• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-16 19:04:19 följande:
    Stora dottern fick en reaktion av gujibär nyss. Hon har aldrig testat dessa innan men jag tänkte att det kunde vara ett bra "godis" att muta med ibland eftersom en del försvinner nu när vi tar bort mjölken! Men hon fick röda fläckar runt munnen samt att tungan började klia på henne. När jag tar en närmare titt på tungan ser jag att den är röd och MASSA prickar på sidan samt en hel del genomskinlga prickar mitt på tungan,,mest framme vid spetsen! Fler som reagerat på dessa bär och vad är det hon reagerar på i såfall!?
    Hur har de gått?
    Guji, är väl de röda bären, om det är det? Spår av något?
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-18 17:17:53 följande:
    I går var jag på coop och letade godis till lillkillen. Hittade inte det där eco-vital (heter det så??) däremot hittade jag ett som hette ekorrens ekologiska. Nån som hört/sett det? Vad jag kunde läsa mig till var det varken mjölk, soja eller vete i dem utan baserat på majsstärkelse. Måste väl vara ok va?? Lillkillen är jättefin på sina kinder nu med strikt vetefritt i en vecka nu så det ÄR nog rätt självklart att det är vete trots allt. Funderar på om jag ska ringa barn mott igen på måndag och  höra för jag har fortfarande inte fått någon tid till dietisten. Nu har jag t o m köpt mat till dagis och tagit med men nu har ica äntligen tagit hem så nu kan de köpa därifrån, men det känns som om jag borde få samma saker betalda som andra med allergiska barn. En fråga till, ni som har multiallergiska barn (vet inte om 3 allergier räknas till det men det känns så ) har ni vågat er på nötter till era barn? Vad säker era läkare om nötter, när får man prova? Tänker att det är ju så stor allergirisk så jag vågar mig inte riktigt på det. Stora killen fick smaka väldigt tidigt, typ vid lillkillens ålder, 1-1½ år och han älskar det. Bra och nyttigt snacks, men det känns inte riktigt läge för det på lillkillen eller vad säger ni??
    Japp, deras ena sort funkar som är typ mjuka geleaktiga med socker på. Men de har vetemjöl i någon sort, så se upp!
    Skönt att han är bra igen!

Angående nötter så är väl allmäna rådet att barn under 3 år aldrig ska utsättas för nötter, både pga allergirisk men även pga kvävningsrisk! Är man då även multiallergisk, så nej, då bör man nog vänta även med saker som innehåller malda nötter osv.
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-18 20:13:07 följande:
    Hur har de gått?Guji, är väl de röda bären, om det är det? Spår av något?
    Det gick bra. Efter ett x antal isglassar senare la sig klådan och idag ser tungan normal ut..liiite små knottrig längst siderna bara!

Det stod på påsen att det fanns spår av jordnötter och något mer nöt. Så det kan ju ha varit det. Hon har ju aldrig testat nötter så jag vet inte om det kan bero på det. Annars är det väl bäret i sig. Hon får ju illröda kinder av blåbär ( vi tror det är blåbär i allafall ) så det kanske hänger ihop på något sätt och vis ?!

När vi var hos dietisten i onsdags ville hon att vi skulle prova vete igen..då i form av veterån. Hon ansåg nämligen att det var dumt att plocka bort veten om vi inte kände oss säkra på att det verkligen är vete hon reagerar på. Och det är vi ju inte.
    Så i fredags när vi ansåg att hon var riktigt fin i hyn fick hon gnaga en stund på ett rån. Om man ska överanalysera såg det ut så här
    - På fredag kvällen var hon sååå svår att natta, tog en dryg timme och vi fick tillslut natta henne i vagnen
    - På lördag morgon samt hela förmiddagen äter hon tokdåligt. Inte ens halva flasker ( vilket motsvarar samma mängd 1-2 månaders ska äta och hon är snart 6 månader )
    - Idag kom massa röda prickar/eksem på öron, bakom öron, kinder,under hakan samt bak i nacken, lite på magen, armarna ( både över och under ), samt på sidan av låren. Hon har också ätit sämre idag

Men om man ska tolka dessa symptom som någonting annat kan man se det så här
    - Att hon var svårsövd kanske beror på att vi sov borta ?! ( även om det aldrig varit problem innan)
    - Att hon åt dåligt kanske bero på att hon är i en utvecklingsfas/tänder mm
    - Eksemen/prickarna beror på värmeutslag/ att hon kanske råkat få i sig mjölk/tvättmedel mm

Åhhh. Dietistens ord " veteallergi är sååå ovanligt..speciellt på så små" ekar i huvudet och jag vet inte vad jag ska tro. Hönan är fortfarande vaken så något stör henne..men det är ju 2 dagar sedan hon fick i sig vete...det borde väl inte sitta i än?!
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-04-18 21:00:12 följande:
    Det gick bra. Efter ett x antal isglassar senare la sig klådan och idag ser tungan normal ut..liiite små knottrig längst siderna bara! Det stod på påsen att det fanns spår av jordnötter och något mer nöt. Så det kan ju ha varit det. Hon har ju aldrig testat nötter så jag vet inte om det kan bero på det. Annars är det väl bäret i sig. Hon får ju illröda kinder av blåbär ( vi tror det är blåbär i allafall ) så det kanske hänger ihop på något sätt och vis ?! När vi var hos dietisten i onsdags ville hon att vi skulle prova vete igen..då i form av veterån. Hon ansåg nämligen att det var dumt att plocka bort veten om vi inte kände oss säkra på att det verkligen är vete hon reagerar på. Och det är vi ju inte. Så i fredags när vi ansåg att hon var riktigt fin i hyn fick hon gnaga en stund på ett rån. Om man ska överanalysera såg det ut så här - På fredag kvällen var hon sååå svår att natta, tog en dryg timme och vi fick tillslut natta henne i vagnen - På lördag morgon samt hela förmiddagen äter hon tokdåligt. Inte ens halva flasker ( vilket motsvarar samma mängd 1-2 månaders ska äta och hon är snart 6 månader ) - Idag kom massa röda prickar/eksem på öron, bakom öron, kinder,under hakan samt bak i nacken, lite på magen, armarna ( både över och under ), samt på sidan av låren. Hon har också ätit sämre idag Men om man ska tolka dessa symptom som någonting annat kan man se det så här - Att hon var svårsövd kanske beror på att vi sov borta ?! ( även om det aldrig varit problem innan) - Att hon åt dåligt kanske bero på att hon är i en utvecklingsfas/tänder mm - Eksemen/prickarna beror på värmeutslag/ att hon kanske råkat få i sig mjölk/tvättmedel mm Åhhh. Dietistens ord " veteallergi är sååå ovanligt..speciellt på så små" ekar i huvudet och jag vet inte vad jag ska tro. Hönan är fortfarande vaken så något stör henne..men det är ju 2 dagar sedan hon fick i sig vete...det borde väl inte sitta i än?!
    Det är ju jättebra av dietisten att rekommendera veterån för provokation, eftersom alla innehåller sojalecitin utöver vete {#lang_emotions_undecided}

Helt klart en reaktion vill jag säga, det kan sitta i flera dagar så inte så jättekonstigt att det fortfarande är kvar, även om det ska ju successivt bli bättre.

Ang jordnöt så är jordnöt inte någon nöt utan en baljväxt, dvs släkt med soja.

Goijibären hör tydligen till potatissläktet.
  • Tibell
    Miralicia skrev 2010-04-18 21:22:02 följande:
    Det är ju jättebra av dietisten att rekommendera veterån för provokation, eftersom alla innehåller sojalecitin utöver vete Helt klart en reaktion vill jag säga, det kan sitta i flera dagar så inte så jättekonstigt att det fortfarande är kvar, även om det ska ju successivt bli bättre.Ang jordnöt så är jordnöt inte någon nöt utan en baljväxt, dvs släkt med soja.Goijibären hör tydligen till potatissläktet.
    Så det kan alltså hålla i sig så länge ?! Och att eksemen/prickarna kommer idag kan vara en reaktion på något hon åt i fredags?!
    och att hon har ont i magen nu ikväll och har jätte svårt att komma till ro kan också vara en reaktion som fortfarande sitter i ?!
    Visst kan det ha varit något hon råkat få i sig idag ( typ slickat på en leksak eller våra fingrar ) Men vi har sååååå få mjölkprodukter hemma och vi har inte använt dessa idag! Jo jag åt en bulle vid frukosten idag men jag tog inte i henne då utan tvättade mig direkt!

Okej..tack för infon =) Inga mer gujibör för hennes del i allafall!!
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-18 20:15:28 följande:
    Japp, deras ena sort funkar som är typ mjuka geleaktiga med socker på. Men de har vetemjöl i någon sort, så se upp!Skönt att han är bra igen!Angående nötter så är väl allmäna rådet att barn under 3 år aldrig ska utsättas för nötter, både pga allergirisk men även pga kvävningsrisk! Är man då även multiallergisk, så nej, då bör man nog vänta även med saker som innehåller malda nötter osv.
    Jag läste innehållsförteckningen typ 10 ggr hihi så denna sort ska funka för honom i alla fall.
    Ang nötterna så var det det jag misstänkte och jag är själv korsallergisk (björk-nötter-äpple) så då blir man också lite nojig även om jag kan äta lite nötter utan att få problem.

Ja han är bra igen så det måste garanterat varit både krämen och godiset som han reagerade på och det satt i ca en veckas tid Trodde ALDRIG för mitt liv att han var SÅ känslig för det var ju (enligt känsligheten VI trodde på innan) så liten mängd vete. Nu vet vi i alla fall. Ska ringa barn i veckan för att få träffa dietist.
  • Cattis40

Hej!
    Min dotter är allergisk mot mjölk, ägg, soja m.m. och nu är det ev. tänkt att vi ska testa mjölk (ska till läkaren imorgon för att testa pollen och är det ok testar vi med mjölk nu). Hon har ett ganska lågt värde på både blodprov och pricktest och reagerar med hosta när hon äter mjölkprodukter. När vi var hos läkaren för ett par veckor sedan visade dock pricktetet fortfarande på en reaktion mot mjölk, och reaktionen var inte mindre än för ett år sedan. Är det någon som testat att introducera något som fortfarande visar sig på pricktestet och hur har det gått i så fall? Testet (blocprovet som jag inte vet vad det heter; RAST?) var på cirka 1, lågt alltså.

• Tibell

åhh tjejer nu får ni hjälpa mig igen! La in bilder på hur tösens prickar ser ut i galleriet. Dessa är från idag så det var ju mer irriterat igår! ( ena bilden är gjord mörkare bara för att man ska kunna se prickarna)
    Vad tror ni?! Är det allergi prickar eller är det värmeutslag!? Utöver dessa har hon även några på kinden samt på bägge armarna, både under och över

Det enda som jag kan komma på ha orsakat prickarna är att vi badade henne i fredags. Och vi använde en parfymerad tvål till huvudet ( endast 1 droppe ). Men då borde hon väl ha fått reaktionen då och inte nu?!
    Och mjölk kan det inte ha varit för idag har hon ätit bra igen.. äntligen =)

• saffe
    Tibell skrev 2010-04-19 08:47:40 följande:
    åhh tjejer nu får ni hjälpa mig igen! La in bilder på hur tösens prickar ser ut i galleriet. Dessa är från idag så det var ju mer irriterat igår! ( ena bilden är gjord mörkare bara för att man ska kunna se prickarna)Vad tror ni?! Är det allergi prickar eller är det värmeutslag!? Utöver dessa har hon även några på kinden samt på bägge armarna, både under och överDet enda som jag kan komma på ha orsakat prickarna är att vi badade henne i fredags. Och vi använde en parfymerad tvål till huvudet ( endast 1 droppe ). Men då borde hon väl ha fått reaktionen då och inte nu?!Och mjölk kan det inte ha varit för idag har hon ätit bra igen.. äntligen =)
    Min dotter tål inte parfymerat tvättmedel, får utslag av det. Så det kan ju bero på den parfymerade tvålen. Om hon mår bra för övrigt så skulle jag "blunda och glömma" dom utslagen och sen låta bli att använda parfymerad tvål/tvättmedel i fortsättningen... Lättare sagt än gjort, jag vet, men man blir galen av att analysera allt.. Här har vi varit på kalas i helgen och stora dottern är eksemig i ansiktet. Ingen idé att spekulera i vad det beror på, då det bjöds på allt hon inte tål: mjölk, ägg, vete...Men så länge hon inte får i sig utan bara PÅ sig så går det an.. Men som sagt, jag vet hur jobbigt det är att försöka komma på vad allt beror på, speciellt innan man är hundra på vad det är dom är allergiska mot...
Svar på tråden Allergitråden