• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-13 18:46:01 följande:
    Min lilla son valde bort att äta när han fick ont i magen även när han bara var några månader. Vi provocerade med NAN och gröt när han var runt 6 månader (hade ätit mjölkfritt från 2 månader). Han åt glatt första 2-3 ggr men när han började må dåligt (=skrika) så valde han själv att sluta äta. Han  matvägrade ett bra tag och åt typ inget. Efter mkt trugande så fick vi i honom nutra igen och då upptäckte han väl att han inte fick ont längre och började äta igen, så barn är smarta! Även om barn pratar bra så är hon bara 3 år och barn har generellt sätt svårt att förklara saker som att de har ont. Min son sa t ex att han hade ont i magen fast han mådde illa osv. Han kan än i dag säga "nej jag har inte ont" fast man ser mkt tydligt att han har ont...Man kan inte lita på att barn säger till om de har ont men däremot ska man lita på att de HAR ont när de väl säger nåt inte lätt det där...
    Minsta dottern gjorde precis likadant innan vi upptäckte mjölkallergin. Hon vägrade tillslut att äta och åt lika lite som en nyfödd skulle göra ( hon var 3 månader då)
    Så de är nog smartare än man tror!

Hon har ju börjat vakna på nätterna igen så det är kanske hennes sätt att tala om att hon har ont ?!
  • EL I

klart du kan be dem ta hem vällingen. ica där vi bor börjar nog bli trött på mig ber dem om både ditten coh datten de är väldigt  tillmötesgående. ska gå ner med en lapp till dem i morgon eller på torsdag ang olika saker jag skulle vilja att de tar hem, får se om de gör det? men vällingen har jag bett dem ta hem (men nu kan  ju inte sonen äta den  men det var innan vi tog bort vete). Jag har även bett dem om havreyoghurt när de inte hade det osv

Nu ska jag be dem om pasta, bröd samt godis som är mjölk, soja och vetefritt

• JPL

Jag ammar iofs min lille kille (5,5 mån) men har fått ersättning för att han ska vänja sig vid smaken och för att ge ett högre näringsvärde till det hemgjorda. Stora killen, 5,5 år, är för smal och ska få i sig den också på något vis. Jag har INGEN erfarenhet om ersättning. Inte ens välling kan jag något om. Varför får man inte micra den tex? Jag kommer att använda den till att berika gröt och även de större barnens mat (i smyg). Får man ändå aldrig blanda starkare än det står eller gäller det mest pyttisar som bara äter ersättning? För dem är det ju viktigt att de får i sig tillräckligt med vätska också tänker jag.

• EL I
    JPL skrev 2010-04-13 20:19:08 följande:
    Jag ammar iofs min lille kille (5,5 mån) men har fått ersättning för att han ska vänja sig vid smaken och för att ge ett högre näringsvärde till det hemgjorda. Stora killen, 5,5 år, är för smal och ska få i sig den också på något vis. Jag har INGEN erfarenhet om ersättning. Inte ens välling kan jag något om. Varför får man inte micra den tex? Jag kommer att använda den till att berika gröt och även de större barnens mat (i smyg). Får man ändå aldrig blanda starkare än det står eller gäller det mest pyttisar som bara äter ersättning? För dem är det ju viktigt att de får i sig tillräckligt med vätska också tänker jag.
    du kan visst micra men det bästa är att värma vattnet först och sedan hälla i pulvret och skaka.

du ska inte blanda starkare för då finns risken att de blir förstoppade och liksom om du blandar för "svagt" så finns risken att de inte får i sig tillräckligt med näring, så du ska hålla dig till det som står där.
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-04-13 18:27:18 följande:
    EL I : Ja du har nog rätt ( ni andra med som svarat förstås )Så från och med i morgon blir det HELT mjölkfritt för dottern. Och försvinner uppblåsta magen + förstoppningen borde vi tolka det som allergi va!? Blir det ingen förbättring efter 1-2 månader testar vi laxermedel!Tack för all hjälpSäger som EL I, vad hade man gjort utan er?!
    Nu är det ju troligen maten som ger förstoppningen för din lilla tjej. Men hos oss så fick dottern en hård knöl längst ut (olika "längd") och sedan normalhårt och sedan löst, det märktes tydligt eftersom jag fick tempa henne någon gång då och då för att det skulle komma ut. När jag pratade med barnmottagningen säger de att förstoppning är vanligt och att jag ska ge Laktulos och Resulax (i ändtarmen). Men jag kände att hon nog inte alls hade lyssnat på vad jag sa: hon hörde bara hårt och sedan löst. Inte det "normala" i mitten.
    Och jag ville inte riskera att fastna i att behöva ge Laktulos i flera månader.
    Så jag diskuterade lite med min mamma, som är farmaceut, och vi beslutade att jag skulle testa att ge Resulax när hon inte bajsat under en dag och se om det skulle hjälpa - hypotesen att det hade gjort ont då och då och att hon därför höll sig.
    Så jag tempade (dagen innan jag ringde barnmottagningen) och sedan kunde hon bajsa själv i några dagar. Det kom inget på skärtorsdagen så hon fick Resulax och sedan dess har hon bajsat på egen hand!
    Som sagt, det låter ju som att din tjej ändå har problem med maten och skulle behöva mjukgörande medel uppifrån. Men eftersom du tvekar att ge det så kan du ju börja med att ge i ändtarmen de dagar hon inte klarar att gå själv och se vad som händer. Sedan går det ju inte att göra så varje dag, men i 4-5 dagar borde du ju kunna testa, samtidigt som du ger henne mycket katrinplommon, aprikoser, kiwi och päron (om hon tål dem) som ju är lösande och undviker allt som innehåller ris och banan
    Tänk bara på att allt lösande kan ge gaser i början.
  • Tibell

Amulett : Tack för alla tips! Vi har fått ge henne microlax de gånger hon haft riktigt problem.

Men hon är ju inte den tjejen som klagar direkt utan hon bajsar trots att man ser att det gör riktigt ont! Så efter ett samtal med mannen här hemma insåg vi att hon kanske faktiskt har ont i magen men har vant sig vid det och klagar inte längre. Kan detta stämma ?! För hon har verkligen HÖG smärtgräns..högre än jag någonsin kommer att få ;) Vi kan tvätta öppna sår ( hon har ett inflammerat sår på ryggen just nu ) utan att hon rör en min.
    Men från och med i morgon är det helt mjölkfritt på henne. Ska bli spännande att se om det ger något resultat

• EL I

amulett: generellt sätt så är inte laktulos vanebildande om man är rädd för det. Man bör ge uppifrån innan man ger nerifrån. men huvudsaken är ju att man hittar ett sätt som funkar för sig själv och barnet.

Älsklingen: resulax är att föredra framför microlax om ni ska ge lavemang, för microlax är starkare än resulax.

• Tibell

EL I : okej..tack för tipset =) Nu har vi inte behövt ge henne något på flera månader utan hon reder ut att bajsa även om man ser att det gör ont! Jag har för mig att hon började bajsa varje dag ( nu är det varannan var 3:e ) när vi körde på nästan mjölkfritt..men jag är inte säker!

Men tror du det kan vara så!? Att hon har ont i magen men är så tålig att hon inte visar det, mer än matvägran?! För så svullen som magen är borde den ju göra ont. Min blir med svullen ibland och jag tycker verkligen att det känns!

Ibland funderar jag faktiskt på om det är något fel på mig med! Jag har ju eksem som kommer och går..dock ALDRIG helt eksemfri. Just nu har jag i armhålorna, på underarmarna, i ljumsken ( på ena sidan bara ) samt på baksidan av låren. Jag har liksom vant mig vid att alltid ha eksem men inte lagt något vidare fokus på det,
    Sen har jag tappat väldigt mycket i vikt. Jag väger endast 42 kg och är 155 kort! Men det kan ju lika gärna bero på att jag ränner runt efter två små barn ;)
    Men jag har för mig att mina eksem försvann helt ( eller nästan i allafall ) när vi eleminerade all mjölk hemma. Kan man vara allergisk/känslig mot mjölk i vuxen ålder utan att ha mer sympom än det här. Eller håller jag på att bli tokig och tror att allt har med allergi att göra ( börjar smått tro det faktiskt ;) )

• EL I
    Tibell skrev 2010-04-13 20:46:14 följande:
    EL I : okej..tack för tipset =) Nu har vi inte behövt ge henne något på flera månader utan hon reder ut att bajsa även om man ser att det gör ont! Jag har för mig att hon började bajsa varje dag ( nu är det varannan var 3:e ) när vi körde på nästan mjölkfritt..men jag är inte säker! Men tror du det kan vara så!? Att hon har ont i magen men är så tålig att hon inte visar det, mer än matvägran?! För så svullen som magen är borde den ju göra ont. Min blir med svullen ibland och jag tycker verkligen att det känns! Ibland funderar jag faktiskt på om det är något fel på mig med! Jag har ju eksem som kommer och går..dock ALDRIG helt eksemfri. Just nu har jag i armhålorna, på underarmarna, i ljumsken ( på ena sidan bara ) samt på baksidan av låren. Jag har liksom vant mig vid att alltid ha eksem men inte lagt något vidare fokus på det, Sen har jag tappat väldigt mycket i vikt. Jag väger endast 42 kg och är 155 kort! Men det kan ju lika gärna bero på att jag ränner runt efter två små barn ;) Men jag har för mig att mina eksem försvann helt ( eller nästan i allafall ) när vi eleminerade all mjölk hemma. Kan man vara allergisk/känslig mot mjölk i vuxen ålder utan att ha mer sympom än det här. Eller håller jag på att bli tokig och tror att allt har med allergi att göra ( börjar smått tro det faktiskt ;) )
    jag har en jobbarkompis som fick diagnosen mjölkproteinallergi vid 40 års ålder!! Allergi kan man få närsomhelst. Om nu även DU har allergi så är det ju ännu större risk att båda dina barn har  det eftersom man ofta ärver benägenheten för allergi.

Testa att köra mjölkfritt hela familjen nu då? Så ser stora tjejen att ni äter samma mat så blir det inget konstigt.
    Tror du är lite som jag (fast lite värre ) att man absolut inte vill att ens barn ska vara "sjukt" så då förstränger man tydliga symtom.

Klart din dotter kan må dåligt fast hon inte säger något. Min stora son säger inget om sin mage förrän han blir så dålig att han vaknar på natten, blek, kallsvettig och kräks pga förstoppning!! sås visst kan de vara tåliga. sonen MÅSTE ha laxermedel varje dag annars blir det så som jag beskrev ovan.

Tycker inte du ska analysera mer utan abra testa med mjölkfritt. Man kan ju spekulera hur mkt som helst men man vet ju inte förrän man testat.
  • Amulett
    EL I skrev 2010-04-13 20:40:05 följande:
    amulett: generellt sätt så är inte laktulos vanebildande om man är rädd för det. Man bör ge uppifrån innan man ger nerifrån. men huvudsaken är ju att man hittar ett sätt som funkar för sig själv och barnet.Älsklingen: resulax är att föredra framför microlax om ni ska ge lavemang, för microlax är starkare än resulax.
    Fast det där med att ge i några månader var det barnmottagningen som sa ...

Och, jo jag håller med om det, om det hade varit just en hård propp och sedan löst - men hon hade ju hårt ytterst, sedan normalt och sedan löst "på slutet" och då kändes det märkligt att ge lösande eftersom det i mitten ju var "bra" om du förstår vad jag menar.

Rekommendationen från barnmottagningen var att börja med att ge Resulax+Laktulos i några dagar (så att ev "proppar" försvinner) och sedan fortsätta med enbart Laktulos.
Svar på tråden Allergitråden