• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-04-09 15:51:18 följande:
    Skulle enagos gröter snart vara tillbaka i affärerna igen ?! Nu när det förhoppningsvid inte är veteallergi tänkte vi prova deras gröt. Den mjölkfria på apoteket skulle tydligen dröja vad jag fattat det som ?! Och idag testade vi sinlacen men den fick hon massa eksem av på armarna, mage/rygg ?! Är den för stark kanske ?! För det borde väl inte vara någon fara att testa 6 månaders gröten till en som är 5½ månad !? Kommer ju endast testa ytterst små mängder eftersom vi inte är helt hundra på att det inte var veteallergi!
    Sinlac innehåller rätt stora mängder johannesbrödsmjöl, vilket är en släkting till soja och kombinationen mjölkallergi & sojaallergi är ganska vanlig (30-50% av mjölkallergiska bebisar/småbarn utvecklar även sojaallergi).
  • Smulan1979
    Skulle enagos gröter snart vara tillbaka i affärerna igen ?! Nu när det förhoppningsvid inte är veteallergi tänkte vi prova deras gröt. Den mjölkfria på apoteket skulle tydligen dröja vad jag fattat det som ?! Och idag testade vi sinlacen men den fick hon massa eksem av på armarna, mage/rygg ?! Är den för stark kanske ?! För det borde väl inte vara någon fara att testa 6 månaders gröten till en som är 5½ månad !? Kommer ju endast testa ytterst små mängder eftersom vi inte är helt hundra på att det inte var veteallergi!
    Vill ni väldigt gärna att hon ska äta den färdiga gröten, annars så kan ni ju testa att göra gröt på finmalen havregryn, mannagryn eller majsmjöl t ex. Man kan ju berika med den ersättning som hon har om man vill att alla näringsämnen ska finnas. En tanke bara
  • EL I
    om hon reagerar även på sinlac så skulle inte jag köra med sempers gröt. Jag skulle ta och göra helt vete, mjölk och sojafritt några månader framöver och sedan provocera. Finns ingen anledning att ge det innan tycker jag. Eftersom ni sett reaktioner på vete både på patchtestet och när ni hade gett ett litet rån även förut så skulle jag helt klart se upp med alla de sakerna. Så länge hon är så liten som hon är, är det eg inga problem att klara sig på mjölk, soja och vetefritt. Gäller ju bara att göra gröten själv som någon sa och berika med ersättning som hon ju har hemma. Skulle jag göra i alla fall!
  • Tibell
    Miralicia skrev 2010-04-09 16:53:29 följande:
    Sinlac innehåller rätt stora mängder johannesbrödsmjöl, vilket är en släkting till soja och kombinationen mjölkallergi & sojaallergi är ganska vanlig (30-50% av mjölkallergiska bebisar/småbarn utvecklar även sojaallergi).
    Nu när du säger det så kan jag komma ihåg att jag har läst det. Men tyvärr hade jag inte lagt det till minnet, det enda jag visste om Sinlacen var att den var sötad

Så här såg hon i allafall ut efter
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-09 17:50:48 följande:
    om hon reagerar även på sinlac så skulle inte jag köra med sempers gröt. Jag skulle ta och göra helt vete, mjölk och sojafritt några månader framöver och sedan provocera. Finns ingen anledning att ge det innan tycker jag. Eftersom ni sett reaktioner på vete både på patchtestet och när ni hade gett ett litet rån även förut så skulle jag helt klart se upp med alla de sakerna. Så länge hon är så liten som hon är, är det eg inga problem att klara sig på mjölk, soja och vetefritt. Gäller ju bara att göra gröten själv som någon sa och berika med ersättning som hon ju har hemma. Skulle jag göra i alla fall!
    Jo du har helt rätt.
    Har du eller någon annan något bra recept ?! Går väl berika med Althera!?
  • EL I

Föresten, i dag när jag hämtade på dagis så var han fortfarande mkt finare i ansiktet (finns bildbevis) och de sa att han hade varit på jättebra humör hela dagen. Det gick bra att åka bil och han har sovit hela natten

De sa t o m på dagis när jag sa att det som hade hänt var att han hade fått i sig lite kräm med vete i. "oj ja då är han verkligen känslig, vad bra att det är borta" . Skönt att de förstå hur allergisk han är, inte för att det är dödligt men inte skoj när han blir grinig och ser ut som en clown i ansiktet som svider och har sig. Nu känns det faktiskt helt säkert!

Vad skönt ändå att veta och då har jag det att gå på tills jag ska träffa dietisten också om hon inte tror på mig!

Jag har lärt mig att gå på min magkänsla nu även om jag tvivlade förut så känns det verkligen säkert nu. Hade han inte blivit bättre varken om kinderna eller sömnen så hade jag nog fortsatt tvekat men nu känns det rätt klart!

• Mela78

Är lite kluven. Har provocerat med sojayoghurt i två dagar. Igår ca ett kryddmått, idag ett par teskedar. Igår fick dottern två lite större röda prickar, och var lite mer gnällig än vanligt. Idag har hon varit lite mera gnällig och det kliar lite överrallt på henne. Några röda fläckar här och var som kommer och går. Lite slem i lös avföring, ingen diarrée. Ingen urtikaria, inget eksem eller liknande.
    Ska jag fortsätta provocera lite till imorgon? Beroende på hur natten blir så klart.

• Twixie
    Kavat skrev 2010-04-08 23:27:34 följande:
    Tråkigt! Skriv matdagbok med tider och symptom och variera kosten. Om ni får reaktion ena dagen, men inte andra. Dela upp maten ni åt den dagen reaktionen skedde och prova dag för dag och se om ni kommer fram till vad det är. Läkarna kan inte göra mer än att gissa, så visar det inte på tester så är det så här man måste göra för att kunna komma fram till vad det är. Går man på vanligaste allergier så är det mjölk, ägg, soja, vete(havre), fisk (torsk) och nötter. Men det kan ju vara allt, men försöka att bena upp det så mycket ni kan.Du skrev morot och/eller tomat. Ge enbart tomat en dag och enbart morot en annan osv. Till sist brukar man hitta gemensamma nämnare. Dock brukar det vara svårt att hitta t.ex vete, som finns i allt. Jag trodde det var allt möjligt på sonen innan vi kom fram till vete och havre...
    Tack. Ska börja skriva. Är svårt ibland när de äter på dagis för han kan sitta och peta bort det han inte känner för så även om det serverats t.ex. bondsoppa så vet man ju inte vad han har ätit i den . Men man kan ju skriva för det han äter på resten av dagen och helgerna. Han är ju atopiker och reagerar med mer eksem på tomat och citrus. Men han har ofta ätit tomat utan en prick och andra dagar så reagerar han på minsta lilla tomat. Håller också på att lista ut hur lång reaktion han har efter fisk. Hur länge den sitter i och därmed också känsligare för t.ex. tomat och citrus. Men har glömt bort matdagboken. Melvin upptäckte vi ju ägg på direkt och har inte haft symtom direkt på andra allergier...
    (¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-09 17:52:44 följande:
    Jo du har helt rätt. Har du eller någon annan något bra recept ?! Går väl berika med Althera!?
    jag gjorde gröt på ris eller majsmjöl när sonen var i samma ålder som din dotter. Så berika den, ibland hade jag även hirs i (rätta mig om jag har fel men det innehåller väl ingen vete???). Det gillade han mkt.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-09 20:09:53 följande:
    jag gjorde gröt på ris eller majsmjöl när sonen var i samma ålder som din dotter. Så berika den, ibland hade jag även hirs i (rätta mig om jag har fel men det innehåller väl ingen vete???). Det gillade han mkt.
    Hirs vet jag inte ens om vad det är för något =)

Men ska jag testa Sinlacen igen för att få det bekräftat ( så det inte var en slump eller värmeutslag) eller ska jag strunta i det. Hon var HELT eksemfri innan hon fick smaka lite så det känns inte som något direkt sammanträffande. Men de säger ju
    att man ska provocera 3 ggr..stämmer det ?!
Svar på tråden Allergitråden