• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78

Har försökt att i över en månads tid komma i kontakt med rektorn på den förskola som vi sökt plats på till dottern. Jag har lämnat meddelande och ringt i tid och otid. Men jag får inte tag på henne. Ringde till kommunen idag, de vill att jag pratar med rektorn innan de vill uttala sig om något. Så jag ringde var femte minut i 2,5 timma. Då svarade hon, var besvärad och ville att vi skulle höras vid tre istället. Vad händer? Jag har ringt var femte minut och kommer fram till telesvar. Kommunens växel har inget meddelande och kan inte koppla förbi.

Jag är redan rätt så knäckt av alla dessa allergier och känner mig smått paranoid. Tror att hon undviker mig för att det är jobbigt med mig/dotterns allergier och att hon hoppas på att kunna placera dottern någonannanstans än på någon av sina enheter.

• Kavat

Jag hade mycket att läsa och kommentera, men.. hum, tror det mesta är kommenterat redan av andra.

Älsklingen, jag tycker det låter som din dotter äter jätte lite och det är ytterligare ett symptom att lägga till listan. Hoppas ni mår bättre båda två på mjölkfritt!
    Jag har två kompisar som kommit fram till att de mår mycket bättre utan mjölk som vuxna. Den ena är även allergisk mot soja och vissa baljväxter har det visat sig.

JPL, jag är inte supernoga med måtten nu till sonen (snart 3). Gör jag gröt så tar jag nog mer Profylac än själva vätskan i gröten, men han har ju en massa annat gott som gör att det "späs" ut. Jag skulle nog bara välja att berika välling, gröt och annat som är lätt att berika och lätt att ta bort. Alltså dumt att berika potatismos t.ex som ni andra ska äta av. Men det är jag det.

• Kavat
    Tibell skrev 2010-04-14 08:19:00 följande:
    Idag är jag bara så himla ledsen! Så här såg minsta dottern ut efter att ha suttit i bara t-shirt vid sin stol i drygt 10 min ! Syns kanske lite dåligt men hon är i allafall röd och eksemig på hela armbågen samt underarmen..VARFÖR??!?!?!? suck
    Ni kanske har tagit i stolen och haft vete, mjölk eller något annat (ägg?) hon får eksem av, så den inte var HELT ren?
  • EL I

Usch nu känner jag mig förvirrad och ledsen och hypokondrisk igen. Börjar tvivla på mitt förstånd. Jag mailade Kivik ang vad den där stärkelsesirapen i deras kräm innehöll eftersom han blev så röd om kinderna av den och antog då att det var vete. Deras svar då att krämen innehåller inte stärkelsesirap alls längre!?!!? utan de har bara gamla kartonger kvar...

vad sjutton vad det då han reagerade på???

Börjar tro att han bara är känslig och att vissa dagar bara är sämre/bättre än andra. Han verkar bli röd om kinderna av äpplen, det blir jag också. Jag har haft något sen jag var barn där jag blir röd om ENA kinden (samma kind jämt) när jag äter sura och starka saker men läkarna vet inte vad det beror på. Det är kvar ca 30-60 min efter att jag ätit och det blir varmt om kinden. KAnske nåt sånt han har fast värre???

Han kanske bara ÄR kinkig för han har ett jävulskt humör om jag ska vara ärlig. Det märks att det är humöret och inget annat. Han blir förbannad...
    För OM han vore veteallergisk så borde han ju inte reagerat på krämen?? Det var det enda nya han hade ätit då?? Några idéer?

Usch känner mig rådlös. Jobbigt att ge "allergikost" om han nu inte är allergisk?? han kanske bara är en tjurig person med ett grymt temperament?? o att det varit ett sammanträffande??

• Tibell
    Kavat skrev 2010-04-14 16:00:47 följande:
    Ni kanske har tagit i stolen och haft vete, mjölk eller något annat (ägg?) hon får eksem av, så den inte var HELT ren?
    Jag tror den var helt ren. Jag rengjorde den senast igår tror jag !! Kanske citronen i diskmedlet jag tvättade av den med ?! Fast jag gör ju iofs aldrig rent den särskilt noga!
    Det enda som legat på själva bordet ( den som är fastmonterad på stolen) är ett veterån men det var ju ett tag sedan.
    Nu är hon finare igen som tur var!!
  • Tibell

Nu får jag snart spunk. Dottern har nya utslag på armbågar, mage+bröst ( värst nedanför hakan) samt lite smått på kinderna.
    Det kan bero på att hon fått i/på sig mjölk hos mormor men det är jag inte säker på. Sen har hon även fått 2 tsk gröt gjord på Icas solhavre ( dietistens råd)+ althera + mosad banan ( har hon kunnat äta innan utan problem) samt pama minutris!
    Vad tror ni?! Kanske bara vanliga virusprickar eller värmeutlsag ?!

• EL I

Ni är nog trötta på  mig nu satt och analyserade lite här i kväll för jag kände mig så besviken. En kompis var här också och hon såg också att hans mage är större igen samt lite röd på kinderna och sådär...
    Jag har kommit underfund med att han alltid blir sämre när han varit på dagis så det måste ju vara nåt de gör där...kanske är det där med smörbytta och hans bröd?? ska köra stenhårt både hemma och på dagis med att han får ha en egen smörbytta samt leverpastej och se om det blir bättre.

Nåt annat att tänka på? Sätta honom en bit från de andra så han inte får tag i deras mackor?? Mer?
    Han verkar ju ytterst känslig.

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-14 18:25:30 följande:
    Ni är nog trötta på  mig nu satt och analyserade lite här i kväll för jag kände mig så besviken. En kompis var här också och hon såg också att hans mage är större igen samt lite röd på kinderna och sådär...Jag har kommit underfund med att han alltid blir sämre när han varit på dagis så det måste ju vara nåt de gör där...kanske är det där med smörbytta och hans bröd?? ska köra stenhårt både hemma och på dagis med att han får ha en egen smörbytta samt leverpastej och se om det blir bättre.Nåt annat att tänka på? Sätta honom en bit från de andra så han inte får tag i deras mackor?? Mer?Han verkar ju ytterst känslig.
    Jag tycker du ska ta upp med dagis att ni upplever att han blivit sämre igen och fråga vad de ger honom att dricka tex. Och så kan du ju säga det du skrev här och fråga om ni kan testa med eget smör+kniv samt att han sitter en bit ifrån de andra, i allafall ett litet tag och se om han blir bättre igen!
  • EL I

älsklingen: ja vi ska ha utvecklingssamtal på fredag så då tänkte jag ta upp det. NU är de lediga onsdag, torsdag.

Ang din dotter så låter det ju onekligen som om hon är så känslig så att ni verkligen måste ha allt jätterent. Ni har dietistkontakt vad jag förstått, vad säger hon om hennes känslighet??

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-14 18:33:54 följande:
    älsklingen: ja vi ska ha utvecklingssamtal på fredag så då tänkte jag ta upp det. NU är de lediga onsdag, torsdag. Ang din dotter så låter det ju onekligen som om hon är så känslig så att ni verkligen måste ha allt jätterent. Ni har dietistkontakt vad jag förstått, vad säger hon om hennes känslighet??
    Hon sa egentligen ingenting, Hon tittade på armarna ( där det fortfarande fanns eksem kvar efter morgondagen) och sa att hon bara var torr. Men till saken hör att hon bara blir röd de gånger hon är i t-shirt och inte när hon har långarmat. Och då smöjer vi henne inte alltid längre. Så varför skulle hon bli torrare bara för att hon har t-shirt?! Nä det känns helt klart som att hon antingen fått i sig eller på sig något hon inte tål..eller är jag helt ute och cyklar ?!

Sen puffar jag lite för min fråga här uppe om gröten dottern fick. Finns det något i det hon kan ha reagerat på ?! Nu har hon vaknat..igen =(
Svar på tråden Allergitråden