• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    EL I skrev 2010-04-20 16:52:06 följande:
    mamsie: grattis vad roligt!! hoppas allt går bra!söta nasse: nä ingen mjölk i locobase. nästan alla här använder den till sina mjölkallergiska barn!ni som har barn med eksem som INTE är kontaktallergiska. Måste ni alltid smörja för att hålla eksemen i skick eller är det så att när ni väl "smörjt bort dem" är de borta då tills de t ex får i sig nåt de inte tål??
    Siri har eksem lite till och från och torr hud. Efter hon har badat så smörjer jag in henne med badolja och ett par kvällar i veckan med locobase repair när hon är fin i huden. När eksemen blossar upp ibland så intensifierar jag smörjningen och lägger till kortison salva locoid. Hon har ingen kontakt allergi vad vi vet. Så svaret på din fråga är väl att vi smörjer regelbundet men mer i perioder.
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-04-20 16:50:46 följande:
    den innehåller ju mjölksyra som andra ingrediens. Det fungerar väl inte om man är allergisk mot mjölk? Fungerar inte på sonen i alla fall. Det som fungerar bäst är att smörja in honom med babyolja efter varje dusch och då rikligt. Miniderm har vi inte använt oss av alls. finns det mjölkfria barnmatsburkar också? lilla sonen åt aldrig burkmat.
    Mjölksyra är vad du som bildas i kroppen och har inget alls med mjölkprotein att göra.
    Men däremot så svider det lite och kan irretera.
    Locobase har 3 olika salvor, Locobase Repair (dyrare, men fetare och bättre enligt mig) innehåller inte mjölksyra och lägger sig som ett skyddande lager där man smörjer. Har provat en massa annat, men inget annat som funkat så bra som Repair på sonen. Vi har även "kortison-salvor", men jag upplever att Repairen gör nästan samma jobb på honom om vi smörjer som vi ska (minst 2 gånger per dag på utsatta ställen, ibland många fler gånger, beroende på hur han ser ut.)

Det finns barn som inte kan använda nästan några salvor alls, så det är nog tyvärr bara att testa och se vad som funkar för er. Olja är ju det mest naturliga, så funkar enbart det så är det ju toppen!
  • Söta Nasse

vi har testat det mesta. bäst fungerar nog body shops kräm för känsliga och idomin. men nu kör vi mest med oljan. De försvinner ju aldrig, men är inte ilsket röda i alla fall.
    och sen mildison som vi får på recept

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • Cs mamma

Grattis Mamsie! Fast jag måste säga att jag gillade din annonsering bättre förra gången xxx is tha shit har jag för mig länken var...

• EL I
    Snutten skrev 2010-04-20 17:03:23 följande:
    Siri har eksem lite till och från och torr hud. Efter hon har badat så smörjer jag in henne med badolja och ett par kvällar i veckan med locobase repair när hon är fin i huden. När eksemen blossar upp ibland så intensifierar jag smörjningen och lägger till kortison salva locoid. Hon har ingen kontakt allergi vad vi vet. Så svaret på din fråga är väl att vi smörjer regelbundet men mer i perioder.
    ok funderar nämligen på hur det kommer bli med sonens eksem. De är ju bättre nu igen men inte helt borta som de var efter ca 2-3 v med vetefritt. Det har ju nu gått 1½ vecka sen han fick vete i sig. Nu blommar de mest upp typ när vi precis tvättat honom i ansiktet eller så, men de är inte bra än. Smörjer fortfarande med mildison 2 ggr/dag och locobase några ggr per dag. Tänkte köra med mildison tills han är fin igen och sen bara med locobase som underhåll, låter det smart eller?
  • Cs mamma
    Angel Gbg skrev 2010-04-20 17:14:27 följande:
    Grattis Mamsie! Fast jag måste säga att jag gillade din annonsering bättre förra gången xxx is tha shit har jag för mig länken var...
    Mamsie: *fnissar* he he jag hittade t.o.m länken igen...
  • Snutten
    EL I skrev 2010-04-20 17:18:10 följande:
    ok funderar nämligen på hur det kommer bli med sonens eksem. De är ju bättre nu igen men inte helt borta som de var efter ca 2-3 v med vetefritt. Det har ju nu gått 1½ vecka sen han fick vete i sig. Nu blommar de mest upp typ när vi precis tvättat honom i ansiktet eller så, men de är inte bra än. Smörjer fortfarande med mildison 2 ggr/dag och locobase några ggr per dag. Tänkte köra med mildison tills han är fin igen och sen bara med locobase som underhåll, låter det smart eller?
    Det tycker jag låter som en bra plan
  • Mamsie
    Angel Gbg skrev 2010-04-20 17:22:52 följande:
    Mamsie: *fnissar* he he jag hittade t.o.m länken igen...
    Den här datiot.istheshit.net/ ?
    *asg*  Ja jisses ja...

Hej på dig!
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp i magen! ~
  • Mamsie
    Mjölksyra är bara en beteckning på en kemisk reaktion utan koppling till komjölk; mjölksyra i musklerna och syrade grönsaker tex.
    I salvor/krämer gör det att fukthalten ökar så det är klockrent på torr hud. Nackdelen med det är att det kan svida rejält vilket inte uppskattas av små barn.

I början fick jag mer eller mindre hicka av att det var mjölksyra / lactic acid i tvålar mm men det är lugnt för mjölkallergiker alltså!
  • Mamsie

Tack för grattisarna
    Ja, det är jättekul med tanke på att jag redan tyckte nollsexan var en gåva eftersom jag var 42 då
    Och här är jag nu fyra år senare och på tjocken igen

www.vitaminvaruhuset.se/shop/
    Tänk att det ska vara så dyrt med lactobaciller...
    *sucka*
    Jaja, jag får dra av det på alkoholkontot och kaffekontot mm...

Jag är övertygad om att lactobaciller lindrar allergisymtom hos barn - speciellt när det handlar om reaktion med hud eller tarm.
    Lillgrodden ska få lactobacilldroppar från första början

Svar på tråden Allergitråden