• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    ELI  : Okej. Så stora dottern kan alltså ha mjölkallergi trots att hon bara har uppblåst mage och förstoppning som symptom.
    Men sen vet vi ju inte om hon blir bra med laxermedel eftersom hon inte får något sådant..bara laktulos till och från när det blir som värst!

Men hade hon haft kronisk förstoppning ( som jag antar att din son har ) så borde hon väl varit förstoppad sedan födseln!?
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-13 17:00:10 följande:
    ELI  : Okej. Så stora dottern kan alltså ha mjölkallergi trots att hon bara har uppblåst mage och förstoppning som symptom. Men sen vet vi ju inte om hon blir bra med laxermedel eftersom hon inte får något sådant..bara laktulos till och från när det blir som värst! Men hade hon haft kronisk förstoppning ( som jag antar att din son har ) så borde hon väl varit förstoppad sedan födseln!?
    En allergi kan ju komma närsomhelst, inte säkert hon var allergisk när hon var bebis.
    Ammade du henne? Hur var hon när hon var liten? När började symtomen?

Symtom kan ju ändra  sig med tiden också.

Enligt sonens läkare så kan man vara mjölkallergisk och "bara" vara förstoppad även om det vanligaste är att man har andra symtom och oftare diarré än förstoppning men det förekommer och är inte helt ovanligt.

Är din dotter bara förstoppad "då och då" nu eller???

Ska föresten meddela att vår goa son är tillbaka i dag. Kinderna är nästan som vanligt, han klättrar på allt, busig, han sov hela natten i natt förutom att han vaknade för att han var törstig skönt!!!
    Tack för allt stöd ni alltid ger här! Det är guld värt när man tvivlar eller tycker saker är jobbiga!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-13 17:15:48 följande:
    En allergi kan ju komma närsomhelst, inte säkert hon var allergisk när hon var bebis.Ammade du henne? Hur var hon när hon var liten? När började symtomen?Symtom kan ju ändra  sig med tiden också.Enligt sonens läkare så kan man vara mjölkallergisk och "bara" vara förstoppad även om det vanligaste är att man har andra symtom och oftare diarré än förstoppning men det förekommer och är inte helt ovanligt.Är din dotter bara förstoppad "då och då" nu eller???Ska föresten meddela att vår goa son är tillbaka i dag. Kinderna är nästan som vanligt, han klättrar på allt, busig, han sov hela natten i natt förutom att han vaknade för att han var törstig skönt!!!Tack för allt stöd ni alltid ger här! Det är guld värt när man tvivlar eller tycker saker är jobbiga!
    jag ammade bara i 2 månader eftersom hon inte ökade så bra i vikt. sen bytte vi till nan. då kom koliken ( som läkaren så fint kallade det när vi sökte hjälp för hennes eviga magont)
    dessutom ökade hon sämre med ersättning.
    från 6 mån-1½ bajsade hon diarré flera gånger varje dag - helt normalt enligt bvc
    från 2 år tills nu har hon allstå varit förstoppad. dock inte alltid utan var ok i magen i höstas. men sedan jul nån gång har varit förstoppad hela tiden. tillslut så illa att hon bara vred sig i smärtor och kräktes!
    dessutom har hon alltid varit liten i maten. kräsen har vi kallat henne
    en bra dag ser ut såhär
    välling- 1 flaska
    frukost. ibland ingen eller 2-3 bett på en macka
    middag- ibland 1 dl pasta+köttfärssås ( enda maten hon äter bra av)
    mellis - några bett på en macka eller 3-4 skedar kräm
    kvällsmat en flaska välling
    men detta kanske är normalt för en 3-åring? jag har ju inget att jämföra med!

Skönt att sonen är bättre!!!!
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-04-13 17:25:56 följande:
    jag ammade bara i 2 månader eftersom hon inte ökade så bra i vikt. sen bytte vi till nan. då kom koliken ( som läkaren så fint kallade det när vi sökte hjälp för hennes eviga magont)dessutom ökade hon sämre med ersättning.från 6 mån-1½ bajsade hon diarré flera gånger varje dag - helt normalt enligt bvcfrån 2 år tills nu har hon allstå varit förstoppad. dock inte alltid utan var ok i magen i höstas. men sedan jul nån gång har varit förstoppad hela tiden. tillslut så illa att hon bara vred sig i smärtor och kräktes! dessutom har hon alltid varit liten i maten. kräsen har vi kallat henneen bra dag ser ut såhärvälling- 1 flaskafrukost. ibland ingen eller 2-3 bett på en mackamiddag- ibland 1 dl pasta+köttfärssås ( enda maten hon äter bra av)mellis - några bett på en macka eller 3-4 skedar krämkvällsmat en flaska vällingmen detta kanske är normalt för en 3-åring? jag har ju inget att jämföra med!Skönt att sonen är bättre!!!!
    Om jag hade varit du hade jag nog uteslutit mjölk för stora tjejen en månad eller två för att vara på den säkra sidan. Vår dotter äter inte så våldsamt mycket hon heller, vissa dagar slår hon till och äter stora lass, men hon växer och följer sin kurva även om hon är lite kort. Nu som snart 4 år är hon 96 cm och väger 15 kg.

Frukost: en halv- en macka alternativt en wiener korv.

Lunch: varierar men ungefär hälften av vad hennes bror åt i samma ålder.

Middag: igår åt hon 3 skivor falukorv men inget annat. ibland äter hon tre potatis med smör men inget annat.

Utöver detta slinker det ner ca 6 dl havremjölk och en och annan banan. Jag är ganska liberal med att dela ut kalla köttbullar och liknande mellan målen om hon frågar efter det eftersom vi har upptäckt att hon äter lika lite/mycket till middag även om vi inte gör det. Men det är precis som om att om hon tar lite ibland så slinker det ner av sig självt. Vi har bestämt att inte göra det till en kamp- lättare sagt än gjort. Men hon växer hyfsat och detta funkar så då krånglar vi itne med henne.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-13 17:25:56 följande:
    jag ammade bara i 2 månader eftersom hon inte ökade så bra i vikt. sen bytte vi till nan. då kom koliken ( som läkaren så fint kallade det när vi sökte hjälp för hennes eviga magont) dessutom ökade hon sämre med ersättning. från 6 mån-1½ bajsade hon diarré flera gånger varje dag - helt normalt enligt bvc från 2 år tills nu har hon allstå varit förstoppad. dock inte alltid utan var ok i magen i höstas. men sedan jul nån gång har varit förstoppad hela tiden. tillslut så illa att hon bara vred sig i smärtor och kräktes! dessutom har hon alltid varit liten i maten. kräsen har vi kallat henne en bra dag ser ut såhär välling- 1 flaska frukost. ibland ingen eller 2-3 bett på en macka middag- ibland 1 dl pasta+köttfärssås ( enda maten hon äter bra av) mellis - några bett på en macka eller 3-4 skedar kräm kvällsmat en flaska välling men detta kanske är normalt för en 3-åring? jag har ju inget att jämföra med! Skönt att sonen är bättre!!!!
    Får säga som du själv sa till mig i går...när du läser vad du skriver tycker du det låter "normalt"?.
    "koliken" kom när ni började med NAN...gick iinte upp i vikt....diarré, förstoppning, magont, liten i maten etc.
    Tycker själv det är rätt uppenbart att nåt inte är som det ska och det första man tänker på är ju mjölken eftersom hon själv undviker det.

Min son är 3.5 år och är liten i maten om man jämför med andra i samma ålder. Han äter ungefär såhär (för att ha nåt att jämföra med)

frukost: halv macka, ½ dl yoghurt, 1 glas o'boy
    lunch: kanske ½ dl pasta och 1 dl köttfärssås (för att jämföra med din dotter).
    mellis: ½-1  macka, 1-2 glas dricka, 1/4 frukt.
    middag: t ex 1 liten pannkaka
    kvällsmat: ibland inget, ibland ½-1 dl yoghurt och en halv macka.

Han är VÄLDIGT liten i maten jämförelsevis med andra i hans ålder och han äter ju ändå mkt mer än din dotter! Han väger 16 kg och är 3.5 år 97 cm lång...

Ang hennes förstoppning som det känns som jag blivit expert på så skiulle jag ge henne laxermedel varje dag! Laxermedel är inget som funkar om man bara ger det en dag här och där. Barn som har problem med förstoppning bör få laxermedel uppifrån VARJE dag. Blir de lite lösa så får man reglera medicinen efter det men de bör få varje dag för annars funkar det inte något vidare! Ett tips bara men om ni tar bort mjölken helt kanske det inte behövs?
    Lilla sonen blev ju förstoppad av vete och det tog ju 1 vecka ungefär så behövde han inget laxermedel
  • Tibell
    EL I : Ja du har nog rätt ( ni andra med som svarat förstås )
    Så från och med i morgon blir det HELT mjölkfritt för dottern. Och försvinner uppblåsta magen + förstoppningen borde vi tolka det som allergi va!? Blir det ingen förbättring efter 1-2 månader testar vi laxermedel!
    Tack för all hjälp
    Säger som EL I, vad hade man gjort utan er?!
  • Tibell

Kan man be affären ta hem sempers mjölkfria välling från 1 år om de inte har den i sitt ursprungliga sortiment ?! Här har de bara enagos mjölkfria från 6 månader

• EL I
    Tibell skrev 2010-04-13 18:27:18 följande:
    EL I : Ja du har nog rätt ( ni andra med som svarat förstås ) Så från och med i morgon blir det HELT mjölkfritt för dottern. Och försvinner uppblåsta magen + förstoppningen borde vi tolka det som allergi va!? Blir det ingen förbättring efter 1-2 månader testar vi laxermedel! Tack för all hjälp Säger som EL I, vad hade man gjort utan er?!
    Ni testade ju och tog bort rätt mkt mjölk för ett tag sedan vad jag minns och då såg ni ju skillnad på hennes uppblåsta mage redan då. Jag tror du ska gå på känslan. Förstår att det är lite krångligt ju större de är, en av anledningarna tlil att vi inte tagit bort all mjölk för stora sonen men han verkar ju inte må dåligt som din dotter gör. Hon väljer ju själv bort den mat hon inte verkar tåla.

Testa! Och JA jag skulle tolka det som allergi om det blir bättre när ni tar bort mjölken eftersom hon eg inte varit bra nån gång på sina 3 år...blir hon då plötsligt bra när ni tar bort mjölken är det för stort sammanträffande för att vara en slump enligt mig.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-13 18:31:26 följande:
    Ni testade ju och tog bort rätt mkt mjölk för ett tag sedan vad jag minns och då såg ni ju skillnad på hennes uppblåsta mage redan då. Jag tror du ska gå på känslan. Förstår att det är lite krångligt ju större de är, en av anledningarna tlil att vi inte tagit bort all mjölk för stora sonen men han verkar ju inte må dåligt som din dotter gör. Hon väljer ju själv bort den mat hon inte verkar tåla. Testa! Och JA jag skulle tolka det som allergi om det blir bättre när ni tar bort mjölken eftersom hon eg inte varit bra nån gång på sina 3 år...blir hon då plötsligt bra när ni tar bort mjölken är det för stort sammanträffande för att vara en slump enligt mig.
    Ja tänkt om det faktiskt är så ! Att hon valt bort maten för att hon inte tål den och inte för att hon är kräsen som vi trott =( jag menar..hon äter inte ens tårta eller äter glass?!
    Jag kommer utan tvekan känna mig som världens elakaste mamma! Men hon pratar väldigt bra för sin ålder så man tycker ju att hon borde sagt ifrån om hon haft ont !!?? Åh andra sidan är hon en tös som SÄLLAN klagar när hon har ont. Nu tex har hon öroninflammation och inte sagt ett pip..endast tagit sig lite för örat !! Så hon kanske är van vid att ha ont i magen?! För den är ju svullen ( har kollat på bilderna själv ytterligare en gång ) och hon svankar inte..även om det kanske ser ut så!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-13 18:36:32 följande:
    Ja tänkt om det faktiskt är så ! Att hon valt bort maten för att hon inte tål den och inte för att hon är kräsen som vi trott =( jag menar..hon äter inte ens tårta eller äter glass?! Jag kommer utan tvekan känna mig som världens elakaste mamma! Men hon pratar väldigt bra för sin ålder så man tycker ju att hon borde sagt ifrån om hon haft ont !!?? Åh andra sidan är hon en tös som SÄLLAN klagar när hon har ont. Nu tex har hon öroninflammation och inte sagt ett pip..endast tagit sig lite för örat !! Så hon kanske är van vid att ha ont i magen?! För den är ju svullen ( har kollat på bilderna själv ytterligare en gång ) och hon svankar inte..även om det kanske ser ut så!
    Min lilla son valde bort att äta när han fick ont i magen även när han bara var några månader. Vi provocerade med NAN och gröt när han var runt 6 månader (hade ätit mjölkfritt från 2 månader). Han åt glatt första 2-3 ggr men när han började må dåligt (=skrika) så valde han själv att sluta äta. Han  matvägrade ett bra tag och åt typ inget. Efter mkt trugande så fick vi i honom nutra igen och då upptäckte han väl att han inte fick ont längre och började äta igen, så barn är smarta!

Även om barn pratar bra så är hon bara 3 år och barn har generellt sätt svårt att förklara saker som att de har ont. Min son sa t ex att han hade ont i magen fast han mådde illa osv. Han kan än i dag säga "nej jag har inte ont" fast man ser mkt tydligt att han har ont...
    Man kan inte lita på att barn säger till om de har ont men däremot ska man lita på att de HAR ont när de väl säger nåt inte lätt det där...
Svar på tråden Allergitråden