Inlägg från: Lillasnigel07 |Visa alla inlägg
  • Lillasnigel07

Allergitråden

Jasusu skrev 2010-05-02 20:47:56 följande:
    Är det ngn som varit utomlands med era barn? Hur har ni gjort med mat under flygresan och även när ni kommit fram? Ångest..
    Haft med mat på flyget. Tjatat hål i huvudet på servitriserna på restauranger och nämnt ordet allergic många gånger under beställningen. Lyckades med ägg- & mjölkfri kost på cypern utan problem... (hon e inte så allergisk att hon blir skitdålig på en lite gnutta mjölk). Hade med välling o lagade en del mat på rummet... 
  • Lillasnigel07
    Kavat skrev 2010-05-15 18:04:21 följande:
    Skönt att han är så mycket bättre. Angående glukossirap av vete så är vi ju flertalet här i tråden som inte kan använda oss av det. Inte ens jag som "bara" är glutenintolerant och enligt EUs bestämmelser inte ska kunna reagera! Sonen fick ju som sagt en jätte reaktion av ett någon matsked jordgubbssylt med glukossirap av vete. Så lita på dig själv och inte dietisten i just det fallet! Egentligen kanske just det inte spelar någon roll heller. Tror hon inte på dig om det, men tror på veteallergin, så kanske det får får räcka. Du VET ju. Det kommer säkert att bli fler tillfällen till provocering med det framöver dessutom eftersom det finns lite här och var tyvärr. Men det spelar ingen roll i val av produkter från apotek osv, för i "renare" mat finns det inte. Bara i saft, sylt och färdiga varor i affären, godis, glass osv och det får man ju inte på livsmedelshänvisning ändå. Och först nyligen har jag kommit på varför sonen reagerade så på Piggelin som att det var vete. Det är ju guar i också, så jag har trott att det bara var det tidigare. Så ibland kommer verkligheten ikapp. Jag har problem att hitta glass utan t.ex. Än så länge vet jag att sojaglass (vanilj och jordgubbsglass i små förpackningar är de enda utan någon fort av glukossirap.) och isglassen. Så vi köpte glassmaskin förra året!
    Jag har lånat mammas glassmaskin, har du nåt bra recept att ge mig. Dottern längtar spec efter chokladglass. Vi undviker ju vete, mjölk o ägg o jordgubb (o annat, men det har man inte i glass). Du kan gärna skicka i min inkorg...
  • Lillasnigel07
    Söta Nasse skrev 2010-06-17 13:13:05 följande:
    hmm. det kanske inte var yosa vi har testat. har för mig att det var soja i det.

Någon som testat yosa och vet om någon är utan klumpar? de små burkarna vore ju bra, men är väl skitdyra då.

sonen tål soja, men är inte så förtjust i smaken. Testade soja sprutgrädde och han spydde. hihi, så vi kör på havrebaserat, men kan ju som sagt ha soja i bara det inte övertar smaken.
    Yosa vanilj är utan "klumpar" men smakar enligt min smak väldigt kemiskt! Dottern älskar den. Sen är passion/persika iof lite fruktbitar i, men i min smak den godaste. Blåbär/banan e lite blåbärsbitar i men oxå god. Har inte testat någon av de med jordgubb i eftersom dottern inte tål det.
  • Lillasnigel07
    Snutten skrev 2010-06-29 19:49:30 följande:
    Vi har Vichys solspray faktor 50 som är kanon. Jag vet flera allergiker som använder den.
    Den har vi med. Vår dotter reagerade på Bamse & ACO när hon var liten (även Locobase). Inga problem med Vichy. 
  • Lillasnigel07
    crazy hannah skrev 2010-06-29 22:03:27 följande:
    Nån som vet om det är gluten i neocate?

Funderar nämligen på en sak. Min skall göra patchtest då han har kraftig reflux oxh kan inte äta (känns som jag säkert skrivit det 7000 ggr men ändåGlad). han äter endast neocate och nu när vi fört bajsdagbok i en månads tid har jag nu insett att han har kronsik förstoppning och ej normal tarmfunktion (har helt missat detta och känner mig urusel)

han skall som sagt göra aptchtest och jag har nu börjat fundera på en sak. Det måste ju finnas  gluten i neocate om det nu är det han inte tål? Annars kan ahn väll inte vara allergisk mot det om han inte får i sig det liksom?

Nån som vet om något utav detta är gluten?

Ingredienser
    Neocate LCP.

Glukossirap, vegetabiliskt fett (kokosnöt-, solros-
    och rapsolja), L-arginin-L-aspartat, dibasisk kalciumfosfat,
    L-leucin, L-lysinacetat, L-glutamin, L-prolin, L-valin, emulgeringsmedel
    (E472c), trikaliumcitrat, L-isoleucin, glycin, L-treonin,
    L-tyrosin, L-fenylalanin, L-serin, L-histidin, L-alanin, L-cystin,
    L-tryptofan, natriumklorid, L-metionin, magnesiumaspartat,
    encellig vegetabilisk olja rik på arakidonsyra, kolinbitartrat,
    magnesiumklorid, trikalciumcitrat, kaliumklorid, M-inositol, encellig
    vegetabilisk olja rik på dokosahexaensyra, L-askorbinsyra,
    taurin, järnsulfat, zinksultat, L-karnitin, nikotinamid, DLa-
    tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, antioxidanter (E304,
    E307, E306), mangansulfat, kopparsulfat, vitamin-A-acetat,
    pyridoxinväteklorid, tiaminväteklorid, riboflavin, kaliumjodid,
    folsyra, kromklorid, natriummolybdat, vitamin K1, D-biotin,
    natriumselenit, vitamin D3, cyanokobalamin.

Nån som blir nått klokare på detta än jag? Kan man ens vara allergisk mot den här modermjölksersätnningen?

Tacksam för svar eller iaf försök till svar FlörtKram
    Lätt att bli hård i magen på ersättning! Ingen gluten i...
  • Lillasnigel07
    crazy hannah skrev 2010-06-29 22:15:51 följande:
    Okej tack, men fattar då inte varför gluten tester skall göras. Är det gluten i rismjöl?
    Ingen aning... Men vad jag kan se så finns det inte gluten i innehållsförteckningen, rätta mig gärna, någon, om jag skulle råka ha fel!
  • Lillasnigel07
    Miralicia skrev 2010-08-04 19:49:27 följande:
    Det gjorde jag med när jag började leta runt utöver de mer uppenbara ... typ man hittade en produkt (spanade lite på allergimats sortiment på deras mer "udda" mjölkfria produkter) och när man sen gick googlade på tillverkarens hemsida hittade man ett helt lass av produkter till. Men sen är det ju en annan fråga om alla "uddaprodukterna" finns att få tag på här i Sverige, men nån av dem vet jag att i varje fall BioFood var svensk grossist för (EcoMil tror jag det var), men sen vilka av EcoMils produkter som BioFood i sin tur har valt att ta in är ju en helt annan fråga. Obestämd

Kom på själv medan jag skrev det här att jag glömt att kolla favoritbutikens utbud för inspiration till olika ersättningsprodukter att ta med på listan  - Goodstore, varför vet jag inte.
    Men när jag gjorde en snabbkik där kom jag på att jag hade glömt att skriva med SoyaToos sojamjölk och kaffegrädde bla även om jag var inne på SoyaToos hemsida och läste på dem. Såg att Goodstore föresten hade EcoMils mandelgrädde.

Och även sojaostarna (sheese mfl) i olika smaker kom jag på att jag glömt att nämna.
    Bra lista! Du skulle kunna lägga till I Love Eco´s matlagningsbas (tror den heter så - ICAs ekologiska havre-gräddealternativ) Den funkar bra att göra kalla såser på om man gör den en stund innan o sen ställer den kallt i kylen ett par timmar. konstigt nog blir den tjockare då! Men den e lite söt, så den behöver smaksättas ganska skarpt. (senap i e ett bra alternativ samt soltorkade tomter, lök, basilika o persilja). 
  • Lillasnigel07
    Miralicia skrev 2010-08-04 20:13:01 följande:
    Den finns redan med - under matlagningsgrädde Flört
    Men jag kan skriva med lite mer om den.
    Då missade jag att läsa det! Sorry!
Svar på tråden Allergitråden