• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-05-07 20:53:27 följande:
    Goodstore har betydligt större sortiment på annat godis än choklad, och betydligt större chokladsortiment också om man ser till irl-butiken, massor av olika sorter med olika smaksättnngar och inte bara plamilchoklad som allergimat har, men tyvärr inte lika fullvärdiga innehållsförteckningarna och helt uppdaterade med allt som finns i irl-butiken i webshoppen är mina erfarenheter från de besöken jag gjort i butiken. Mer i butiken än på nätet. Men de hjälper säkert till med innehållsförteckningar mm på förfrågan om man vill handla över nätet. Allergimat tar dessutom rätt hurlös fraktkostnad (om de inte ändrat på allra senaste tiden) Så jag säger Goodstore!
    Frakten från allergimat är från 75:- och uppåt, och enligt postens vikt och måttangivelser typ som jag förstått det.

Goodstore tar 79:- i frakt för alla paket under 9 kg.
  • Ellisizza

Någon har som åkt utomlands med sitt allergiska barn?

Vi ska åka snart och kommer att ta med ersättning och barnmatsbrukar. Så det som behövs är ju bara vatten iprincip. Flaskvatten utan kolsyra blir väl det man får använda. Men behöver man koka det innan man ger till barnet (8 månader) eller kan man ge det direkt?

• honeybunches

Hej! Har inte skrivit här på ett tag,men kikar nog in och läser ofta ändå. :)

Vi var till sjukhuset på veteprovokation igår; lillen är nu 14,5 månad. Vi var där 4,5 timme och han åt under den tiden (med 1 h mellanrum) totalt 6 gram vetebröd. Han fick lite rödare kinder och en liten röd prick i pannan men det var allt. De ville att vi skulle fortsätta provocera hemma. Han var lite gnälligare än vanligt igårkväll, men svårt att veta om det berodde på reaktion eller en lång jobbig dag på sjukhuset (rubbade sömnrutiner osv). Rödheten och pricken var borta då kvällen kom.
    Han sov superbra på natten.
    Vi skulle provocera med 1 dl vanliga makaroner till lunch, och det gjorde jag. Inga problem,han åt och tyckte det var gott. Sedan några små bitar vetebröd till mellis. Ingen reaktion.

MEN, nu ikväll har han vaknat och panikskrikit flera ggr redan, det låter som han har ont. Sen börja jag fundera lite...för igår på e.m. efter att vi kommit hem från sjukhuset nös han flera ggr under kvällen. Det har fortsatt idag, ännu oftare, och snoret har runnit hela dagen. Jag tänkte ju att det kanske är nån förkylning på G, men tyckte det var konstigt då det kom så här hastigt och intensivt på nu mitt i allt. Nu läste jag nyss på nätet att snuva och nysningar kan vara symtom på veteallergi... Men gäller det bara om man typ andas in mjöl, eller också när man äter veteprodukter? Reagarer något av era barn med snuva/nysningar när de ätit vete? Funderade också på pollenallergi,men han nyser bara inomhus av någon konstig anledning. {#lang_emotions_tongue_out} Om någon har tid och kan ge mig lite hjälp eller nya tankar och ideer vore jag jättetacksam!{#lang_emotions_flower}

• FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-05-07 20:53:27 följande:
    Goodstore har betydligt större sortiment på annat godis än choklad, och betydligt större chokladsortiment också om man ser till irl-butiken, massor av olika sorter med olika smaksättnngar och inte bara plamilchoklad som allergimat har, men tyvärr inte lika fullvärdiga innehållsförteckningarna och helt uppdaterade med allt som finns i irl-butiken i webshoppen är mina erfarenheter från de besöken jag gjort i butiken. Mer i butiken än på nätet. Men de hjälper säkert till med innehållsförteckningar mm på förfrågan om man vill handla över nätet. Allergimat tar dessutom rätt hurlös fraktkostnad (om de inte ändrat på allra senaste tiden) Så jag säger Goodstore!
    Tack och tack! Då ska jag köpa choklad som födelsedagspresent till mig själv!

Jag ammar ju lillen (8 mån) och tänker fortsätta med det. Men inför nästa veckas besök hos dietist funderar jag på om det kan vara bra att ha en mjölkersättning som han är van vid... om det blir så att han kommer att äta begränsad kost? Vilken sort ska vi i så fall prova? Utan allt.

Hur är reglerna nu igen för att få mat på anvisning? Lillens pricktest visade inget, och RAST endast jordnötter. Jag tror att det är mjölk och vete, kanske mer. Enl läkarens ordination utesluter vi dessutm soja, ägg, mandel, nötter, skaldjur, fisk, kyckling, rött/orange.
  • EL I
    Helle76 skrev 2010-05-07 21:19:37 följande:
    EL I: Vissa märken tillsätter mjölkprotein i kokosmjölken.
    shit gör dem???? Det har jag inte ens läst på *skäms* trodde faktiskt det var endast kokosmjölk i det är icas sort jag alltid köper, någon som vet???

Han var lite "otrygg" innan han somnade i kväll också. Ringde mannen nu (jag jobbar i natt) och då hade sonen precis vaknat till men enl mannen så verkade han mest orolig. Kanske inne i nån fas också?! svårt i denna ålder då det händer så mycket också.
    Magen var dock mkt mindre i dag än den var igår så vi håller tummarna!!!
  • Mela78
    EL I skrev 2010-05-07 23:21:15 följande:
    shit gör dem???? Det har jag inte ens läst på *skäms* trodde faktiskt det var endast kokosmjölk i det är icas sort jag alltid köper, någon som vet??? Han var lite "otrygg" innan han somnade i kväll också. Ringde mannen nu (jag jobbar i natt) och då hade sonen precis vaknat till men enl mannen så verkade han mest orolig. Kanske inne i nån fas också?! svårt i denna ålder då det händer så mycket också. Magen var dock mkt mindre i dag än den var igår så vi håller tummarna!!!
    Jag fick en rejäl tankeställare angående att läsa innehållsförteckningar när jag upptäckte att Maizenaredningarna innehåller mjölk. Och sen när jag kopplade ihop dotterns utslag efter att hon duschat med min duschkräm, den innehöll också mjölk. Tyckte innan att det var konstigt att hon bara fick utslag när hon duschade med mig men inte när hon badade ensam. Har sedan upptäckt att tillverkarna stoppar både mjölk och soja i de mest oväntade livsmedel/varor. Nu läser jag på ALLT, flera gånger. I affären innan jag handlar, när jag plockar in varorna i skåpen och sedan när jag serverar maten. Snacka om att jag blivit nojig!
  • EL I
    Mela78 skrev 2010-05-07 23:39:20 följande:
    Jag fick en rejäl tankeställare angående att läsa innehållsförteckningar när jag upptäckte att Maizenaredningarna innehåller mjölk. Och sen när jag kopplade ihop dotterns utslag efter att hon duschat med min duschkräm, den innehöll också mjölk. Tyckte innan att det var konstigt att hon bara fick utslag när hon duschade med mig men inte när hon badade ensam. Har sedan upptäckt att tillverkarna stoppar både mjölk och soja i de mest oväntade livsmedel/varor. Nu läser jag på ALLT, flera gånger. I affären innan jag handlar, när jag plockar in varorna i skåpen och sedan när jag serverar maten. Snacka om att jag blivit nojig!
    jag brukar verkligen läsa på allt jag köper, speciellt nu eftersom vi håller på att lura på hur känslig han verkligen är för vete, men kokosmjölk har jag faktiskt inte haft en tanke på!!! Blir intressant att läsa när jag kommer hem i morgon bitti
    Helt sjukt vad de stoppar in onödiga saker i saker.
  • Helle76
    EL I skrev 2010-05-07 23:21:15 följande:
    shit gör dem???? Det har jag inte ens läst på *skäms* trodde faktiskt det var endast kokosmjölk i det är icas sort jag alltid köper, någon som vet??? Han var lite "otrygg" innan han somnade i kväll också. Ringde mannen nu (jag jobbar i natt) och då hade sonen precis vaknat till men enl mannen så verkade han mest orolig. Kanske inne i nån fas också?! svårt i denna ålder då det händer så mycket också. Magen var dock mkt mindre i dag än den var igår så vi håller tummarna!!!
    Jag trodde inte heller det var sant först men det verkar finnas mjölk och soja i många produkter som man inte tänker på. Tex har jag jämnt trott att isglass just är gjort på vatten men där hade jag ju fel, finns mjölk och sojasläktingar i många.
  • Mela78
    Helle76 skrev 2010-05-08 06:24:38 följande:
    Ja, i allt ska det stoppas dessa allergener. Har för mig att tom tandkräm kan innehålla ägg eller om det var mjölk.
Svar på tråden Allergitråden