• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

Kanske var en slump trots allt?? I natt sov han 12 timmar utan att säga ett pip och kinderna är bra?!
    Han HAR ju känsliga kinder också antaligen pga att hans eksem var så illa så länge så det tar säkert ett tag innan känsligheten försvinner. Märkt att han blir väldigt röd om man t ex tvättar honom i ansiktet, även om det bara är med vatten. Kanske tvättat honom mkt på dagis? Sen blir han ju rödare av äpple, kanske en kombination.

Han var rätt trött i går också så kanske därför han var grinig?? Jaja, vi får fortsätta med havre och se om det återkommer eller oom det var en slump. Tror jag tar ett sädesslag i taget. Jag kommer ändå inte hinna få upp "halten" av gluten tills nästa vecka så då kan jag lika gärna ta det lugnt! Kommer VÄGRA att ge honom "normalkost" för att de ska kunna testa gluten om de nu begär det. Det får isf vänta!

Skönt i alla fall att han mår bättre i dag. Fortfarande lite kinkig i dag, men bättre än i går och inga röda kinder alls.

• Tibell
    EL I : Hurra!!! Skönt att det gått så bra i natt !! Kan ju vara som du säger att de tvättat honom mycket på dagis. Och kanske har någon tvål han inte tål ?! Kanske någon med mjölk i ?!
    Skönt i allafall att kinderna ser bättre!
    Ska hålla alla tummar jag har att det fortsätter så här nu och att han tål havre!
    Vill de att ni ska testa vete med ?!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-23 09:14:55 följande:
    EL I : Hurra!!! Skönt att det gått så bra i natt !! Kan ju vara som du säger att de tvättat honom mycket på dagis. Och kanske har någon tvål han inte tål ?! Kanske någon med mjölk i ?! Skönt i allafall att kinderna ser bättre! Ska hålla alla tummar jag har att det fortsätter så här nu och att han tål havre! Vill de att ni ska testa vete med ?!
    nä inte vete. De vill bara att vi ska ge honom de andra sädesslagen så de kan testa gluten på honom så inte allt gluten försvinner, men tyvärr är det nog redan försent att testa gluten eftersom han varit "fri" från gluten i en månads tid nu... så eg så känns detta onödigt men kan ju vara bra att veta ändå.
  • Tibell

Jaha då förstår jag!
    Ja det kan ju vara bra att veta om han tål de andra sädesslagen. Kanske man kan utöka listan med ätbara saker lite i allafall!!

Hur går det för hans mage och förstoppningen fresten ?!

• EL I
    Tibell skrev 2010-04-23 09:19:11 följande:
    Jaha då förstår jag! Ja det kan ju vara bra att veta om han tål de andra sädesslagen. Kanske man kan utöka listan med ätbara saker lite i allafall!! Hur går det för hans mage och förstoppningen fresten ?!
    Hans mage är mindre svullen. Gav honom lite laktulos i går för att han verkade lite hård i magen och då kom det ut en del. Kan ju vara för att vi stökat med vete förra veckan, att han blev hård då.

Han är dock på ett väldigt dåligt humör i dag. INGET är bra vet inte vad det beror på...han brukar ju vara så glad. Han har HUMÖR annars också men inte "grinig"
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-23 09:36:03 följande:
    Hans mage är mindre svullen. Gav honom lite laktulos i går för att han verkade lite hård i magen och då kom det ut en del. Kan ju vara för att vi stökat med vete förra veckan, att han blev hård då.Han är dock på ett väldigt dåligt humör i dag. INGET är bra vet inte vad det beror på...han brukar ju vara så glad. Han har HUMÖR annars också men inte "grinig"
    Kanske nya tänder på G ?!?!

Här hemma har vi också en gnällfis ( även om hon sover nu ) som fortfarande vägrar äta. Jag blir snart knäpp. Hon MÅSTE ju börja äta snart.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-23 09:43:54 följande:
    Kanske nya tänder på G ?!?! Här hemma har vi också en gnällfis ( även om hon sover nu ) som fortfarande vägrar äta. Jag blir snart knäpp. Hon MÅSTE ju börja äta snart.
    Kanske, tittade precis på det men inget som syns i alla fall men visst kan det vara så. Att det trycker på fast det inte känns. Dock är det inte säkert att kindernas rödhet har att göra med hur hans mage är så om vi har otur så är det ändå trots havren men vi får se...drar inga förhastade slutsatser än.
  • Tibell

Usch =( Ska hålla alla tummar jag har att det inte är havre också!!

• Cs mamma
    älsklingen87
    Om du vill göra välling av ersättningen så tycker jag inte du ska ta havremust eller något sånt utan göra som det står i tex Neocates broschyr och koka med maizena!
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-04-23 09:49:22 följande:
    Om du vill göra välling av ersättningen så tycker jag inte du ska ta havremust eller något sånt utan göra som det står i tex Neocates broschyr och koka med maizena!
    Fast är inte det majs ?!
    Hon har ju väldigt fast avföring och är rädd att hon ska bli förstoppad då!
Svar på tråden Allergitråden