• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-08 20:43:46 följande:
    Eller använder samma smörbytta med mjölkfritt margarin till honom som till något annat barn som enbart har mjölkallergi, så att det kanske kommer med enstaka smulor från vanligt bröd till hans naturligt glutenfria via smöret.
    ja det gör de garanterat! har svårt  att tro att de tänkt på att använda olika smörbyttor...ska ta och skriva ner lite saker och be dem tänka på det eftersom han verkar mer känslig än jag trodde.

de har satt alla mjölkallergiker vid samma bord och det är ju bra, men nu har han ju ytterligare en allergi...
    för han blir alltid sämre när han kommer till dagis än när han är hemma så nåt måste det ju vara.
  • Tibell
    El I : usch vad jag lider med er =( Såg bilderna på din sida och jag kan mycket väl förstå varför han har ont !! Kan också sätta mig in i hopplösheten man känner när man inser att det man befarat ( dvs veteallergin ) faktiskt stämmer. Man vill ju gärna att barnen ska må bra..de är ju de viktigaste vi har här i livet. Men du ska se att om någon vecka när magen lugnat sig och eksemen försvunnit har du din goa lill son tillbaka!

Vet att jag ställt frågan innan men kan inte komma ihåg vad ni svarat! Men MÅSTE man alltid få ont i magen vid en reaktion ?!Hönan provocerades ju för vete för någon dag sedan men har fortfarande inte fått magont ( hurra!!! ) Utan "bara" eksem över mage, lite över rygg och massa på armarna!
    Idag är hon iallafall kanon fin i hyn, lite smått torr/rosa på armbågarna men det tar väl sin lilla tid kan jag tro. Så nu verkar lugnet ha lagt sig för denna gång,
    Känns skönt att visa sambon ( han hämtade ju hem dottern samtidigt som jag så han fick ju se hennes illröda eksem över magen+armarna ) hur fin hon var idag. Då förstod ju till och med han att hon inte klarar vete!
    Men tror ni att allergin/överkänsligheten kan försvinna snabbare ioch med att hon "bara" får eksem. Kan vi göra en ny provocering, alt patchtest om någon månad redan..eller är det för snabbt ?!

Jag blir så trött och arg på mig själv för att jag tvekar. Jag har ju själv sett med egna ögon hur hon reagerar. Hennes eksem såg riktigt illa ut den dagen hon fick rånet. Sen tror jag reaktionen blev värre, främst på på mage och under haken, pga av att hon dregglat och spår av vete rann ner på bröstet på henne. Men samtidigt tänker jag så här " tja hon kanske bara var extra torr den dagen , kanske därför eksmen blossade upp"," hon kanske bara har en känslig hy och att testa något nytt får hennes kropp att reagera så här..utan att det behöver vara allergi" 
    Min hjärna motarbetar mig hela tiden. Innerst inne vet jag ju att hon varken fixar mjölk eller vete men samtidigt hoppas man så innerligt att man börjar få för sig massa knasiga saker. Någon som känner igen sig ?!
  • trållmor

Lyfter fram min frågeställning igen. Vi har varit utan soja nu i lite mer än en vecka, och då fick jag av misstag i mig (måste ju skriva att jag fick i mig lakrits av misstag eftersom jag inte alls tänkte på att det var på ajabaja-listan). Vi hade inte tänkt att testa än, eftersom hennes hud fortfarande är väldigt flammig. Ändå tycker jag att hon fick en ganska stark reaktion på det med nässelutslag, skrik och väldigt mycket grön och snabb diarée. Hon spydde även också, vilket hon inte brukar göra i vanliga fall. Ska vi räkna det ändå som en provocering, eller göra en ny om några veckor? Jag skulle helst inte vilja göra någon ny provocering, för jag tyckte att det här lilla räckte som "bevis"... vad säger ni??

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-04-08 22:19:31 följande:
    Lyfter fram min frågeställning igen. Vi har varit utan soja nu i lite mer än en vecka, och då fick jag av misstag i mig (måste ju skriva att jag fick i mig lakrits av misstag eftersom jag inte alls tänkte på att det var på ajabaja-listan). Vi hade inte tänkt att testa än, eftersom hennes hud fortfarande är väldigt flammig. Ändå tycker jag att hon fick en ganska stark reaktion på det med nässelutslag, skrik och väldigt mycket grön och snabb diarée. Hon spydde även också, vilket hon inte brukar göra i vanliga fall. Ska vi räkna det ändå som en provocering, eller göra en ny om några veckor? Jag skulle helst inte vilja göra någon ny provocering, för jag tyckte att det här lilla räckte som "bevis"... vad säger ni??
    Du är ju rätt van vid detta laget, och tycker du att reaktionen var tillräckligt stark så hade jag gått på det.
    Dock skulle hon ju kunnat få reaktion av just lakrits och inte soja. Alltså att lakritsen i sig är för stark. Det är det enda jag kan tänka. Men jag misstänker att det kommer ske ofrivilliga provoceringar ändå framöver... Så jag hade hållt mig undan soja!
  • Kavat
    Twixie skrev 2010-04-08 20:22:15 följande:
    Idag har jag en riktigt låg allergidag. Yngsta sonen reagerar tydligt på något men jag har ingen som helst aning om VAD! Testerna visar inget (har tagit ett batteri känns det som). Misstänker/misstänkte fisk men det har inte fått nu idag eller igår men båda kvällarna har han varit knallröd om kinderna och runt munnen, samt på benen och armarna. Morot och tomat är en gemensam nämnare men kan också vara många andra... *Suck*. Jobbigt att se att han inte riktigt mår bra (grinig, klängig, extremt hård i magen, liten (alltså i längd och vikt) och med knallröda utslag) men det finns ju miljoner livsmedel där ute känns det som som kan vara orsaken! Vi har inga pälsdjur och röker inte. De är ute mycket. Han var ganska fin under påsken men då åt han i princip bara lite smörgås, russin, kött och ris för han var sjuk och ville inte ha något mer att äta. Ska på allergiutredning om en månad men det är lång tid till dess känns det som. Har inte heller hundra förtroende för dem alla gånger heller. De har lite "Visar det inte på pricktester är han inte allergisk" attityd...
    Tråkigt!
    Skriv matdagbok med tider och symptom och variera kosten. Om ni får reaktion ena dagen, men inte andra. Dela upp maten ni åt den dagen reaktionen skedde och prova dag för dag och se om ni kommer fram till vad det är.
    Läkarna kan inte göra mer än att gissa, så visar det inte på tester så är det så här man måste göra för att kunna komma fram till vad det är.

Går man på vanligaste allergier så är det mjölk, ägg, soja, vete(havre), fisk (torsk) och nötter. Men det kan ju vara allt, men försöka att bena upp det så mycket ni kan.

Du skrev morot och/eller tomat. Ge enbart tomat en dag och enbart morot en annan osv. Till sist brukar man hitta gemensamma nämnare.
    Dock brukar det vara svårt att hitta t.ex vete, som finns i allt. Jag trodde det var allt möjligt på sonen innan vi kom fram till vete och havre...
  • Ellisizza

Hej!

Jag och min son blir bjudna på en utlandsresa av hans mormor om en månad. Han kommer då vara 8,5 månader.

Just nu äter han nästan bara neocate men vi har börjat lite med smakportioner (hemlanade). Har bara hunnit prova potatis som gav röda prickar runt munnen och palsternacka. Palsternackan gav inga eksem eller utslag men jag tycker att han har sovit sämre. Ska dock prova några dagar till och se om det bara var en tillfällighet.

Nu funderar jag på det här med hans mat på resan. Någon av er som rest med väldigt allergiska barn? Vad ska man tänka på? Sonen är troligen allergisk mor mjölk, ägg och vete. Kan även vara något mer.

Om en månad tror jag att han fämst äter neocate och sen kanske lite mat också. Om vi skulle förlora bagaget och jag hade all neocate där i skulle det bli kris! Får man packa ner ersättningsburkar (oöppnade) i handbagaget? De är ju i metall tänkte jag.. Behöver man något läkarintyg för att få ha med sig specialmat i handbagaget?

Och får man ta med barnmatsburkar i handbagaget? Har hört att man kan bli tvingad att smaka på maten om man har den i handbagaget och då blir ju allt förstört..

Kanske bättre att ha neocate i handbagaget och barnmatsburkar i det incehckade bagaget? För de kan väl inte tvinga en att öppna burkarna och smaka på ersättningspulvret?

Oj, det blev många frågor! Skulle bli jätteglad om någon av er vet svaren

• EL I

Idag är grabben bättre igen :) sov hela natten o eksemen är inte alls lika ilskna även om de givetvis finns lite kvar än, så det var nog garanterat stärkelsen som gjorde det! Tack för all peppning. Ska fråga dagis om rismjölken idag oxå.

• Ellisizza

Ojoj, ser att jag stavade som en kratta i inlägget ovan. Hoppas ni hänger med ändå

• EL I

Studsboll: jag har inte rest med mitt allergiska barn än men jag hade nog lagt burkarna i bagaget du checkar in för att vara säker. Vi behövde inte smaka på ersättningen utan det räckte att säga att det var barnmat men det är säkert olika

Svar på tråden Allergitråden