• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    saffe skrev 2010-04-10 14:41:41 följande:
    Hejsan! Nu kommer jag med en vårdbidragsfråga igen, är mitt uppe i att försöka sätta mig in i hur jag ska ansöka... Läste någonstans om VAB om man får beviljat vårdbidrag. Hur var det nu? Får man inte ta vård av barn för det man fått vårdbidrag för, t.ex allergi eller astma? Men man får VABBA för magsjuka, förkylning osv? Blir det så automatiskt eller är det något jag ska säga till om?
    Jag har inte behövt bry mig om det här med VAB vs VB så jag har inte satt mig in i det så värst mycket, men som jag tolkat det är att om du i VB-ansökan tar upp mertid för besök hos tex allergiläkare osv pga allergin så ska VB anses täcka den tiden och då har du inte rätt till VAB för allergiläkarbesök/-sköterskebesök för pricktest etc, men du har rätt till VAB om du är hos läkare för öroninflammation - för att ta ett exempel.
    Har för mig att det ska stå något om det i beslutet, men om du inte tar upp tid för allergiläkarbesök etc i mertiden i din VB-ansökan så har du rätt att ta VAB även för allergiläkarbesök.
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-04-10 14:56:54 följande:
    Jag har inte behövt bry mig om det här med VAB vs VB så jag har inte satt mig in i det så värst mycket, men som jag tolkat det är att om du i VB-ansökan tar upp mertid för besök hos tex allergiläkare osv pga allergin så ska VB anses täcka den tiden och då har du inte rätt till VAB för allergiläkarbesök/-sköterskebesök för pricktest etc, men du har rätt till VAB om du är hos läkare för öroninflammation - för att ta ett exempel.Har för mig att det ska stå något om det i beslutet, men om du inte tar upp tid för allergiläkarbesök etc i mertiden i din VB-ansökan så har du rätt att ta VAB även för allergiläkarbesök.
    Ok, tack för svaret! Jag tänker inte ta upp den tiden (tror jag, hade inte tänkt på det) därför att vi har inte behövt uppsöka läkare så ofta. Vi kör mest med våra 6 mån kontroller och sen fixar vi resten hemma eller via telefon. Vår barnläkare är ingen höjdare på allergier utan det är typ längd, vikt och prick-test var 6:e månad och sen: Ja, men hon ser ju ut att må bra, det där sköter ni bra själva... Tur att man hittade alla allergi-trådar här på Familjeliv, annars hade vi aldrig fixat det så bra utan sjukvårdens hjälp...
  • EL I

Det var så märkligt. I dag var vi o köpte lördagsgodis till stora killen. Lillkillen ville naturligtvis ha. Vi köpte russin till honom men han fick 2 bitar av annat godis också. det stod stärkelsesirap eller glukossirap på nästan alla men det var några det stod (vete) bakom. Betyder det att de som det INTE står vete bakom inte är det i??? Eller är det på något sätt olika tillverkare som tillverkar olika sorter och därför bara skriver ut på vissa godisar?

I dag har jag föresten bakat bröd till lillkillen som h

• EL I

hmm detta internet, var inte färdig än.

Jo jag bakade bröd till lillkillen där jag blandade lailas gula med grov mix. Blev jättebra.  Höll ihop mkt bättre än det bröd jag bakat förut. det blev ljust men samtidigt lite fibrer i är riktigt nöjd

• Miralicia
    EL I skrev 2010-04-10 15:15:00 följande:
    Det var så märkligt. I dag var vi o köpte lördagsgodis till stora killen. Lillkillen ville naturligtvis ha. Vi köpte russin till honom men han fick 2 bitar av annat godis också. det stod stärkelsesirap eller glukossirap på nästan alla men det var några det stod (vete) bakom. Betyder det att de som det INTE står vete bakom inte är det i??? Eller är det på något sätt olika tillverkare som tillverkar olika sorter och därför bara skriver ut på vissa godisar? I dag har jag föresten bakat bröd till lillkillen som h
    Ett fåtal fall är det utskrivet med vete eller majs inom parentes och då håller de sig till det varje gång. Står det inget så kan det vara majs, kan vara vete, kan vara potatis, men oftast är det en blandning och det kan variera från gång till gång vad som var billigast för dem att köpa in just då. Står det majs så kan du lita på att det inte är vete, i övrigt kan det (och är ofta) vara vete i all glukos-/stärkelsesirap i större eller mindre mängd.
    Om de deklarerar glukossirap (vete) eller glukossirap (majs) så är det snarast en trevlig gest från tillverkaren, för de behöver inte deklarera och de flesta gör det inte för att slippa ändra i innehållsföreteckningarna på förpackningarna efter vilken sort/blandning de använder just då.
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-10 15:40:28 följande:
    Ett fåtal fall är det utskrivet med vete eller majs inom parentes och då håller de sig till det varje gång. Står det inget så kan det vara majs, kan vara vete, kan vara potatis, men oftast är det en blandning och det kan variera från gång till gång vad som var billigast för dem att köpa in just då. Står det majs så kan du lita på att det inte är vete, i övrigt kan det (och är ofta) vara vete i all glukos-/stärkelsesirap i större eller mindre mängd. Om de deklarerar glukossirap (vete) eller glukossirap (majs) så är det snarast en trevlig gest från tillverkaren, för de behöver inte deklarera och de flesta gör det inte för att slippa ändra i innehållsföreteckningarna på förpackningarna efter vilken sort/blandning de använder just då.
    aha ok... då får vi se om det blir nån reaktion i kväll då.

det var mannen som tyckte vi kunde köpa 2 st bitar, jag sa att det är ju bättre att vara väldigt strikt såhär i början o sen kan man ju provocera med vissa saker och se. Han reagerade ju kraftigt på stärkelsesirap i ca 1 dl kräm i måndags så då borde han ju reagera på detta också om det är vete. Bara att hoppas att det inte var vete i det denna gång då...

Försökte förklara för mannen vikten vid att vara väldigt strikt såhär i början och jag tror han förstod. Han tycker dock att jag läser in "allergi" i alla symtom han har som sömn, grinighet, eksem etc men det känns rätt självklart för mig då jag tycker han har väldigt säkra reaktioner. tror bara inte han förstår det, tyvärr.
    Frågade honom om han tyckte vi skulle ge honom både mjölk och vete då men det tyckte han inte, så samtidigt som han förstår att sonen är allergisk så vill han nog inte riktigt tro på det tyvärr...
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-10 17:35:47 följande:
    aha ok... då får vi se om det blir nån reaktion i kväll då. det var mannen som tyckte vi kunde köpa 2 st bitar, jag sa att det är ju bättre att vara väldigt strikt såhär i början o sen kan man ju provocera med vissa saker och se. Han reagerade ju kraftigt på stärkelsesirap i ca 1 dl kräm i måndags så då borde han ju reagera på detta också om det är vete. Bara att hoppas att det inte var vete i det denna gång då... Försökte förklara för mannen vikten vid att vara väldigt strikt såhär i början och jag tror han förstod. Han tycker dock att jag läser in "allergi" i alla symtom han har som sömn, grinighet, eksem etc men det känns rätt självklart för mig då jag tycker han har väldigt säkra reaktioner. tror bara inte han förstår det, tyvärr. Frågade honom om han tyckte vi skulle ge honom både mjölk och vete då men det tyckte han inte, så samtidigt som han förstår att sonen är allergisk så vill han nog inte riktigt tro på det tyvärr...
    2 bitar plockgodis?!?!

OM det var det så hade jag ALDRIG gett mina allergiska barn plockgodis. Skedarna åker ju runt hur som helst så det är förmodligen spår av både det ena och andra i sådant godis, pga hanteringen...
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-10 17:39:34 följande:
    2 bitar plockgodis?!?! OM det var det så hade jag ALDRIG gett mina allergiska barn plockgodis. Skedarna åker ju runt hur som helst så det är förmodligen spår av både det ena och andra i sådant godis, pga hanteringen...
    mm tyvärr....*skäms* är nog att man liksom inte tror att han är så känslig dumt jag vet, hade aldrig köpt det om inte mannen stått på sig, även om det inte är nån ursäkt å sonens vägnar

jag har som sagt försökt förklara men han tror inte riktigt på hans allergi på nåt sätt jag vägrade efter 2 bitar och sen fick han russin.
    Jag hoppas han inte får nån reaktion nu i alla fall så får jag köpa hem "fritt" godis att ha, men problemet är att jag letat överallt efter det som ni pratat om men hittar inte någonstans något som är "fritt".
  • Tibell

Idag har lillstumpan varit jätte grinig =( svårt att somna och när hon väl gjort det dröjer det inte länge innan hon vaknat igen. Dessutom gjorde hon en riktigt illaluktande (typ magsjukelukt ) diarré blöja! Eksemen ser dock mycket bättre ut idag! Måste ju ha varit sinlacen ?!

• Fåret Shaun
    JPL skrev 2010-04-10 10:48:47 följande:
    är holle-grötarna enkla att tillreda? blandas de med vatten eller ersättning?
    Med vatten men de är osötade och vi tar 50/50 sinlac/holle. Men målet är att bara ha HOLLE (jag vill inte köpa nestles saker).
    Men jag ska testa med vaniljsocker i Hollegröten när sinlacen är slut
    Det är fint att peka
Svar på tråden Allergitråden