Nä, dietisten skulle bolla tillbaka till läkaren då hon inte kan göra något mer för oss.
Svar på tråden Allergitråden