• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma
    Ellisizza skrev 2010-04-27 17:15:32 följande:
    Vet inte om du syftade på mitt inlägg ovan angående tips på hur vi ska introducera mat. Vi har ju gjort som du skriver och gett bara Neocate länge nu och sonen mår jättebra. Fin i huden och bra i magen. Men någon gång måste man ju börja med mat.. Kallar inte det att provocera då vi inte testar något av det vi tror att han är känslig mot.Du verkar kunna mycket om det här så om du har några tips på vad man ska börja ge och hur mycket så får du gärna dela med dig
    Nej det var inte ditt inlägg utan bara att jag känner (kanske missuppfattat) många som testar vilt och vill testa olika saker varje vecka känns det som.

Börja som alla med palsternacka, potatis, majs osv men om barnet har en negativ matupplevelse i bakgrunden så respektera det och kanske börja med frukt istället.

Sen beror det på varför ni går på Neo om det är hypermjölk eller multi, kanske majskrokar är en annorlunda ingång än puréer om barnet inte vill.

Vi är många här som har kommit en bit på vägen, min dotter är tex nu 3½år och självklart många av oss vill stötta men vissa måste även kanske lyssna och tänka själv. Jag tycker du gör helt rätt som låter sonen må bra innan du börjar om och testa nu i lugn och ro... potatis som många säker är så idiotsäkert är inte alls så 100 som många vill tro, min dotter tålde det tex inte. Morot är hon även allergis mot vilket många har som start. Jag hade palsternacka och sötpotatis som första steg men gick sen över till frukt och då mest banan.

Vad har du själv för plan? Jag har nu som sagt inte koll på er bakgrund så om du vill ha mer riktade tips till er så messa gärna privat
  • Cs mamma

ELI Men då har du två faktorer + själva barnet som inverkar... Råg, havre + barn. Som du själv säger... backa ett steg! Vänta så du är på noll igen och sen en sak i taget

• EL I
    Angel Gbg skrev 2010-04-27 17:28:59 följande:
    ELI Men då har du två faktorer + själva barnet som inverkar... Råg, havre + barn. Som du själv säger... backa ett steg! Vänta så du är på noll igen och sen en sak i taget
    ja precis. jag kör på med solhavre (försiktigt  - max 1 dl per dag) eftersom han inte  visat någon tendens till att få ont eller nåt, utan det kom ju när jag introducerade råg - och sedan får han i övrigt fritt från vete, råg och korn.

Jag vet att man ibland låter helt korkad men det är i mitt fall mkt pga att jag blivit så misstrodd av "alla" så det känns som om jag bara "får för mig" fast jag innerst inne VET vad jag vet. Jag tror många känner igen sig i det också. Jag vet att man ska "tänka själv" men när jag gjort det så har bara "läkarkonsten" skrattat åt mig och då blir jag osäker. Men jag ska köra på min känsla från och med nu så får de säga vad de vill om mig. Allt jag vill (som du skrev) är ju att han ska få må bra, vara den där goa killen som han är.
    Tycker inte det är nåt problem att ge mjölk, soja och vetefritt (inte heller fritt från andra sädesslag utom möjligtvis havre eftersom det är bra utbytespreparat om man inte tål soja)

Så jag ska gå på min känsla. Ska ju inte provocera med mjölk förrän om ca 1 år och får väl vänta med vete kanske 1½ år innan jag provocerar, får se vad dietisten säger nästa vecka.
  • Cs mamma

ELI Där slår du huvudet på spiken ett par ggr om... JA man blir misstrodd, massor massor massor med gånger och det kommer bli ett flertal gånger till för dom flesta av oss är jag rädd. Både i kontakter med vårat sociala liv och inom sjukvården.

Du vet inom dig nog vad som är rätt men ändå...

Stålsätt dig, sätt dig i ditt barns kläder och för dess talan. Jag säger inte att man inte ska testa och man ska ta bort allt men om man testat och fixat och donat och allt bara faller som ett korthus så måste man stålsätta sig och säga NEJ!!! Jag gör inte detta, jag ger inte detta... h*n förtjänar inte att må så dåligt, vi som familj måste få återhämta oss ja allt.

Dietister och andra är rådgivande och ska hjälpa och stötta men om man hamnat långt nere i allergiträsket så kan dom ibland även stjälpa för vissa är extremt teoretiska.

• 2små2stora

Kan man verkligen vara allergisk mot neocate advance. J har fått problem med astma och bajsar 4 gånger/dag innan vi började med advance behövde hon movicol för att kunna bajsa.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • EL I
    Angel Gbg skrev 2010-04-27 17:50:30 följande:
    ELI Där slår du huvudet på spiken ett par ggr om... JA man blir misstrodd, massor massor massor med gånger och det kommer bli ett flertal gånger till för dom flesta av oss är jag rädd. Både i kontakter med vårat sociala liv och inom sjukvården. Du vet inom dig nog vad som är rätt men ändå... Stålsätt dig, sätt dig i ditt barns kläder och för dess talan. Jag säger inte att man inte ska testa och man ska ta bort allt men om man testat och fixat och donat och allt bara faller som ett korthus så måste man stålsätta sig och säga NEJ!!! Jag gör inte detta, jag ger inte detta... h*n förtjänar inte att må så dåligt, vi som familj måste få återhämta oss ja allt. Dietister och andra är rådgivande och ska hjälpa och stötta men om man hamnat långt nere i allergiträsket så kan dom ibland även stjälpa för vissa är extremt teoretiska.
    Så sant så sant. Har varit lite mesig innan men jag vet nu att jag kommer säga nej om dietisten föreslår nåt som jag inte kan acceptera å sonens vägnar. Jag har fått mkt kunskap tack vare er och andra sidor på nätet så nu vet jag så pass mycket tycker jag så att kan stå för det jag tror på.
  • susieQ

Hej!

Är det någon härinne som vet vad glukossirapen i neocate är baserad på?
    Får maila nutricia annars, men jag tycker att det har en tendens till att ta lång tid att få svar...

• Cs mamma
    susieQ skrev 2010-04-27 19:57:40 följande:
    Hej!Är det någon härinne som vet vad glukossirapen i neocate är baserad på?Får maila nutricia annars, men jag tycker att det har en tendens till att ta lång tid att få svar...
    Jag har en liten tanke bak i huvudet att jag redan frågat och att det är majs... maila du, dom var supersnabba i kontakten när jag hade mycket frågor för oj.. hmm 3år sedan
  • Amulett
    Ellisizza skrev 2010-04-27 15:52:20 följande:
    Har fått så bra tips av er här inne så jag måste fråga lite mer Min son som snart är 8 månader äter nästan enbart Neocate pga allergier. Vi vet inte riktigt vad han inte tål då testerna inte visat något men misstänker vete, mjölk och ägg.Vi har nu sedan ett tag tillbaka börjat ge honom mat. Introducerar en sak i taget för att se vad han tål. Palsternacka gick bra. Provade sötpotatis men han vägrade äta det. Han vill överhuvudtaget inte äta hemlagad mat för den blir ju inte lika slät som burkmaten så nu provar vi burkmat ett tag. Majs- och potatispuré gick bra. Provade broccoli och potatispuré (innehåller potatis, broccoli, kokt ris och rapsolja). Det gick bra till en början men när vi gav mer så började han småbajsa flera gånger per dag och bajset blev lite slemmigt också. Han fick inte några eksem. Vad kan detta bero på? Kan det ha blivit för kraftigt för magen? Han fick ca 3 iskuber med mat så kanske 1/2 dl på 4:e dagen han provade det. För han lär väl inte vara allergisk mot något i den maten då han inte fick några utslag? Utslag brukar han alltid få när han fått något han inte tål.Hur ska jag göra nu? Ger mat en gång per dag (förutom ersättning då så klart). Då jag ger en ny sak får han ca 1 tesked första dagen, lite mer andra dagen osv tills det blir ca 1/2 dl efter 4-5 dagar. Går jag för fort fram? Idag tex gav jag 1 tsk morotspuré (som han aldrig fått tidigare) och sedan ca 1/3 liten burk majs- och potatispuré. Så hans lunch är väl ca 1/2 dl mat + ersättning efter. När sempergröten kommer tillbaka tänkte jag försöka introducera lite gröt morgon och kväll. Tar gärna emot tips för vad/hur mycket jag ska ge för att inte hans mage ska pajja ihop helt. Han mår så bra på Neocate men han kan ju inte äta bara det..
    Ser att du fått en del svar. Men tips angående att få den hemlagade maten slät ...
    Tryck den genom en sil. Dottern på 9 månader äter burkmat på 5-6 månader men får kväljningar av "allt" annat. Hemlagat kan gå bra någon tugga, sedan kväljs hon. Började fundera på om det var de bitar som fanns kvar som störde henne, så jag tryckte maten genom en sil med hjälp av en sked. Och vips så åt hon! 8-månaders maten som hon totalt ratat förut käkar hon glatt!!!
    Så nu struntar jag i tuggträningen och försöker få henne att gilla att äta slät mat istället och om ett tag ska jag minska andelen "silad" mat och låta det komma med lite bitar.
  • Miralicia
    susieQ skrev 2010-04-27 19:57:40 följande:
    Hej! Är det någon härinne som vet vad glukossirapen i neocate är baserad på? Får maila nutricia annars, men jag tycker att det har en tendens till att ta lång tid att få svar...
    Angel Gbg skrev 2010-04-27 20:10:01 följande:
    Jag har en liten tanke bak i huvudet att jag redan frågat och att det är majs... maila du, dom var supersnabba i kontakten när jag hade mycket frågor för oj.. hmm 3år sedan
    Innan de ändrade lite på den och justerade namnet lite så var det hydrolyserad majsstärkelse, och jag har svårt att tänka mig att de har ändrat på det.

Supersnabba? Jag fick vänta i ett par veckor innan jag fick svar på mail för sådär 1-1½ år sedan.
Svar på tråden Allergitråden