Tibell skrev 2010-04-13 17:25:56 följande:
jag ammade bara i 2 månader eftersom hon inte ökade så bra i vikt. sen bytte vi till nan. då kom koliken ( som läkaren så fint kallade det när vi sökte hjälp för hennes eviga magont)dessutom ökade hon sämre med ersä
ttning.från 6 mån-1½ bajsade hon diarré flera gånger varje dag - helt normalt enligt bvcfrån 2 år tills nu har hon allstå varit förstoppad. dock inte alltid utan var ok i magen i höstas. men sedan jul nån gång har varit förstoppad hela tiden. tillslut så illa att hon bara vred sig i smärtor och kräktes! dessutom har hon alltid varit liten i maten. kräsen har vi kallat henneen bra dag ser ut såhärvälling- 1 flaskafrukost. ibland ingen eller 2-3 bett på en mackamiddag- ibland 1 dl pasta+köttfärssås ( enda maten hon äter bra av)mellis - några bett på en macka eller 3-4 skedar krämkvällsmat en flaska vällingmen detta kanske är normalt för en 3-åring? jag har ju inget att jämföra med!Skönt att sonen är bättre!!!!
Om jag hade varit du hade jag nog uteslutit mjölk för stora tjejen en månad eller två för att vara på den säkra sidan. Vår dotter äter inte så våldsamt mycket hon heller, vissa dagar slår hon till och äter stora lass, men hon växer och följer sin kurva även om hon är lite kort. Nu som snart 4 år är hon 96 cm och väger 15 kg.
Frukost: en halv- en macka alternativt en wiener korv.
Lunch: varierar men ungefär hälften av vad hennes bror åt i samma ålder.
Middag: igår åt hon 3 skivor falukorv men inget annat. ibland äter hon tre potatis med smör men inget annat.
Utöver detta slinker det ner ca 6 dl havremjölk och en och annan banan. Jag är ganska liberal med att dela ut kalla köttbullar och liknande mellan målen om hon frågar efter det eftersom vi har upptäckt att hon äter lika lite/mycket till middag även om vi inte gör det. Men det är precis som om att om hon tar lite ibland så slinker det ner av sig självt. Vi har bestämt att inte göra det till en kamp- lättare sagt än gjort. Men hon växer hyfsat och detta funkar så då krånglar vi itne med henne.