• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie
    EL I skrev 2010-04-08 08:31:01 följande:
    Måste ha lite mer råd. Sonen blev ju illröd om kinderna igen efter att han fick stärkelsesirap i en kräm måndag och tisdag. Onsdag fick han helt vetefritt igen. De röda kinderna är kvar men det är ju inte så underligt. Det tar ju lite tid att få bort eksem. Fortfarande lite dåliga nätter, kanske inte heller så underligt då magen brukar sitta i några dagar till MEN det konstiga är att hans eksem i ansiktet blir värre under dagen. Alltså på morgonen är han röd men sen blir han sådär ilsket röd, mer och mer under morgonen/fm, så det ser ut att göra ont. Varför blir det värre? Han får ju inte vete alls nu? Det lägger sig liksom under natten.
    Jag tänkte på att om man har känslig hud så retas den lättare av "allt o inget".
    Mina kinder är känsliga (Rosacea) och jag märker om jag legat mot örngottet länge; torrt, rött och kliar.

Kan det vara något sånt kanske?
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • Mamsie
    Icis86 skrev 2010-04-08 08:30:56 följande:
    Fråga: Barn som är allergiska mot födoämnen - löper de större risk att bli allergiska även i vuxen ålder eller mot annat, tex. pälsdjur m.m
    Hittade det här

"... Astma- och Allergiförbundets ordförande Ingalill Bjöörn.

Omkring en tiondel av alla barn har någon form av matallergi. I tonåren är siffran cirka 15 procent och för många kvarstår allergin även i vuxen ålder. Totalt uppger cirka 1,8 miljoner vuxna svenskar att de inte tål ett eller flera livsmedel. "

www.matnyttig.se/articles/1-articles/144-tryggare-mat-foer-allergikerna-pa-mcdonalds

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • JPL
    Tibell skrev 2010-04-08 08:59:05 följande:
    Någon som vet när den mjölkfria gröten kommer tillbaka till apoteket ?! Och finns det någon annan gröt jag kan ge henne om det nu skulle dröja allt för länge ( mjölk och veteallergi ) ?
    Jag undersökte grötmarknaden för någon månad sedan. Det jag kom fram till sparade jag här:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b119950p1247636.html
    Fast jag saknar Sempers, den var himla bra!
  • EL I

Någon som har något tips om recept på GOTT vitt bröd som är mjölk, soja och vetefritt?
    Sonen gillade inte det mer grova som jag bakade till honom men han gillar Pan Carré från Dr Schär och tänkte att man kanske kan baka nåt liknande själv? Har letat i en allergi kokbok som  jag har men hittade inget passande.

• Kavat
    finskaflikkan skrev 2010-04-08 12:34:33 följande:
    Syns inte alls mkt på bilden... Men de e tydliga plitar på ryggen, rodnad och ser ut som en Ö.. Att de vore svullet.. Svårt att förklara! Och de va för Ägg. Mjölk fick han ingen som helst utslag mot.... mincolin.blogg.se/2010/april/sa-har.html De e min blogg... Säg va ni tror tycker?
    Svårt att se på bilden (ett tips är att ta längre ifrån samt lägga ett finger eller något brevid så att kameran hittar fokus och sedan ev. klippa fotot i efterhand. Få kameror som man kan gå så nära med och det blir bra. )

Men på din beskrivning låter det som att det är positivt på ägg, men inte på mjölk.

Hur mår han nu?
  • Fåret Shaun
    Mamsie skrev 2010-04-08 10:57:07 följande:
    Bra! Det är ju sanslöst att göra så... Jag hittade också webbutik.barnmatsbutiken.se/aktuellt/tillskot... Tillskottsblandning av getmjölk Man undrar ju vad det är för målgrupp de tänkt sig? - "baserad på getmjölk istället för komjölk." Att den är på getmjölk istället för komjölk hjälper inte med tanke på att man oftast reagerar även på får-/getmjölk som komjölksallergiker. - Innehåller laktos. Jag betvivlar att den är så ren att mjölkallergiker tål den. - "eller blandas med Holles mjölkfria gröt och välling " Gör det gröten/vällingen mjölkfri då eller? USCH så irriterande!
    Men det finns de som klarar get och får mjölk denna är för dem.  Det står inte att den är mjölkfri, menm om man kan klara get och får mjölk är det bra att det finns alternativ med mjölk åt dem. Det svåraste för dietister och kostekonomer är att få mjölkfri mat att innehålla de kalorier som kroppen behöver.
    Mjölk är en bra källa till mycket
    Det är fint att peka
  • Tibell
    finskaflikkan skrev 2010-04-08 12:34:33 följande:
    Syns inte alls mkt på bilden... Men de e tydliga plitar på ryggen, rodnad och ser ut som en Ö.. Att de vore svullet.. Svårt att förklara! Och de va för Ägg. Mjölk fick han ingen som helst utslag mot.... mincolin.blogg.se/2010/april/sa-har.htmlDe e min blogg... Säg va ni tror tycker?
    Jag har lagt ut bilder på dotterns patchtest nån sida bak i tråden!
    Det är väldigt svårt att se på bilden men Miralicia sa till mig att finns där
    blåsor/plitor ska man ta det som positivt.
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-04-07 22:44:26 följande:
    Jag har just mailat dem ang att de skriver att barngröten är utan vete när den innehåller dinkelflingor (och dessutom innehåller havregryn & kornflingor som knappast lär vara utan kontamination av vete).
    Fick svar från dem:

"Tack för din synpunkt. Vi tar till oss det och har ändrat i texten. Dock kan vi inte ändra texten på själva förpackningen där det står ”utan vete”."

Läge att skicka ett mail till Urtekram också kanske.{#lang_emotions_undecided}
Svar på tråden Allergitråden