• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    trållmor skrev 2010-04-15 22:20:43 följande:
    Ni som har sojaallergiker, hur har ni gjort när ni testat sojasläktingar? Jag tänkte absolut inte testa än, utan vill verkligen att Neelah får må bra ett bra tag innan jag kommer testa (om jag inte får ersättning utskrivet då ), men skulle gärna vilja veta hur andra har gjort. Har ni testat några olika, eller bara en, och dragit slutsats därefter?
    Jag har inte medvetet testat. Siri reagerade tydligt på sojaprotein i sojayoghurt och blev bra när vi tog bort det. Guarkärnmjöl osv har vi inte märkt att hon har reagerat på och hon tål sojalecitin. Hon kan äta ärtor men vi är lite försiktiga med det och bönor. Var kanske inte riktigt svar på din fråga men så funkar det för oss.
  • trållmor
    Snutten skrev 2010-04-15 22:37:37 följande:
    Jag har inte medvetet testat. Siri reagerade tydligt på sojaprotein i sojayoghurt och blev bra när vi tog bort det. Guarkärnmjöl osv har vi inte märkt att hon har reagerat på och hon tål sojalecitin. Hon kan äta ärtor men vi är lite försiktiga med det och bönor. Var kanske inte riktigt svar på din fråga men så funkar det för oss.
    Nja, jo För läkaren sa ju att vi skulle utesluta all soja och bönor mm. Så jag är tacksam för alla infallsvinklar och erfarenheter
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Snutten
    trållmor skrev 2010-04-15 22:40:41 följande:
    Nja, jo För läkaren sa ju att vi skulle utesluta all soja och bönor mm. Så jag är tacksam för alla infallsvinklar och erfarenheter
    Jag upplever dessutom att hon reagerar ganska kraftigt på sojaprotein, sist vi provocerade åt hon en lite bit bröd med sojamjöl i och sedan hade hon jätteont i magen och kraftig diarre. Nästan värre än på mjölk, iallafall i samma mängd bakat osv.
  • Snutten

trållmor jag tryckte iväg lite snabbt. Men kanske i början om ni tar det lite lugnt utan alla bönor och släktingar osv och sedan kan ni börja med ärtor lite försiktigt osv. Sojalecitin TROR jag är långsökt att hon ska reagera på särskilt om du ammar.

• EL I
    Ni som har sojaallergiker, hur har ni gjort när ni testat sojasläktingar? Jag tänkte absolut inte testa än, utan vill verkligen att Neelah får må bra ett bra tag innan jag kommer testa (om jag inte får ersättning utskrivet då ), men skulle gärna vilja veta hur andra har gjort. Har ni testat några olika, eller bara en, och dragit slutsats därefter?
    vi har faktiskt inte testat det. just nu har vi ju tagit bort vete. skulle han inte bli helt bra på  det så är väl sojasläktingar nästa steg. Ärtor blir han inte dålig av i alla fall, men bönor reagerade han på med kräkningar när han var liten men vi äter inte bönor så ofta så jag vet inte om det var en slump (testade bara 2 ggr) eller om han verkligen inte tål bönor.
  • trållmor
    Snutten skrev 2010-04-15 22:48:01 följande:
    trållmor jag tryckte iväg lite snabbt. Men kanske i början om ni tar det lite lugnt utan alla bönor och släktingar osv och sedan kan ni börja med ärtor lite försiktigt osv. Sojalecitin TROR jag är långsökt att hon ska reagera på särskilt om du ammar.
    Snutten skrev 2010-04-15 22:45:52 följande:
    Jag upplever dessutom att hon reagerar ganska kraftigt på sojaprotein, sist vi provocerade åt hon en lite bit bröd med sojamjöl i och sedan hade hon jätteont i magen och kraftig diarre. Nästan värre än på mjölk, iallafall i samma mängd bakat osv.
    Jag tänkte avstå allt det så länge jag ammar, men jag tänkte sen när det är dags för smakisar och maten sen lite längre fram. och precis som du säger så tänkte jag främst på ärtor, som har varit en hit för alla våra äldre barn
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Miralicia
    Här var det dottern som reagerad första gången som hon direkt fick något med soja i när hon var ca 1½. Vi hade varit iväg och kom hem rätt sent på kvällen och skulle fixa till lite snabb mat i form av pasta med sås. När vi skulle köpa havremjölk till henne så fanns det inte nån havre- eller risdryck eller havregrädde i nån av affärerna här där vi bor och det var ganska sent en söndagskväll. Så sambon köpte en sojamjölk för att inte behöva åka runt halva stan och hade inte en tanke på att köpa en kokosmjölk istället. så dottern fick pastasås baserad på buljong och med en liten skvätt sojamjölk i. Dottern satt och åt i bara blöja och kladdade en del. När hon ätit klart så hade hon illröda nässelutslag över hela kroppen på varenda fläck där det hade kommit pastasås och natten som följde var inte rolig - dottern som vaknade och skrek 5-6 ggr/timme och ammade, slumrade ngn minut, vaknade och skrek, ammade osv fram till kl 6 på morgon när hon somnade till och sov nästan en timme av ren utmattning. Och sen var det ett par dagar med diarré upp emot 8-10 ggr/dag

Sojalecitin regerade hon på genom prickar och allmän rödflammighet och allmän halvgrinighet när hon fick "Oboykopia" i risdryck och fick röda utslag på händerna efter att ha kladdat med mildas mjölkfria margarin, så då plockade vi bort sojalecitinet med och det försvann.

Guar (E412) plockades bort efter att hon fått liknade reaktioner som på mölk och soja med magont, orolig sömn då hon vaknade flera gånger i timmen efter att ha ätit Sias sorbet. Fruktkärnmjöl (E410) försvann efter att ha testat Bio isolas rismatlagningskräm, och gummi arabicum (E414) testade hon genom att smaka en läkerol av tankspridd pappa som inte kollade innehållsförteckningen på och som hon fick ont i magen av. Detta var ungefär i samma veva (inom loppet av ngn vecka efter sojamjölkspastasåsen) så då tog jag bort alla sojasläktingar, även de hon inte reagerat på, men det är relativt ovanligt att hitta något med E413 eller E417 som inte också innehåller ngn annan sojasläkting eller mjölk, ägg, soja eller något annat hon inte tål.

Hela ärtor och bönor äter hon utan problem så vitt vi märker - när hon känner för det själv i varje fall.
  • EL I

Ni som kan mycket om mycket. Har ni hört talas om detta? Vår stora son är 3.5 år och har sedan några månader till och från haft ont i ena foten och haltat. Vi trodde det berodde på att han ramlat en gång och stukat foten och liksom kommit in i nån vana att halta. Han har då och då klagat på att det gör ont men oftast inte sagt nåt alls.

Förra helgen så började han helt plötsligt klaga på att det kliade på foten. han var hysterisk!! När man tog av strumpan så var han lite röd och möjligtvis lite svullen,  men inga nässelutslag och inga prickar.
    Efter detta så klagade han om vartannat om klåda och smärta. Så fort han gick på foten så började han gråta och skrika att han hade ont. Vaknade på natten och hade ont. Detta höll på i ca 2 dagar, men efter 1 dag övergick det "onda" till bara klåda igen. Efter 2 dagar så var det höger fot istället för vänster fot.

Tänkte först på växtvärk men då borde det ju inte bara vara fötterna och det borde ju inte vara nåt rött alls och han borde ju inte klaga på klåda?? några idéer???

• JPL
    Snutten skrev 2010-04-15 22:45:52 följande:
    så upplever jag det med mina barn också. de tål inte minimalt med sojasläktingsförtjockningsmedel (dvs guar mfl) eller soja som ens delingrediens men en hel macka av vete kan vi fuska med. Därför ger jag dem vid kris hellre vete utan guar än glutenfritt med guar edyl. De tål även hela ärtor, därför tror jag att det har med finfördelningen att göra. i ett kök i hemmet kan man helt enkelt inte mala så fint som sker indistriellt.
Svar på tråden Allergitråden