• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

usch börjar tro att jag är hypokondrisk igen. Sen i tisdags så är sonen ungefär som förut (fast lite bättre med att åka bil och att han inte är förstoppad), men han har sina hemska kinder igen som ser hemska ut. Tror det är därför han blir så förbannad när man ska tvätta av honom. Det måste göra JÄTTEONT
    Han har sämre humör nu igen och han sover sämre. Bra dagtid men vaken 2-4 timmar på natten och är sådär "rastlös"

Kanske inte är allergi trots allt??? Kanske bara är att han har en sån personlighet och har "känslig hud" som de så fint sagt på sjukhuset?? Vad tror ni?? Varför är han likadan igen. Han fick ju strärkelsesirap i måndags och tisdags morse men borde det inte bli bättre nu??

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-08 17:33:26 följande:
    usch börjar tro att jag är hypokondrisk igen. Sen i tisdags så är sonen ungefär som förut (fast lite bättre med att åka bil och att han inte är förstoppad), men han har sina hemska kinder igen som ser hemska ut. Tror det är därför han blir så förbannad när man ska tvätta av honom. Det måste göra JÄTTEONT Han har sämre humör nu igen och han sover sämre. Bra dagtid men vaken 2-4 timmar på natten och är sådär "rastlös" Kanske inte är allergi trots allt??? Kanske bara är att han har en sån personlighet och har "känslig hud" som de så fint sagt på sjukhuset?? Vad tror ni?? Varför är han likadan igen. Han fick ju strärkelsesirap i måndags och tisdags morse men borde det inte bli bättre nu??
    tror du inte det kan ta lite tid då?! Men ser ni att han blir något bättre alls ?! Eller är han lika dålig nu som han var då han fick vete i sig!
    Håller i allafall tummarna att han snart mår bra!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-08 18:07:58 följande:
    tror du inte det kan ta lite tid då?! Men ser ni att han blir något bättre alls ?! Eller är han lika dålig nu som han var då han fick vete i sig! Håller i allafall tummarna att han snart mår bra!
    Jo säkert, och innerst inne vet jag ju att det är som det är men man blir så besviken. Det tar säkert tid men det kändes som om det var så liten mängd o jag trodde verkligen inte han var SÅÅÅ allergisk, trodde mest han var lite känslig. Det är nog det som gör att jag liksom fått tillbaka "tvekar sinnet". Tänker att han kanske bara ÄR sån. Känslig hud och tjurig unge

Kanske bara är så att han är känsligare än jag trodde och därför tar det längre tid innan han "lugnar" sig igen. så trist för han var sååå fin i ansiktet men nu ser han förjäklig ut igen...får inte ens tvätta honom för det svider säkert som sjutton, ser ut så i alla fall.
  • Kavat

EL I, det kan ta låång tid. Eftersom det tog lång tid sist så tar det nog lång tid även denna gång. Förutsatt att han inte får i sig längre på något sätt eller att han reagerar så på guar eller något annat som ni inte tagit bort utan istället ökar. Risken finns ju att mängden guar ökar nu när ni äter naturligt glutenfritt, så tänk på det att gärna köpa utan sojasläktingarna om det finns alternativ.

Lite stärkelsesirap? Hm, de brukar vara rätt mycket socker i krämer för att det ska bli gott och eftersom de använder stärkelsesirap istället för socker så gissar jag att det är på tredje plats i innehållsförteckningen efter bär och socker... ?

Håll ut, du har rätt och det vet du nog innerst inne. Kram!

• EL I
    Kavat skrev 2010-04-08 19:19:18 följande:
    EL I, det kan ta låång tid. Eftersom det tog lång tid sist så tar det nog lång tid även denna gång. Förutsatt att han inte får i sig längre på något sätt eller att han reagerar så på guar eller något annat som ni inte tagit bort utan istället ökar. Risken finns ju att mängden guar ökar nu när ni äter naturligt glutenfritt, så tänk på det att gärna köpa utan sojasläktingarna om det finns alternativ. Lite stärkelsesirap? Hm, de brukar vara rätt mycket socker i krämer för att det ska bli gott och eftersom de använder stärkelsesirap istället för socker så gissar jag att det är på tredje plats i innehållsförteckningen efter bär och socker... ? Håll ut, du har rätt och det vet du nog innerst inne. Kram!
    jo det står tidigt i innehållsförteckningen men jag tänkte mer at han inte åt så mkt men MEST för att jag inte trodde han var så känslig han är nog mer allergisk än vad jag trodde...det är nog där skon klämde.

Jo jag vet nog det innerst inne men jag blev nog så besviken  på att han var så känslig o för att jag inte tänkte på att det kunde innehålla vete
    Jag ska absolut tänka på att försöka minska guar så han inte får problem pga det också.
    jag smörjer nu med mildison och locobase, är det smart eller? det ser ut att svida sååå mkt
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-04-08 19:26:28 följande:
    jo det står tidigt i innehållsförteckningen men jag tänkte mer at han inte åt så mkt men MEST för att jag inte trodde han var så känslig han är nog mer allergisk än vad jag trodde...det är nog där skon klämde. Jo jag vet nog det innerst inne men jag blev nog så besviken  på att han var så känslig o för att jag inte tänkte på att det kunde innehålla vete Jag ska absolut tänka på att försöka minska guar så han inte får problem pga det också. jag smörjer nu med mildison och locobase, är det smart eller? det ser ut att svida sååå mkt
    En annan tanke som jag får som alternativ/komplement är annars om de missat någon glukssirap/(vete)maltodextrin/(vete)dextros (som ju inte behöver deklareras ursprung till och därför inte anges att det är vete) om han varit på fsk eller om ni missat något där hemma.
    (Maltodextrin är oftast majs, men jag har stött på vid något tillfälle att det deklarerats som vete.)

Tex skinka som pålägg har jag stött på alla tre varianterna i okänd form, dextros har jag sett i en del såna saltlakemarinad som fryst kycklingfilé/kycklingdelar är "marinerad" med och som man kanske inte tänker på eller något liknande, (Euroshoppers pommes innehåller dextros med ursprung vete tex)

Mildion & Locobase blir jättebra att smörja med - mildison hjälper till att dämpa irritationen i huden så den får lite hjälp på traven att läka
  • finskaflikkan
    Kavat skrev 2010-04-08 15:40:49 följande:
    Svårt att se på bilden (ett tips är att ta längre ifrån samt lägga ett finger eller något brevid så att kameran hittar fokus och sedan ev. klippa fotot i efterhand. Få kameror som man kan gå så nära med och det blir bra. )Men på din beskrivning låter det som att det är positivt på ägg, men inte på mjölk.Hur mår han nu?
    Det har blivit mer plitar/prickar över hela ryggen nu...
     övrigt mår han rätt så hyfsat nu när jag kör med mjölk/ägg fri kost faktist!
  • Agnes72

Mjölkfri och glutenfri gröt,
    såg att någon frågade. Vi ger Sinlac, hittar den i vanlig mataffär. Vår son älskar den. Kanske något att prova?

Vet någon hur tidigt barn kan känna av pollen? Tycker vår son låter snuvig och kliar ögonen ofta när vi är ute nu.

• EL I
    Miralicia skrev 2010-04-08 19:40:08 följande:
    En annan tanke som jag får som alternativ/komplement är annars om de missat någon glukssirap/(vete)maltodextrin/(vete)dextros (som ju inte behöver deklareras ursprung till och därför inte anges att det är vete) om han varit på fsk eller om ni missat något där hemma. (Maltodextrin är oftast majs, men jag har stött på vid något tillfälle att det deklarerats som vete.) Tex skinka som pålägg har jag stött på alla tre varianterna i okänd form, dextros har jag sett i en del såna saltlakemarinad som fryst kycklingfilé/kycklingdelar är "marinerad" med och som man kanske inte tänker på eller något liknande, (Euroshoppers pommes innehåller dextros med ursprung vete tex) Mildion & Locobase blir jättebra att smörja med - mildison hjälper till att dämpa irritationen i huden så den får lite hjälp på traven att läka
    såhär brukar det ser ut med mat.

frukost: naturligt glutenfritt bröd med mjölkfritt smör och mjölk och vetefri leverpastej. kräm (nu icas där det inte finns med något jag vet är vete i...för det står aromer men det är väl inte vete i va???) rismjölk

lunch: potatis/naturligt glutenfri pasta/ris och sedan något kött/korv/kyckling/fisk till.

Frukt äter han mkt

dricker alltid vatten eller rismjölk även på dagis.

middag är typ samma som lunchen.
    vet inte vad de kan ha missat isf?

skinka och sånt äter han aldrig på mackan. leverpastej är det enda han får tillsammans med mjölkfritt smör då.
    Kan verkligen inte komma på nåt. Jag har gett kokerskan en lista på alla "konstiga" ord för vete och hon var jätteglad för att få den. Listan är den jag fått här på fl av er.
  • Snutten

Nu har jag hittat er igen. Har jobbat intensivt ett par dagar så jag har inte riktigt haft tid att sitta vid datorn.

Jag blir mer och mer känslig för pollen för varje år. Så nu kör jag med ögondroppar som hjälper bra. Siri får ju aerius men nu ser ögonen lite irriterade ut, av pollen antar jag. De receptfria alternativen verkar vara från 6 år. Finns det anant som dr kan skriva ut som hon kan ta.

Svar på tråden Allergitråden