• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma
    Snutten skrev 2010-04-23 19:46:10 följande:
    ELI: vilken jätteskillnad på hans mage! Härligt att han mår bättre.Vå natt har varit hemsk. En riktigt astmahost natt. Idag har jag gett upp och gett Siri betapred. Nu kommer hon väl upp i dos och det räcker med kortison puffarna sedan. Det är när hon inte får sina mediciner som jag förstår att hon faktiskt är riktigt sjuk. annars brukar jag ofta tvivla på mig själv efter en period då hon är bättre. Man vill ju gärna tro att hon är frisk .
    Glöm inte att säga till om du behöver ... "hjälp"
  • Cs mamma
    EL I skrev 2010-04-23 19:10:54 följande:
    aha har glömt dig lägger till dig så kan du se inom nån minut
    Jösses... Ge INTE ungen vete och om dietisten har något att klaga på så hänvisa henne till mig
  • EL I
    Angel Gbg skrev 2010-04-23 19:50:03 följande:
    Jösses... Ge INTE ungen vete och om dietisten har något att klaga på så hänvisa henne till mig
    ja visst känns det INTE bra när de inte tror på en när man själv ser detta resultat???
  • EL I
    Snutten skrev 2010-04-23 19:46:10 följande:
    ELI: vilken jätteskillnad på hans mage! Härligt att han mår bättre. Vå natt har varit hemsk. En riktigt astmahost natt. Idag har jag gett upp och gett Siri betapred. Nu kommer hon väl upp i dos och det räcker med kortison puffarna sedan. Det är när hon inte får sina mediciner som jag förstår att hon faktiskt är riktigt sjuk. annars brukar jag ofta tvivla på mig själv efter en period då hon är bättre. Man vill ju gärna tro att hon är frisk .
    usch stackars liten!! OCH er!! Hoppas hon blir bättre snart!!!!! Hemskt när det sätter sig på andningen det känns så olustigt!
  • Snutten
    Angel Gbg skrev 2010-04-23 19:48:22 följande:
    Glöm inte att säga till om du behöver ... "hjälp"
    Tack för erbjudandet. Jag fattar bara inte hur jag kan tycka att Siri är "frisk". Jag är iallafall glad att de mediciner vi ger henne funkar så bra som de gör när hon får dem. Jag trodde faktiskt inte att hon skulle bli så skruttig på så kort tid som hon blev utan mediciner. Jag är nog väääldigt naiv
  • Tibell
    EL I :  Oj vilken skillnad =) skönt att han mår sååå mycket bättre!! Och att ni nu kan känna er säkra med veteallergin och stå på er om läkare eller dietist vill att ni ska provocera!!

Usch så ledsen hon varit idag =( Fisit som en hel karl har hon gjort. Kan inte komma på annat än att det ska ha varit päronet.
    Hennes bajs såg helt normalt ut, precis som det alltid har gjort.
    Så det känns inte som förstoppning men visst kan det ha vara det ändå. får se hur bajset ser ut i morgon. Magen och fisarna lugnade sig tillslut och hon kunde somna gott och tryggt i famnen!
    Känns som om vi aldrig kommer kunna börja med mat till denna höna =(

Tack för svaren angående ersättning och hur länge man kan äta det. Hon äter ju Althera! Vi kommer inte stressa med mat utan lägger det på hyllan minst en månad. Vi tänkte vi skulle provocera med vete igen om drygt 1½ månad..det vore okej va ?! Fixar hon det ska hon få pröva lite välling från Enago! Men tills dess ska hon få testa lite majsvälling..håll tummarna att det funkar!
    Men som sagt..allt detta får vänta för fler sånna här dagar vill jag INTE vara med om mer. Ett tag när hon skrek som allra mest ( man hörde att hon hade riktigt riktigt ont ) så var jag nära att åka in med henne =(
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-04-23 21:46:50 följande:
    EL I :  Oj vilken skillnad =) skönt att han mår sååå mycket bättre!! Och att ni nu kan känna er säkra med veteallergin och stå på er om läkare eller dietist vill att ni ska provocera!!Usch så ledsen hon varit idag =( Fisit som en hel karl har hon gjort. Kan inte komma på annat än att det ska ha varit päronet.Hennes bajs såg helt normalt ut, precis som det alltid har gjort.Så det känns inte som förstoppning men visst kan det ha vara det ändå. får se hur bajset ser ut i morgon. Magen och fisarna lugnade sig tillslut och hon kunde somna gott och tryggt i famnen!Känns som om vi aldrig kommer kunna börja med mat till denna höna =(Tack för svaren angående ersättning och hur länge man kan äta det. Hon äter ju Althera! Vi kommer inte stressa med mat utan lägger det på hyllan minst en månad. Vi tänkte vi skulle provocera med vete igen om drygt 1½ månad..det vore okej va ?! Fixar hon det ska hon få pröva lite välling från Enago! Men tills dess ska hon få testa lite majsvälling..håll tummarna att det funkar!Men som sagt..allt detta får vänta för fler sånna här dagar vill jag INTE vara med om mer. Ett tag när hon skrek som allra mest ( man hörde att hon hade riktigt riktigt ont ) så var jag nära att åka in med henne =(
    Häromdagen skrev du att ni bara skulle ge ersättning ett tag för att allt skulle få lugna ner sig. Idag skriver du att ni har testat en massa olka smakisar den senaste tiden. Testa inget mer nu. Ge henne bara ersättning och håll fast vid det ett tag.
  • trållmor

Vi har ju inte velat knäppa bilder på Neelah och hennes utslag, men efter veckan som varit så kände vi att vi måste dokumentera hennes besvär bättre. Här är den första helkroppsbilden vi tagit på henne Det känns skönt att läkaren fick se det här, även om hon var mycket finare när vi träffade henne.

Läkaren påstod att hon var för liten för Tavegyl, har ni någon erfarenhet av det?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell
    Snutten skrev 2010-04-23 23:25:09 följande:
    Häromdagen skrev du att ni bara skulle ge ersättning ett tag för att allt skulle få lugna ner sig. Idag skriver du att ni har testat en massa olka smakisar den senaste tiden. Testa inget mer nu. Ge henne bara ersättning och håll fast vid det ett tag.
    Fast smakisarna testade vi för drygt 2-3 veckor sedan
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-04-24 00:52:53 följande:
    Vi har ju inte velat knäppa bilder på Neelah och hennes utslag, men efter veckan som varit så kände vi att vi måste dokumentera hennes besvär bättre. Här är den första helkroppsbilden vi tagit på henne Det känns skönt att läkaren fick se det här, även om hon var mycket finare när vi träffade henne. Läkaren påstod att hon var för liten för Tavegyl, har ni någon erfarenhet av det?
    Usch vad hon ser ut. {#lang_emotions_frown}

Att hon är för liten för att få Tavegyl - Skitsnack ... i princip.

Visst, går man enbart till 100% efter Fass så kan Tavegyl användas från 1 år, liksom Aerius. Visst att Fass är utgångspunkten för läkemedelsinfo och det är läkemedelsbolagen som tilverkar som står ger ut fass - det är den info som tillverkarna ger (= lite hårddraget så aningens partisk info för att skydda sin egen rygg för säkerhets skull, dvs ofta ganska restriktivt i synnerhet när det handlar om graviditet, amning och barn eftersom dessa grupper är underrepresenterade när det handlar om kliniska prövningar i samband med att läkemedlet blir godkänt.) Sen när läkemedlat använts i klinisk praktik och fler studier görs så får en del läkemedel utökade indikationer sett till klinisk användning, men att det är segt att läkemedelsbolagen att ändra i fasstexten eftersom det inte är de själva som gjort studierna - lite kortfattat.
    Tavegyl är använt länge och väl beprövat och konstaterat att utifrån användning i praktiken att det inte är några större problem även för barn under 1 år att använda Tavegyl, så därför väljer man oftast att skriva ut Tavegyl framför tex Aerius (som är betydligt nyare) när det handlar om barn under året. Vet flera som fått Tavegyl utskrivet till bebisar i 3-4-månadersåldern.
    MEN det att tänka på i samband med Tavegyl till så små är att vara lite restriktiv ändå med användningen, eftersom det är lite sederande = att man blir lite trött av det, så att de inte sover för mycket och kommer efter i andra delar av utvecklingen.
Svar på tråden Allergitråden