• Snutten

Allergitråden

Nu har jag hittat er igen. Har jobbat intensivt ett par dagar så jag har inte riktigt haft tid att sitta vid datorn.

Jag blir mer och mer känslig för pollen för varje år. Så nu kör jag med ögondroppar som hjälper bra. Siri får ju aerius men nu ser ögonen lite irriterade ut, av pollen antar jag. De receptfria alternativen verkar vara från 6 år. Finns det anant som dr kan skriva ut som hon kan ta.

• Snutten

Vi har börjat med ögondroppar till Siri pga pollen. Första gången gick det bra men nu kniper hon ihop med ögat och det är stört omöjligt att få in en endaste liten droppe. Det är inte så att hon slåss och inte vill utan hon drar själv ner den nedre ögonlocken men kniper ändå ihop ögat på nåt sätt. Är det någon som har något bra tips eller är det bara att fortsätta försöka tills det funkar?

• Snutten

Jag har läst alla inläggen i tråden de senaste dagarna men inte skrivit så mycket. Men till er som håller på att utreda och försöka komma fram till vad era barn tål och inte så kan jag bara säga att det är jättejobbigt och ibland vill man inte inse att det faktiskt är så att barnet är allergiskt. Det blir enklare med tiden man vänjer sig och barnet blir större och man kan prata mer med det.

Vi har verkligen problem med pollen här. Siri är SÅ trött och sover ca 3 timmar mer per dygn än annars och eksem har blossat upp över hela kroppen. Jag antar att det bara är att vänta på bättre tider men gud va jobbigt det är. Jag och min man pusslar sönder oss så hon inte behöver vara så mycket på dagis för det orkar hon inte. Det jobbiga är att när vi gör så här så är hon ok vilket får folk att ifrågasätta oss då de inte förstår vad vi pratar om när hon verkar ok. Men de ser henne bara för ett par timmar. suck

• Snutten
    Älsklingen: Hon började reagera lite astmatiskt på pollen som vid förkylning när hon var knappt två år. Förra året då hon var knappt tre år var det lite sämre än året innan och nu är det ännu sämre. Var ska detta sluta?

När vår dotter var ca 1 år hade vi konstaterat basfödoämnes allergierna dvs ägg, mjölk, soja och fisk. Sedan har hon en lång lista med annat hon inte tål och till den läggs det ytterligare saker undan för undan.
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-04-12 21:00:13 följande:
    Snutten: Oj lilla stumpan =( Hur kommer det sig att vissa barn endast får en allergi medans andra får massor ?!Och hur anser ni en reaktion yttrar sig ?!Jag anser att för att kalla det en reaktion pga av allergi bör barnen ha antingen diarré/förstoppning, kräkningar, väldigt ont i magen samt eksem! Men det kanske inte behöver bara så illa. Det kanske räcker med magont och gnällighet ( tänker lite bara på vad man ska vara uppmärksam på när mer och mer mat introduceras )
    Ja varför vissa får allergier och inte andra kan man fråga sig. Vi har en storebror till Siri som är helt frisk, inte en enda allergi!

Det där med reaktioner är nog lika individuellt som allt annat. Men till Siris reaktioner räknar vi: andnöd, astma, eksem, nässelutslag, svullnad i ansiktet, diarre, magknip, trötthet, gnällighet, dålig aptit. Jag tror jag fick med allt men det är inte helt säkert.
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-04-12 21:27:18 följande:
    Såg notis om att det kommit ett lapptest man kan köpa, men det stod inte för vilka allergen. Glömt vad det hette naturligtvis Någon som vet något? *nyfiken*Snutten: sympati! Reagerar S på mer än gräs? För jag har just börjat ge min S aeromir och är rädd att vi börjat lite för sent. Dags för nässpray och ögondroppar? Eller ska man bara ge det om de trots tablett får symtom??
    Jag tror inte det är gräs jag mistänker björk, ek och senare på säsongen gråbo. Jag har inte sett någon direkt koppling när vi har klippt gräset osv utan mer allmänt när vi är ute under våren i april och maj.
  • Snutten

Blå myran: jag är rätt säker på björk för det kommer så tidigt, hon började reagera för ca 2 veckor sedan. Jag tror att ögondroppar och nässpray är snabbverkande och räcker att använda vid behov sas. Siri får ju aerius året runt så jag funderar på om det inte har någon effekt nu då när det är så mycket pollen.

• Snutten
    Tibell skrev 2010-04-13 13:08:06 följande:
    Tjejer! nu behöver jag eran hjälp och synpunker. Stora dottern har ju varit förstoppad mer eller mindre i ett år nu. Innan dess var hon ALLTID lös i magen. Flera blöjer varje dag och det luktade riktigt surt och illa.Hon vaknar en del på nätterna och är orolig men somnar lätt om ( ibland lite svårare att natta om )Hon har alltid vägrat ren mjölk och även en massa andra maträtter som innehåller mycket mjölk ( grädde, potatismos, tårta, tallrikglass, yoggi mm )Vi testade att ta bort välling och ge henne mjölkfri samt dra ner på mjölken i övrig mat. Jag vet inte riktigt om vi fick någon klar förbättring utan hon fortsatte sedan att vara förstoppad ( gav det kanske inte tillräckligt med tid ?! )Sen anser jag ( inte hennes pappa ) att hennes mage är något svullen. på morgonen är den helt normal och ser ut som den ska. Under dagen svullnar den upp och håller sig så resten av dagen.Jag har lagt ut en del bilder i galleriet. Skulle ni vilja ta en titt och säga om ni anser magen är svullen eller inte ?! Hon är väldigt smal i övrigt och väger 13 kg ( blir 3 i sommar )Vad tror ni ?! Ska vi plocka bort ALL mjölk och se om det blir bättre eller kan det vara något annat ?! Eller ser hennes mage ut som alla andras i samma ålder!?
    På bilden ser det ju ut som om att magen är lite mer svullen på kvällen, samtidigt svankar hon lite med ryggen så det är svårt att säga. Om er yngre dotter är mjölkallergiker så finns det väl en viss risk att stora tjejen är det också. Hur länge uteslöt ni mjölk när ni testade?
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-04-13 17:25:56 följande:
    jag ammade bara i 2 månader eftersom hon inte ökade så bra i vikt. sen bytte vi till nan. då kom koliken ( som läkaren så fint kallade det när vi sökte hjälp för hennes eviga magont)dessutom ökade hon sämre med ersättning.från 6 mån-1½ bajsade hon diarré flera gånger varje dag - helt normalt enligt bvcfrån 2 år tills nu har hon allstå varit förstoppad. dock inte alltid utan var ok i magen i höstas. men sedan jul nån gång har varit förstoppad hela tiden. tillslut så illa att hon bara vred sig i smärtor och kräktes! dessutom har hon alltid varit liten i maten. kräsen har vi kallat henneen bra dag ser ut såhärvälling- 1 flaskafrukost. ibland ingen eller 2-3 bett på en mackamiddag- ibland 1 dl pasta+köttfärssås ( enda maten hon äter bra av)mellis - några bett på en macka eller 3-4 skedar krämkvällsmat en flaska vällingmen detta kanske är normalt för en 3-åring? jag har ju inget att jämföra med!Skönt att sonen är bättre!!!!
    Om jag hade varit du hade jag nog uteslutit mjölk för stora tjejen en månad eller två för att vara på den säkra sidan. Vår dotter äter inte så våldsamt mycket hon heller, vissa dagar slår hon till och äter stora lass, men hon växer och följer sin kurva även om hon är lite kort. Nu som snart 4 år är hon 96 cm och väger 15 kg.

Frukost: en halv- en macka alternativt en wiener korv.

Lunch: varierar men ungefär hälften av vad hennes bror åt i samma ålder.

Middag: igår åt hon 3 skivor falukorv men inget annat. ibland äter hon tre potatis med smör men inget annat.

Utöver detta slinker det ner ca 6 dl havremjölk och en och annan banan. Jag är ganska liberal med att dela ut kalla köttbullar och liknande mellan målen om hon frågar efter det eftersom vi har upptäckt att hon äter lika lite/mycket till middag även om vi inte gör det. Men det är precis som om att om hon tar lite ibland så slinker det ner av sig självt. Vi har bestämt att inte göra det till en kamp- lättare sagt än gjort. Men hon växer hyfsat och detta funkar så då krånglar vi itne med henne.
  • Snutten
    maribel skrev 2010-04-13 21:35:10 följande:
    Hur har ni blivit bemötta på dagis, har de skyldighet att ge allergimedicin? vår lillkille börjar dagis 1 juni och är jätteallergisk mot ägg och mjölk samt vete. Tillbringade sön kvällen på barnakuten då han svällde upp i ögonen och fått nässelutslag av att någon "tagit" i honom sedan de ätit cheescake med ägg i och antagligen haft kladd kvar på fingrarna. Han får starka reaktioner av att få dessa ämnen på huden.Bevar inför att tala med personalen och undrar hur de ska kunna undvika att andra barn råkar röra honom med mjölk eller glass på händerna.Någon mer som har barn som reagerar så starkt?Hur gör ni när ni går på kalas m.m
    Min dotter är inte riktigt så känslig som din son men på hennes dagis är det en städare som städar i matrummet ordentligt efter varje måltid som hon är med på. Hon har ett "eget" handfat som hon tvättar sig i efter måltiderna osv. De har även akutmediciner som de ger vid behov.
Svar på tråden Allergitråden