• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

EL I : Jo jag är nog lite sån tyvärr. Att jag "blundar" för symtomen bara för att jag önskar sååå hårt att de inte finns där. Men nu har jag lovat mig själv att vara mer öppen och överanalysa ( som mannen redan säger att jag gör) allt för att mina barn ska må så bra som möjligt!

Jag har ju redan allergi mot damm, kvalster samt gräs+att jag har astma. Så varför inte slänga på mjölkkänslighet när vi ändå håller på ;) För jag tror bestämt att eksemen försvann när vi hade det mesta mjölkfritt hemma, men jag är så van vid att ha dem där att jag inte märkte att de var borta ens en gång. Men visst är det värt att prova! Ska ge det en chans redan från och med imorgon!!

• maribel

Hur har ni blivit bemötta på dagis, har de skyldighet att ge allergimedicin? vår lillkille börjar dagis 1 juni och är jätteallergisk mot ägg och mjölk samt vete. Tillbringade sön kvällen på barnakuten då han svällde upp i ögonen och fått nässelutslag av att någon "tagit" i honom sedan de ätit cheescake med ägg i och antagligen haft kladd kvar på fingrarna. Han får starka reaktioner av att få dessa ämnen på huden.

Bevar inför att tala med personalen och undrar hur de ska kunna undvika att andra barn råkar röra honom med mjölk eller glass på händerna.
    Någon mer som har barn som reagerar så starkt?Hur gör ni när ni går på kalas m.m

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-04-13 14:52:20 följande:
    Jobbigt. Nyfiken på hur det går så du måste rapportera. Hade ju helt klart varit skönt om han kunde må bra killen! Kram!
    Ja, du har ju hört lite om henne förr. {#lang_emotions_wink}

Pricktest avklarat. Efter lite resonerande blev det pricktest på kvalster *2, mögel *2, mjölk, ägg & vete plus kontrollerna.

Den positiva kontrollen blev ca 5 mm, men på alla de andra syntes ingen direkt kvaddel utan det var bara allmänt lite rött med en rödare prick mitt i för att hans hud reagerat på den mekaniska retningen, dvs reaktion på själva taggarna men ingen reaktion på det taggarna tryckte ner i huden.

Men huden såg ju inte "typiskt allergi-eksemig" ut  enligt henne eftersom han är typ grovkornigt sandpapper på främst armar & ben, men han är ändå hyfsat ok (jämfört med hur han brukar kunna vara) just nu. Men han har fått lite egna recept som vi kan hämta ut senast på torsdag på dels annan kortison än Locoid + ngn mjukgörande som jag nu inte kommer på namnet på, som skulle vara bättre vid sån "sandpappershud" som han har. + att vi fick lite prover på tvättkräm, duschtvål & handkräm från Sterisol som de hade fått som prover och tyckt varit bra som han kunde få prova.

(Fast lillasyster blir lika sandpappersaktig i huden när hon får mjölk mer än ett enstaka misstag {#lang_emotions_undecided})

Vi var där så prickarna sattes ca 13.30 idag.
    (Och eftersom jag har den "bakgrund" jag har så har jag/vi ju spanat på prickarna lite här hemma under em-kvällen.)

Vid 16-tiden var det som små ca 2 mm stora kulor/knutor under huden vid båda kvalsterprickarna som man kunde känna som upphöjningar när man strök med ett finger över prickarna även om det inte var några direkt synliga kvaddlar.

Och vid 21 nu ikväll  så var den ena kvalster-knutan i princip borta och vid den andra var det en ca 2 mm svag kvaddel och på mjölk var det en kvaddel på ca 3 mm.

Så jag ritade av pricktestfördelningen på ett papper. Sen ritade jag runt kanten på kvaddlarna, satte en tejpbit över och klistrade fast tejpbitarna med kvaddlarna på rätt platser på pappret. Så får vi se hur vi går vidare härifrån. Helst skulle man ju vilja utesluta all mjölk några veckor för att se vad/om det blir skillnad, men svårt när han bor varannan vecka.

Men det känns ju lite som att jag ändå har rätt i mina misstankar som jag första gången yttrade till sambon för snart 3 år sedan och som han försökt bearbeta exet med i perioder i snart 1-1½ år.
  • Snutten
    maribel skrev 2010-04-13 21:35:10 följande:
    Hur har ni blivit bemötta på dagis, har de skyldighet att ge allergimedicin? vår lillkille börjar dagis 1 juni och är jätteallergisk mot ägg och mjölk samt vete. Tillbringade sön kvällen på barnakuten då han svällde upp i ögonen och fått nässelutslag av att någon "tagit" i honom sedan de ätit cheescake med ägg i och antagligen haft kladd kvar på fingrarna. Han får starka reaktioner av att få dessa ämnen på huden.Bevar inför att tala med personalen och undrar hur de ska kunna undvika att andra barn råkar röra honom med mjölk eller glass på händerna.Någon mer som har barn som reagerar så starkt?Hur gör ni när ni går på kalas m.m
    Min dotter är inte riktigt så känslig som din son men på hennes dagis är det en städare som städar i matrummet ordentligt efter varje måltid som hon är med på. Hon har ett "eget" handfat som hon tvättar sig i efter måltiderna osv. De har även akutmediciner som de ger vid behov.
  • Snutten

Tryckte iväg lite för tidigt: för att få igenom det där med städet har jag fått KÄMPA, men det går om man är riktigt envis.

• maribel
    Snutten skrev 2010-04-13 21:57:24 följande:
    Tryckte iväg lite för tidigt: för att få igenom det där med städet har jag fått KÄMPA, men det går om man är riktigt envis.
    Extra städ, det lät ju jättebra. Ska försöka ta upp det inför inskolningen. Känns som man kommer bli måttligt populär{#lang_emotions_smile}
  • Snutten
    maribel skrev 2010-04-13 22:06:39 följande:
    Extra städ, det lät ju jättebra. Ska försöka ta upp det inför inskolningen. Känns som man kommer bli måttligt populär
    De äter inte heller kokt eller stekt ägg eftersom det blir så smuligt. Vi har varit tvugna att ha särskilt läkarintyg för att få städet godkänt och de tog bort det under en period för att se hur det funkade. Det kan vara så att de vill se hur det fungerar utan städet innan de går med på det.
  • JPL
    EL I skrev 2010-04-13 20:23:22 följande:
    du kan visst micra men det bästa är att värma vattnet först och sedan hälla i pulvret och skaka. du ska inte blanda starkare för då finns risken att de blir förstoppade och liksom om du blandar för "svagt" så finns risken att de inte får i sig tillräckligt med näring, så du ska hålla dig till det som står där.
    Tack för svar. Jag kommer aldrig att ge det som ersättning som bebisen ska dricka utan det handlar om att berika (alla tre) barnens mat. Gäller verkligen de reglerna då?
  • EL I
    Amulett skrev 2010-04-13 20:57:22 följande:
    Fast det där med att ge i några månader var det barnmottagningen som sa ... Och, jo jag håller med om det, om det hade varit just en hård propp och sedan löst - men hon hade ju hårt ytterst, sedan normalt och sedan löst "på slutet" och då kändes det märkligt att ge lösande eftersom det i mitten ju var "bra" om du förstår vad jag menar. Rekommendationen från barnmottagningen var att börja med att ge Resulax+Laktulos i några dagar (så att ev "proppar" försvinner) och sedan fortsätta med enbart Laktulos.
    Ja absolut! Så är det ju! Sitter det en propp iför så räcker det sällan med bara laktulos utan att man bör hjälpa till nerifrån. Jag menade mest när själva "proppen" är löst, att man då bör fortsätta med laktulos och inte vänta tills det blir sådär igen och då hjälpa tlil med resulax Förklarade då lite dumt.
  • EL I
    JPL skrev 2010-04-13 22:24:10 följande:
    Tack för svar. Jag kommer aldrig att ge det som ersättning som bebisen ska dricka utan det handlar om att berika (alla tre) barnens mat. Gäller verkligen de reglerna då?
    Nä ska du inte göra det som ersättning utan bara ha det i mat så gäller det väl inte antar jag. Hur har du tänkt göra? Hur mkt ska du ge dem över ett dygn?
Svar på tråden Allergitråden