• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-23 10:41:29 följande:
    hmm..såg att jag skrev lite konstigt. Hon har alltså inte fått alla dessa smaker nu i två dagar utan de mer rena smakerna testade vi för nån vecka sedan. Det är alltså bara biffstroganoff hon fått smutta lite på! Det är ju inte mängder hon fått i sig eftersom hon bara spottar ut det.
    nä jag förstår att det inte är några mängder men jag hade inte testat kött ändå. då hade jag hellre kryddat annan mat som palsternacka o potatis lite mer. man kan ju använda de flesta kryddor som det inte är massa salt i till så små barn.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-23 10:40:32 följande:
    ja om jag ska vara ärlig så vet jag inte om det är jättesmart att börja med kött Alltså kött o fisk ska man ju börja med först när de testat "allt" annat eftersom det är mer hårdsmält för magen...hade INTE börjat med det med tanke på er dotters känslighet!
    Oj det visste jag inte. Vi tänkte att hon kanske skulle acceptera den bättre eftersom den smakar mer. Men som sagt är det inga mängder hon fått i sig..sammanlagt 1-2 bebisteskedar! Så det känns inte som att det borde vara det som gjort henne grinig. Vi har märkt att hon sover mer så hon är säkert i ett utvecklingssprång..läste att man kunde äta sämre, sova mer samt vara gnälligare. Allt stämmer in =) Och det händer mycket i utvecklingen nu..snaaart tar hon sig frammåt den lilla tokan!

Är så svårt det här med mat tycker jag. Med stora dottern var det aldrig några problem med känslig mage och hon älskade smakisarna..dock inte gröten. Men men..man lär väl sig efter tiden!

med vad ska vi testa med då ?! Hon verkligen avskyr de rena smakerna. Alltså potatis, palsternacka mm. Har testat att "dölja" dem i fruktpuré men det går hon inte på.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-23 10:45:01 följande:
    Oj det visste jag inte. Vi tänkte att hon kanske skulle acceptera den bättre eftersom den smakar mer. Men som sagt är det inga mängder hon fått i sig..sammanlagt 1-2 bebisteskedar! Så det känns inte som att det borde vara det som gjort henne grinig. Vi har märkt att hon sover mer så hon är säkert i ett utvecklingssprång..läste att man kunde äta sämre, sova mer samt vara gnälligare. Allt stämmer in =) Och det händer mycket i utvecklingen nu..snaaart tar hon sig frammåt den lilla tokan! Är så svårt det här med mat tycker jag. Med stora dottern var det aldrig några problem med känslig mage och hon älskade smakisarna..dock inte gröten. Men men..man lär väl sig efter tiden! med vad ska vi testa med då ?! Hon verkligen avskyr de rena smakerna. Alltså potatis, palsternacka mm. Har testat att "dölja" dem i fruktpuré men det går hon inte på.
    morot? broccoli? det är lite sötare

ibland så kan det ta ett bra tag innan de accepterar smakerna så testa på. hur många gånger har ni testat varje smak? har ni testat igen?
  • Tibell

Morot testade vi också..ingen hit där heller!

Vi försökte väl 3-4 dagar i sträck utan minsta intresse för damen. Hon klöktes och klöktes tills hon tillslut kräktes =( Hon gillar verkligen INTE mat!!
    Men nu lägger vi nog ner detta projektet tills vidare. Hon är kanske inte riktigt redo. Gröten åt hon ju med god aptit så när den kommer tillbaka kör vi på med den! Ska ringa Ica idag och höra om de vet något mer!

Måste bara tillägga att det är såååå mysigt med en mjuk och babylen hud =) Hon har varit eksemfri nu i flera dagar i sträck..Tjohej!!
    Endast några små "rester" i form av prickar på låren sen vi provocerade med vete för exakt en vecka sedan. men de är hudfärgade så man ser dem inte så väl! Märkerna efter patchtestet ( prickarna ser exakt likdana ut fresten ) satt ju i över 10 dagar så det tar väl sin lilla tid!!

• Cs mamma

Älsklingen: Min dotter började jag efter ratande av allt med fruktsmakisar! Folk sa att oj oj hon kommer aaaaaaldrig lära sig äta mat osv osv men för oss var det rätt, hon lärde sig att det kunde bara gott och inte ont i magen. Tänk på att banan är olika /stoppande som omogen och lösande som övermogen/

Gällande göra välling. Jag kokade välling kanske en max 2 flaskor/dag för annars blev hon så mätt att hon inte åt tillräcklig mängd i ml och därigenom fick för lite näring. Utan hon fick välling kvällsflaskan + ibland en till... dessutom så gjorde jag den med halv mängd maizena och då självklart pratar jag redningen som man måste koka och inte det som man häller i för det är mjölk.

Mao kokade jag 2dl vatten + 1tsk maizena tills det tjocknat på sig... låt svalna en stund och blanda i ersättningen och kyl sedan till ättemp (tittar inte receptet utan snor det ELI skriver)

• Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-04-23 11:04:59 följande:
    Älsklingen: Min dotter började jag efter ratande av allt med fruktsmakisar! Folk sa att oj oj hon kommer aaaaaaldrig lära sig äta mat osv osv men för oss var det rätt, hon lärde sig att det kunde bara gott och inte ont i magen. Tänk på att banan är olika /stoppande som omogen och lösande som övermogen/Gällande göra välling. Jag kokade välling kanske en max 2 flaskor/dag för annars blev hon så mätt att hon inte åt tillräcklig mängd i ml och därigenom fick för lite näring. Utan hon fick välling kvällsflaskan + ibland en till... dessutom så gjorde jag den med halv mängd maizena och då självklart pratar jag redningen som man måste koka och inte det som man häller i för det är mjölk.Mao kokade jag 2dl vatten + 1tsk maizena tills det tjocknat på sig... låt svalna en stund och blanda i ersättningen och kyl sedan till ättemp (tittar inte receptet utan snor det ELI skriver)
    tack snälla för alla tips =)
    Fruktsmakis äter hon med god aptit det med !! Men sen har vi inte vågat ge henne för mycket sånt med just den anledningen till att hon ska rata all annan mat. Men då kanske vi ska börja med det igen och se hur magen ter sig !!
    Så hon förstår att mat inte är förknippat med magont!!
    Välling ska vi börja att testa så fort aptiten kommit tillbaka..just nu äter hon ruggit dåligt!
    Tack åter igen!!
  • Tibell

har några utav era barn reagerat på magont av päron? frågan platsar kanske inte här med tanke på att det inte är allergifråga men ni är så himla kunniga så ni kan kanske hjälpa mig ändå?!

vi hade bara päron hemma så dottern fick några skedar (ca 2-3 ts bebisteskedar)
    men OJ  så ont hon fick i magen. hon skrek ( alltså panikskrik) oavbrutet i 1½ timme!! tillslut fick jag plocka fram sjalen och hon somnade. stackars hönan =( fick sån flashback om hur vi hade det innan mjökallergin konstaterades. hur orkade vi??
    inga mer päron till henne!

• EL I
    Tibell skrev 2010-04-23 14:50:43 följande:
    har några utav era barn reagerat på magont av päron? frågan platsar kanske inte här med tanke på att det inte är allergifråga men ni är så himla kunniga så ni kan kanske hjälpa mig ändå?! vi hade bara päron hemma så dottern fick några skedar (ca 2-3 ts bebisteskedar) men OJ  så ont hon fick i magen. hon skrek ( alltså panikskrik) oavbrutet i 1½ timme!! tillslut fick jag plocka fram sjalen och hon somnade. stackars hönan =( fick sån flashback om hur vi hade det innan mjökallergin konstaterades. hur orkade vi?? inga mer päron till henne!
    päron är ju lösande så om det var det hon reagerade på? att magen liksom "körde igång"?
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-23 16:17:36 följande:
    päron är ju lösande så om det var det hon reagerade på? att magen liksom "körde igång"?
    Ja det var ju lite med den anledningen vi gav henne det då jag upptäckte att hon var lite trög/förstoppad i magen i morse då hon bajsade. Det var ju någon dag sedan hon bajsade sist ( kanske därför hon matvägrat..full i magen redan ?!?! )
    Men det kan ju stämma. Hemskt ont hade hon i allafall =(
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-23 16:33:55 följande:
    testa att ge henne typ ett resulax (minilavemang) och se om edt kommer något. min stora son totalvägrar ju mat om han är förstoppad!
Svar på tråden Allergitråden