• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    saffe skrev 2010-04-12 14:47:02 följande:
    Hej! på tal om Plamils mjölkfria choklad, jag såg att det stod "kan innehålla spår av soja" på. Har det gjort det förut? Jag har för mig att den var helt fri från "allt"?
    Plamil har flera varianter av "mjölkfri" choklad som de tillverkar för olika distributörer. Kolla vad det står längst ut i ett av hörnen på baksidan så kan du se vilken distributör Plamil har tillverkat den för.

Vissa är helt sojafria, andra innehåller soja och nån jag har sett har varit "spårmärkt". Och förpckningarna ser i princip identiska ut, så det kan vara stor risk för förväxling om man inte är uppmärksamhet.

Kolla i mitt fotogalleri för exempel på mjölkfri mintchoklad från Kung Markatta (som också är sojafri) och mintchoklad från Life Products som ochså är utan mjölk (men som inte kallas för mjölkfri) men som innehåller sojamjöl.
  • EL I

Har en fråga till ang min son. Förra veckan fick han ju ca 1 dl kräm 2 dagar i rad innehållande stärkelsesirap o blev jätteröd om kinderna o blev sådär rastlös på nätterna o lite grinig. I lördags fick han 2 eller 3 bitar godis ( små ca 1x1 cm stora lite drygt) som innehöll glukossirap. Då blev han inte rös utan bara tjurig som fan o svårt att sova. Ska msn tolka det som om det röda inte kommer om han bara får en liten mängd??? Men magproblemem o grinigheten kommer vid en väldigt liten mängd?? Satt det i från tidigare i veckan o att godiset inte alls påverkade eftersom han inte fick röda kinder??

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-12 15:46:12 följande:
    Har en fråga till ang min son. Förra veckan fick han ju ca 1 dl kräm 2 dagar i rad innehållande stärkelsesirap o blev jätteröd om kinderna o blev sådär rastlös på nätterna o lite grinig. I lördags fick han 2 eller 3 bitar godis ( små ca 1x1 cm stora lite drygt) som innehöll glukossirap. Då blev han inte rös utan bara tjurig som fan o svårt att sova. Ska msn tolka det som om det röda inte kommer om han bara får en liten mängd??? Men magproblemem o grinigheten kommer vid en väldigt liten mängd?? Satt det i från tidigare i veckan o att godiset inte alls påverkade eftersom han inte fick röda kinder??
    Oj vad svårt... Är nog inte till någon vidare hjälp alls faktiskt. Men godisarna kanske inte innehöll så mycket vete! Eller att det kanske fanns spår av mjölk på dem som gjorde att han fick reaktion på det! För han brukade väl inte bli röd om kinderna när han fått mjölk i sig ?!

Hur har ni gjort på öppna förskolor och sådant ?! Vi har varit där 3 gg nu och varje gång har dottern fått röda armbågar och prickig på mage. Antningen har hon fått det från att ha legat på golvet eller så är det för att hon tuggat på någon leksak som har rester av mjölk på sig ( mest troligt )
    Ska vi kanske ta med egna leksaker till henne ?!

Testade fresten risgröt idag ( hemmagjord ) Men nope..ingen större hit enligt dottern! Blir så less på att den enda gröten hon kan äta ( om det nu är veteallergi ) finns inte ute i affärerna! Suck
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-04-12 15:39:51 följande:
    Plamil har flera varianter av "mjölkfri" choklad som de tillverkar för olika distributörer. Kolla vad det står längst ut i ett av hörnen på baksidan så kan du se vilken distributör Plamil har tillverkat den för.Vissa är helt sojafria, andra innehåller soja och nån jag har sett har varit "spårmärkt". Och förpckningarna ser i princip identiska ut, så det kan vara stor risk för förväxling om man inte är uppmärksamhet. Kolla i mitt fotogalleri för exempel på mjölkfri mintchoklad från Kung Markatta (som också är sojafri) och mintchoklad från Life Products som ochså är utan mjölk (men som inte kallas för mjölkfri) men som innehåller sojamjöl.
    Tack för svaret!
  • Smulan1979
    Tibell skrev 2010-04-12 16:26:01 följande:
    Testade fresten risgröt idag ( hemmagjord ) Men nope..ingen större hit enligt dottern! Blir så less på att den enda gröten hon kan äta ( om det nu är veteallergi ) finns inte ute i affärerna! Suck
    Har du testat med frukt till? Min dotter vill i alla fall ha gröten med sött till Antingen puré från affären eller mosad banan.
  • Hundkompis

Studsboll: Gröten i butikerna är precis som den som var på apoteket, förrutom att den inte är smaksatt med banan. Min son har allergi mot mjölk, ägg och vete och det är den enda gröten i pulverform, som han kan äta.

• EL I

älsklingen87: precis testa med nån frukt till. Det brukar gå hem!
    Nä sonen brukar inte bli röd om kinderna av mjölk men jag vet inte, han brukar nite vara så känslig för mjölk så han får ont av spår, han har inte varit det tidigare i alla fall.

Just nu känns det som om vi är tillbaka på ruta 1. Han sover dåligt, är allmänt tjurig, röd om kinderna och klängig Blir gaaaalen!!! Kanske inte är vete?? Eller sitter reaktionen från veckan i fortfarande???

Jag känner mig så förvirrad.

• Kavat
    EL I skrev 2010-04-12 15:46:12 följande:
    Lita på dig själv!

Alla kan ju bara gissa, men mängden glukossirap av några godisbitar eller 2 dl kräm är stor. Så jag tror det är precis som du skriver. Han reager med magont och grinighet lättare än på kinderna.

Han har väl varit bättre i mellan förra helgen och denna och blev värre när han fick godiset, ja, då är det väl rätt självklart?!
  • Kavat

EL I, det kan ju finns ju mer än bara spår av mjölk på lösgodis. Nötter, mandel, ägg, färgämne, ja, det kan ju finnas en massa saker som han kan reagera på som ni inte ens vet om om han tål eller inte. Eller så är det "enbart" glukossirapen som gav denna reaktion.

Våga tro på dig själv, ni har ju haft en glad och nöjd son i flera veckor utan vete!

• Kavat

älsklingen, håller med om fruktpuré i gröten (och ja de flesta är utan allt. Det finns dock de med havre i bl.a så läs noga!)

Ta någon puré hon gillar. Min son älskade banan så jag blandade banan i "allt" ett tag för att han skulle äta.

Svar på tråden Allergitråden